مراسم رو نمای 10 نسخه خطی قرآن مجید در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود

1385/7/8 ۰۳:۳۰

مراسم رو نمای 10 نسخه خطی قرآن مجید در کتابخانه ملی ایران برگزار می شود

10 نسخه قرآن خطي با حضور علي اکبر اشعري، معاون رييس جمهوري و رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران رونمايي شد.



10 نسخه قرآن خطي با حضور علي اکبر اشعري، معاون رييس جمهوري و رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران رونمايي شد.
10 نسخه قرآن خطي دوشنبه سوم مهر، با حضور علي اکبر اشعري معاون رييس جمهوري و رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران رونمايي شد.
در ابتداي اين مراسم که با عنوان رونمايي نسخ خطي برگزار شد، علي اکبر اشعري با اشاره به اينکه برنامه ما اين بود که به مناسبت فرارسيدن ماه مبارک رمضان از تعداد 10 نسخه قرآن خطي رونمايي کنيم، اظهار داشت:« در اين مدت اطلاع رساني و آگاهي مختصري به مردم درباره اهداي نسخه هاي خطي موجود در کتابخانه هاي شخصي شان داده شد. ما از مردم خواسته بوديم براي از بين نرفتن نسخ خطي و مرمت آنها چنانچه کتاب يا نسخه اي خطي را در اختيار دارند به کتابخانه ها و نهادهاي مربوطه واگذار کنند و خوشبختانه پس از آن تعداد 10 هزار نسخه خطي به سازمان اسناد و کتابخانه ملي چمهوري اسلامي ايران اهدا شد.»
وي با اظهار اميدواري درباره ادامه اين روند گفت:« مخزن کتابخانه ملي پيش از اين داراي 32 هزار نسخه خطي بود که اين تعداد اهدا شده به ميزان نسخه هاي قبلي اضافه شد.»
وي در ادامه در خصوص امکانات اين کتابخانه جهت حفظ، مرمت و تصحيح نسخ خطي گفت:« کتابخانه ملي امکانات مناسبي براي نگهداري و مرمت اين نسخه ها دارد. ما مي توانيم در اين نهاد نسخ خطي را ساماندهي کرده و تبديل به نسخه هاي ديجيتالي کنيم تا امکان استفاده از آن براي محققان و پژوهشگران وجود داشته باشد. ما در حال حاضر در گنجينه مخزن کتابخانه ملي تعدادي نسخ خطي قرآن کريم نگهداري مي کنيم. اين گنجينه شامل قرآن دو صفحه اي منصوب به امام هشتم (ع) است که به خط کوفي به روي پوست آهو نوشته شده است.»
وي افزود:« همچنين قرآني به خط وصال شيرازي، قرآني منسوب به عبدالحسين نغمه، بايسنقر ميرزا، قرآني که به صورت طومار نوشته شده است. تعدادي از اسناد، قرآنها و نسخه هاي خطي توسط مردم به کتابخانه اهدا شده است. اين اسناد در برخي موارد از سوي مردم به صورت امانت در اختيار سازمان اسناد و کتابخانه ملي واگذار شده است. ما از اين نسخ کپي تهيه مي کنيم و از برخي از آنها نسخه هاي ديجيتالي تهيه مي شود و پس از آن اين قرآنها، نسخ خطي و اسناد مجددا به صاحبان آنها واگذار مي شود.»
در ادامه اين مراسم، خبرنگاري از اشعري سوال کرد: در مدتي که نمايشگاه قرآن کار خود را آغاز مي کند، آيا در اين زمينه همکاري خاصي ميان کتابخانه ملي و نمايشگاه قرآن در خصوص تبادل اسناد، نسخ و قرآن هاي خطي وجود دارد؟ رييس کتابخانه ملي پاسخ داد:« ما در اين زمينه با نمايشگاه قرآن ارتباط نزديکي نداريم. آنها اهداف ديگري دارد و بالطبع وظايف ديگري را نير بر عهده خواهند داشت. اساسا از نظر تخصصي اسناد و نسخ خطي و قرآن هاي نفيس بايد در مکانهاي ويژه نگهداري شود. مکانهايي که نور و حرارت مناسبي داشته باشند.
متاسفانه در نمايشگاه قرآن چنين مکان و امکاني وجود ندارد تا بتوانيم تعدادي از نسخ خطي را به اين نمايشگاه انتقال دهيم.»
مشاور رييس چمهوري و رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران در ادامه در خصوص تعدادي از اسناد مهم و قديمي اين مجموعه اظهار داشت:« قديمي ترين قرآن خطي موجود در کتابخانه ملي، قرآن دو صفحه اي حضرت امام رضا (ع) است.»
اشعري در پايان اين مراسم از اصحاب رسانه ها و خبرگزاري هاي فعال در زمينه نسخ خطي تشکر کرد.
رييس کتابخانه ملي ايران در ادامه اين مراسم در حضور روساي کتابخانه ملي و برخي از خبرنگاران از تعداد 10 نسخه خطي قرآن مجيد رونمايي کرد.(منبع: میراث فرهنگی)


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: