جنتی خبر داد:ارائه مجوز انتشار به کتابهای توقیفی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی

1392/8/25 ۱۷:۴۵

جنتی خبر داد:ارائه مجوز انتشار به کتابهای توقیفی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بازبینی کتاب‌های توقیفی هم ادامه داد:ولی بعضی کتاب‌ها در حوزه علوم انسانی یا علوم اجتماعی و سیاسی هستند که می‌شود با حذف یک واژه یا یک جمله یا حداکثر یک پاراگراف، اجازه داد کل کتاب چاپ شود و مشکلی از این بابت نیست.

وزیر ارشاد با اشاره به آخرین وضعیت بررسی پرونده ناشران تعلیقی، ابراز امیدواری کرد مشکل قریب به اتفاق آنها که پروانه‌شان در گذشته لغو شده بود، حل شود و ناشرانی هم که از ورودشان به نمایشگاه کتاب تهران ممانعت به عمل می‌آمد، در صورتی که «مشکل اساسی» نداشته باشند، اجازه حضور در این نمایشگاه را بیایند. جنتی همچنین گفت نشر «چشمه» هم منعی برای فعالیت ندارد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین تصمیمات وزارت ارشاد برای پرداخت یارانه مطبوعات هم افزود: یکسری ضوابط را نمایندگان خود مطبوعات تدوین کرده‌اند که مورد پذیرش عامه مدیران مسئول مطبوعات است. این ضوابط بر اساس کیفیت مطبوعات و نوع کاغذی که از آن استفاده می‌کنند و نیز نوع کار تولیدی که انجام می‌دهند و مهمتر از همه بحث تیراژ روزنامه، تدوین شده و به میزانی که اعتبار برای پرداخت یارانه اختصاص یابد، به همین ترتیب بین مطبوعات تقسیم می‌شود. ما برای شفاف سازی هم خود این ضوابط را روی سایت معاونت مطبوعاتی گذاشته‌ایم و هم اینکه به هر میزانی که یارانه به هر نشریه‌ای اختصاص یابد، آن یارانه را دقیقاً روی سایت می‌گذاریم تا همگان بدانند آنچه پرداخت شده، بر اساس ضابطه پرداخت شده است نه بر اساس رابطه.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های وزارت ارشاد برای حمایت از صنعت نشر هم گفت: باید مشکلاتی را که ناشران الان دارند، در زمینه تامین کاغذ و تامین تجهیزات چاپ و نشر و لیتوگرافی و صحاف، برطرف کنیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که این مواد اولیه به آسانی در اختیار این عزیزان قرار گیرد. قطعاً استفاده از صندوق توسعه ملی کشور برای تامین ارز مورد نیاز آنها می‌تواند کمک بسیار خوبی به آنها باشد و من امیدوارم که با گشایشی که در آینده نزدیک در وضعیت ارزی کشور حاصل خواهد شد و امکان نقل و انتقال پول به داخل کشور تسریع بیشتری پیدا خواهد کرد، بخشی از این مشکلات را در کوتاه مدت حل کنیم. در درازمدت هم باید به این سمت برویم که کارخانجات تولید کاغذ را در کشور تاسیس کنیم تا کتاب و روزنامه هم به وفور و هم به قیمت ارزانتر در اختیار عموم قرار گیرد. ما باید برخی از شرکت‌های توزیع کتاب را تقویت کنیم که این مشکل در حوزه مطبوعات و کتاب هم هست.

جنتی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ناشران تعلیقی هم افزود: یکی از اقداماتی که الان در حال انجام است، این است که وضعیت بررسی ناشرانی است که در گذشته احیانا پروانه‌شان لغو یا از ورود آنها به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منع شده بود. ما این پرونده‌ها را داریم بررسی می‌کنیم و فکر می‌کنم قریب به اتفاق این ناشران انشاءالله هم در نمایشگاه شرکت خواهند کرد و هم آنهایی که پروانه‌شان لغو شده است، اگر مشکل اساسی نداشته باشند، می‌توانند به کار خودشان ادامه دهند.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که نشر چشمه رفع تعلیق شده است؟، گفت: نشر چشمه اصلاً تعلیق نشده بود که بخواهد دوباره راه بیفتد. یکسری تصمیمات در داخل خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره گذشته اتخاذ شده بود و بر اساس سیاست‌هایی که در گذشته وجود داشته است، هیئت بدوی و هیئت تجدید نظر در حوزه کتاب، تصمیماتی گرفته بود و چون سیاست‌های دولت جدید کاملاً متفوت با گذشته است، ما جلوی ابلاغ این نوع احکام را گرفتیم. نشر چشمه الان دارد فعالیت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بازبینی کتاب‌های توقیفی هم ادامه داد: ما این کتاب‌ها را داریم می‌دهیم به یکسری افراد باسواد که الان در حوزه کتاب هستند و اینها دوباره این کتاب‌ها را می‌خوانند و ممکن است با یکسری اصلاحات قابل چاپ باشند. ممکن است رمان‌هایی باشند که قابل اصلاح نباشند چون وقتی کسی داستانی می‌نویسد، نمی‌شود شما از وسط این کتاب واژه‌ای را حذف کنید یا این فصل را حذف کنید. در این مورد هیچ چاره‌‌ای نیست چون بعضی از این کتاب‌ها واقعاً اخلاق جامعه را مخدوش می‌کند و از اول رمان تا آخر رمان اینطوری است و نمی‌شود اجازه داد اینها در جامعه منتشر شود. ولی بعضی کتاب‌ها در حوزه علوم انسانی یا علوم اجتماعی و سیاسی هستند که می‌شود با حذف یک واژه یا یک جمله یا حداکثر یک پاراگراف، اجازه داد کل کتاب چاپ شود و مشکلی از این بابت نیست.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: