مولانا متعلق به همه جهانیان است

1385/7/10 ۰۳:۳۰

مولانا متعلق به همه جهانیان است

" دکتر کریم زمانی " مولانا را به ماه و خورشید رخشانی تشبیه کرد که متعلق به همه جهانیان است و کسی حق ندارد او را متعلق به نقطه و مردمی خاص بداند .



" دکتر کریم زمانی " مولانا را به ماه و خورشید رخشانی تشبیه کرد که متعلق به همه جهانیان است و کسی حق ندارد او را متعلق به نقطه و مردمی خاص بداند .
نویسنده شرح غزلیات و مثنوی مولانا درمراسم جشن هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد بلخی(رومی) در کرج گفت : مولانا شخصیت نادری است که همچون خورشید برای انسانیت پرتو افشان است بنابراین ما اجازه نداریم این شخصیت را به جغرافیای خاصی محدود کنیم.
زمانی خاطرنشان کرد: البته ایرانیان از هر قومی به جغرافیای فرهنگی مولانا نزدیکتر هستند و ما سرفرازیم به اینکه سرچشمه وجود مولانا از فرهنگ و جغرافیای تاریخی ماست، اما تمام اقوام بشری می توانند از این منبع عظیم بهره بگیرند.
وی اظهار داشت : هنر به معنای فضیلت انسان است و از هنر جز فضیلت و کمال توقعی نیست و مولانا فضیلت واقعی انسان را در آثار خود به زبان شعر به تصویر کشیده است.
این استاد دانشگاه افزود :کلام مولانا هنری است و دیوان شمس و مثنوی تجسم هنر یک انسان ویژه هستند و این آثار از جمله هنرهایی هستند که مسیر انسان را به سوی صعود هموار می کنند و از هبوط دور می نمایند.
وی تصریح کرد: اشعار مولانا همانند کشیده هایی است که به صورت انسان خواب زده از سرما می خورد و او را بیدار نگه می دارد؛ زیرا وی اشعاری را انتخاب کرده که دارای معانی عمیق و بلند و در عین حال گویا و روان است.
دکتر زمانی یادآور شد: مولانا با کلام کلنجار نمی رود و معانی را نمی پیچاند و این اشعار برای کسانی که با یک تلنگر به خود می آیند تاثیرگذار و سرنوشت ساز است.
وی عنوان داشت : زبان مولانا زبان شعر است اما شعر او ویژه و ناب است و مولانا اثری را خلق کرده که تمام بشریت را مخاطب خود می داند و برای همگان رهنمون دارد.
دکتر زمانی تصریح کرد: مولانای ایرانی نیاز به شناخت و تفقد بیشتر دارد زیرا ایرانیان از این بزرگمرد فرزانه ایران غفلت ورزیده اند و جا دارد مولانا بیشتر به جامعه معرفی شود.
وی برگزاری هشتصدمین سال تولد مولانا در کرج را فتح بابی برای شناخت هرچه بیشتر مولانا دانست و اظهار امیدواری کرد: در سال 2007 که سال مولانا نام گرفته ایرانیان بیشتر با این شاعر و استاد ادب فارسی آشنا شوند.
دکتر زمانی استاد دانشگاههای کشور و مولف کتابهای متعدد ادبی، 46 هزار بیت از غزلیات مولانا را شرح کرده و 26 هزار بیت از مثنوی مولانا را شرح داده است.
هشتصدمین سال تولد مولانا شب گذشته با حضور جمع کثیری از علاقه مندان، هنرمندان ، استادان دانشگاه و ادب دوستان فارسی به همت شهرداری کرج در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد .


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: