«شب آهنگسازان ایرانی» و مرور آثار لوریس چکناواریان

1394/5/10 ۰۹:۱۶

«شب آهنگسازان ایرانی» و مرور آثار لوریس چکناواریان

ارکستر سمفونیک البرز در یکی از شب‌های گرم تابستان به روی صحنه رفت تا دومین «شب آهنگسازان ایرانی» را با اختصاص به آثار لوریس چکناواریان به گوش علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک برساند.

ارکستر سمفونیک البرز در یکی از شب‌های گرم تابستان به روی صحنه رفت تا دومین «شب آهنگسازان ایرانی» را با اختصاص به آثار لوریس چکناواریان به گوش علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک برساند.

به گزارش ایسنا، وقتی اعضای ارکستر یک به یک بر روی صحنه حاضر شدند، پس از چند دقیقه‌ سهراب کاشف در جایگاه رهبری قرار گرفت. چوبِ رهبری سهراب کاشف برای اجرای سوییت «آرارات» به حرکت درآمد. موومان اول این سوییت به پهلوگرفتن کشتی نوح در رشته کوه‌های آرارات اختصاص داشت و شروعی پرقدرت برای ارکستر محسوب می‌شد. موومان دوم که به شکرگزاری از پروردگار اختصاص داشت، به آرامی نواخته شد. قطعه با رقص شکرگزاری ادامه پیدا کرد و به اجرای یک والس ختم شد تا سوییت را در اوج به پایان برساند.

سپس نوبت به اجرای عاشقانه‌ای از لوریس چکناواریان رسید. نواختن بخش‌هایی از سوییت «پردیس و پریسا»؛ سوییت‌ها شامل یک‌سری قطعات هستند که در یک تونالیته نوشته می‌شوند. سوییت معمولا دارای ریتم‌های رقص‌گونه است که به صورت پی در پی نواخته می‌شود و معمولا رقص‌های تند و آهسته‌ای را به طور متناوب در قالب خود جای می‌دهد.

بخش دیگری از رپرتوار این کنسرت به عاشقانه‌های لوریس چکناواریان اختصاص داشت که با عنوان «love songs» شناخته می‌شوند. این عاشقانه‌ها در خارج از کشور همراه با آواز اجرا شدند، اما این قطعات به صورت بی‌کلام نواخته شد. اجرای ۵ قطعه‌ی عاشقانه که یک لالایی‌ هم در میان آن‌ها نواخته شد، فضای آرامی را در سالن حکم‌فرما کرد.

«اپرای رستم و سهراب» یکی از آثار مشهور لوریس چکناواریان است که سال‌ها پیش توسط این هنرمند نوشته شد. یک موومان از این اپرا برای اجرا انتخاب شده بود که مقدمه‌ای بر صحنه‌ عشق محسوب می‌شد.

بخش پایانی کنسرت به اجرای یکی از آثار مهم چکناواریان یعنی «کوروش کبیر» اختصاص پیدا کرد. قطعه‌ای که ۲ سال پیش در سانفرانسیسکو نواخته شد. ارکستر البرز که تنها بخش‌هایی از این اثر را برای اجرای خود انتخاب کرده بود، قطعه را با ازدواج ماندانا و کمبوجیه آغاز کرد. همچنین بخش‌هایی را به ازدواج سلطنتی و اعلام حقوق بشر کوروش اختصاص داد.

طبق بروشور، کنسرت باید با قطعه‌ی «کوروش کبیر» به پایان می‌رسید، اما گروه کُر فیلارمونیک روی صحنه حاضر شدند و قطعه‌ی «ایران» را با شعر علی عبدالهی اجرا کردند که یک اثر حماسی محسوب می‌شد.به دعوت سهراب کاشف، لوریس چکناواریان از میان جمعیت روی صحنه آمد و کاشف چوب رهبری را به او داد تا چکناواریان هم در شبی که متعلق به خودش است، قطعه‌ای را رهبری کند.

چکناواریان که احساساتی شده بود، در سخنانی گفت:‌ یک دنیا تشکر می‌کنم. شما فوق‌العاده هستید. به من زندگی دادید. خدا را شکر می‌کنم که در سن ۸۰ سالگی این هدیه را به من دادند. امروز همه چیز مرا تحت تاثیر قرار داد.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: