خاطرات هاشمی،رضایی و قالیباف مانع ساخت سریال"درد"

1392/8/28 ۰۱:۱۳

خاطرات هاشمی،رضایی و قالیباف مانع ساخت سریال

حمید آخوندی تهیه کننده سریالی که بر اساس فیلمنامه صادق کرمیار از واحد اطلاعات عملیات جبهه ساخته شده است گفت: وجود خاطرات آقایان هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی ، محمد باقر قالیباف و سردار رشید در فیلمنامه "درد"، ساخت سریال آن را متوقف کرد.

حمید آخوندی تهیه کننده سریالی که بر اساس فیلمنامه صادق کرمیار از واحد اطلاعات عملیات جبهه ساخته شده است گفت: وجود خاطرات آقایان هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی ، محمد باقر قالیباف و سردار رشید در فیلمنامه "درد"، ساخت سریال آن را متوقف کرد.
مراسم رونمایی از کتاب "درد" نوشته صادق کرمیار عصر روز دوشنبه 27 آبان با همت بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان و با حضور نویسنده حمید آخوندی، محمد مهین خاکی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی و جمعی از پژوهشگران حوزه جنگ تحمیلی در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

کرمیار در این برنامه رونمایی از کتاب "درد" با اشاره به ماجرای نوشته شدن این رمان گفت: حمید آخوندی و علیرضا جلالی سالها پیش مرا به دفترشان دعوت کردند و گفتند که می خواهند برای موضوع اطلاعات و عملیات دفاع مقدس کتابی تهیه کننده. در آن زمان سردار احمد سوداگر برای تحقیق و پژوهش این کار به ما کمک کرد. از دیگر سو محمد مهین خاکی هم  هر روز بچه های اطلاعات و عملیات  را جمع می کرد و خلاصه با هم به گفتگو می نشستیم و شش ماه تمام فیلم خاطرات بچه های اطلاعات و عملیات را می دیدیم.

نویسنده کتاب "درد" افزود: اسم این کتاب را درد گذاشته ام به دو دلیل؛ سریالی برگرفته از این کتاب آماده تولید بوده که به دلایلی ساخته نشد. این اولین درد بود. من می دیدم که زحمات مهین خاکی و سوداگر باید جایی منعکس شود. در سال 84 بود که این کتاب نوشته شد. درد دوم این است که باغ موزه دفاع مقدس ساخته شده است اما تدارکی دیده نشده است که جانبازانی مانند آقای مهین خاکی در این مراسم و در این تالار بتوانند روی سن بیایند و سخن بگویند و ببینند بقیه شهر چگونه است؟! پس درد در حوزه دفاع مقدس زیاد است.

کرمیار تاکید کرد: دردهایی که جانبازان می کشند، تنها گفتنشان برای ما ساده است، زندگی کردن با آنها شرط است. من از واکنش دوستان نسبت به کتابم هراس دارم چرا که نمی دانم تا چه حد توانسته ام مطلب را و دفاع مقدس را برسانم اگر کاستی و نقصی در کتاب است، از بچه های دفاع مقدس عذرخواهی می سعی می کنم در چاپ های بعد آنها را جبران کنم.

در این مراسم همچنین حمید آخوندی از همکاران قدیمی صادق کرمیار در حوزه تولید فیلم ها و سریالهای مربوط به دفاع مقدس پشت تریبون رفت و گفت: من اگر روزی بلند شوم و ببینم بدنم درد نمی کند، می دانم که حتما مرده ام. سالهایی به عنوان رزمنده و در برخی مواقع نیز به عنوان خبرنگار در جبهه حضور داشته ام. پس از پایان جنگ وارد عرصه سینما و تلویزیون شدم. در آن زمان مرحوم ملاقلی پور من را در این راه کمک کرد.

آخوندی سپس به یک سریال 26 قسمتی اشاره کرد که قرار بوده با موضوع اطلاعات و عملیات در این عملیات والفجر 8 و آزادسازی فاو و نقش اطلاعات عملیات در این آزادسازی ساخته شود تاکید کرد: ما برای نگارش این فیلمنامه به افراد زیادی فکر کردیم که در نهایت به دلیل حضور صادق کرمیار در جبهه به عنوان خبرنگار روزنامه اطلاعات، او را انتخاب کردیم همچنین از آقای مهین خاکی که حدود 7 سال در واحد اطلاعات و عملیات جبهه فعالیت داشت برای این کار کمک گرفتیم. در آن زمان هم شهید احمد سوداگر هم به عنوان مسئول اطلاعات و عملیات قرارگاههای مختلف در دوران جنگ تحمیلی کمک خواستیم.همچنین از برخی از مسئولان بالادست نیز یاری گرفتیم همانند آقای هاشمی رفسنجانی و برخی دیگر از دوستان و از خاطرات آنها نیز در تحلیل این فیلمنامه استفاده کردیم.

آخوندی سپس اظهار داشت: اما به دلیل وجود خاطرات همین دوستان، اجازه ندادند سریال ساخته شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در ساخت این سریال مشارکت می کرد اما زمانی که فیلمنامه را به طور کامل در اختیارشان قرار دادیم که تحت نظر آقای سوداگر تهیه شده بود، آقایان گفتند که خاطرات جناب آقای هاشمی رفسنجانی باید حذف شود، خاطرات آقای محسن رضایی هم باید حذف شود، خاطرات آقای قالیباف هم باید حذف شود و خاطرات آقای رشید را هم باید در بیاوریم. آنها ضمنا گفتند اینهایی که ما نوشته ایم اساسا درست نیست در حالی که ما گفتیم همه این خاطرات به تایید و امضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و دستخط مقامات مربوطه هم پای آنها است.

وی ادامه داد در نهایت هم اجازه ندادند این فیلم ساخته شود و متاسفانه این فیلمنامه از سوی سیمای جمهوری اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بلوکه شد.

حمید آخوندی همچنین به ملاقات چندی پیش خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جناب هاشمی به من گفت چرا این سریال را نساختید؟ گفتم که گفته اند نباید اسم شما باشد. ایشان گفت: خوب نباشد مهم این است که جنگ را آن شکلی که در واقعیت بوده است بازنمایی کنیم که این سریال هم این کار را انجام می دهد. من هم گفتم به هر جهت تا الان اجازه نداده اند این سریال ساخته شود.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: