صالح یا مصلح فرهنگی؟!/ محمدعلی زم

1392/8/29 ۰۹:۱۰

صالح یا مصلح فرهنگی؟!/ محمدعلی زم

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیرباز به فضل حوزوی، علم دانشگاهی، روشن‌بینی دینی، اخلاق‌مداری شخصی، اهتمام به سرمایه اجتماعی، اشتهار به امانتداری و خوشبینی انسانی و خوش‌سلیقگی فرهنگی و ادبی می‌شناسم.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیرباز به فضل حوزوی، علم دانشگاهی، روشن‌بینی دینی، اخلاق‌مداری شخصی، اهتمام به سرمایه اجتماعی، اشتهار به امانتداری و خوشبینی انسانی و خوش‌سلیقگی فرهنگی و ادبی می‌شناسم. صالحی به نشان‌های اشاره‌شده و نیز سابقه کوشش‌های فرهنگی و آثار خلاقانه قلمی‌اش اهل فرهنگ است و اهلیت بسیاربسیاری برای کارهای فرهنگی عمیق و ماندگار و اثربخش دارد. جلوه او در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش موجد نگرانی شد که مبادا ایشان همچون وزیر محترم و برخی از مدیران این وزارتخانه گرفتار آفت «جزءگرایی» شده باشند. با وجود آنکه «جزءنگری» جزو کیان کار فرهنگی است اما «جزءگرایی» در مدیریت فرهنگی مانع از ظهور خلاقیت و پیشتازی مدیران فرهنگی است و من علت عقب‌ماندگی فرهنگ و ژولیدگی مدیران فرهنگی که آنان را از جهان‌اندیشی، کلان‌بینی، رهبری فرهنگی و مدیریت توسعه فرهنگ و پیشرفت‌های انسانی و اقتصادی در این حوزه و خاموش‌ماندن سند چشم‌انداز 1404 از نظر تحقق فرهنگی را در سالیان پشت‌سر، صرفنظر از دلایل دیگر به آفت جزءگرایی فرهنگی مدیران می‌دانم. حضرت مولانا علیه‌الرحمه بی‌آنکه خواسته باشد ده و روستا را حقیر و خرد شمرده باشد گفته است:
«ده مرو، ده مرد را احمق کند
عقل را بی‌نور و بی‌رونق کند»
مفهوم سخن بزرگ مولانا این است که اگر در پست‌های ملی و فراملی که کلان حیات اجتماعی را رقم می‌تواند بزند، رفتارهای حزبی و جزیی صورت پذیرد، هم پست‌ها فرومی‌افتند و هم مدیران گرفتار فروافتادگی از زحمت خود می‌شوند. از نظر من در افق آرمانی مدیریت جامعه اسلامی در همه حوزه‌ها خصوصا حوزه فرهنگ، مدیران باید پرواز گنجشک‌ها را بهانه امکان تحقق و بهای پرواز فیل‌های خود کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر نگارنده به‌سان ظرف صدترک خورده‌ای است که از هر ترکش، آبی به بیرون می‌ریزد و مدیران آن باید همواره برای کلیت اهداف و کلان ماموریت‌های آن، نگاه حکیمانه، اقدام مصلحانه و جهت‌گیری عزتمندانه داشته باشند که حکمت و مصلحت و عزت فقط تدبیر در سیاست خارجی نیست بلکه تدبیری است که باید در همه امور مربوط به نظام و دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران ساری و جاری شود.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: