ناخرسندی «هاوکینگ» از کشف «هیگز»

1392/8/27 ۱۲:۰۷

ناخرسندی «هاوکینگ» از کشف «هیگز»

«استفن هاوکینگ» فیزیکدان مشهور بریتانیایی می‌گوید با کشف بوزون هیگز، از جذابیت‌های فیزیک کاسته شده است. بوزون هیگز، ذره‌ای است که به گفته دانشمندان باعث جرم‌دارشدن ماده می‌شود و کارشناسان کشف آن را در آزمایشگاه سرن، بزرگ‌ترین کشف علمی دوران معاصر توصیف کرده‌اند و به همین دلیل نیز جایزه نوبل فیزیک امسال را به کسانی داده‌اند که وجود آن را به شکل نظری پیش‌بینی کرده ‌بودند.

 

 

«استفن هاوکینگ» فیزیکدان مشهور بریتانیایی می‌گوید با کشف بوزون هیگز، از جذابیت‌های فیزیک کاسته شده است. بوزون هیگز، ذره‌ای است که به گفته دانشمندان باعث جرم‌دارشدن ماده می‌شود و کارشناسان کشف آن را در آزمایشگاه سرن، بزرگ‌ترین کشف علمی دوران معاصر توصیف کرده‌اند و به همین دلیل نیز جایزه نوبل فیزیک امسال را به کسانی داده‌اند که وجود آن را به شکل نظری پیش‌بینی کرده ‌بودند. اما اکنون «استفن هاوکینگ» فیزیکدان 71ساله بریتانیایی در مراسم موسسه علم لندن که برای راه‌اندازی نمایشگاه جدید برخورددهنده برگزار شده بود، می‌گوید از این کشف چندان خرسند نیست زیرا به گمان وی اگر بوزون‌هیگز کشف نمی‌شد، فیزیک جالب‌تر بود. نمایشگاه جدید برخورددهنده این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند که به پشت‌صحنه برخورددهنده بزرگ هادرون در آزمایشگاه فیزیک ذرات سرن (سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا) در ژنو نگاهی بیندازند. نقش بوزون‌هیگز جرم‌دادن به ذرات تشکیل‌دهنده اتم است. اما علاوه بر کاهش جذابیت‌های فیزیک، هاوکینگ دلایل شخصی دیگری نیز برای ابراز تاسف از این کشف دارد.

«هاوکینگ» می‌گوید من با «گوردن کین» از دانشگاه میشیگان شرط بسته بودم که ذره هیگز پیدا نمی‌شود ولی کشف این ذره موجب شد که مبلغ صددلار به وی ببازم. گفتنی است یکی از سرگرمی‌های «استفن هاوکینگ» شرط‌بندی‌های علمی است. وی تاکنون چند بار شرط بسته است که همه آنها را باخت. او در جریان این نشست به موارد دیگری هم اشاره کرده است از جمله اینکه وی پیرترین بازمانده بیماری ALS یا بیماری نورون‌های حرکتی است، همچنین تاکید کرد طی سه‌سالی که دانشجوی علوم طبیعی دانشگاه آکسفورد بود، هزارساعت درس خوانده، یعنی یک‌ساعت در یک‌روز درس خوانده است!

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: