«کلنل»، نمادی در بازار کتاب /جواد مجابی

1392/8/25 ۰۹:۴۵

«کلنل»، نمادی در بازار کتاب /جواد مجابی

جایزه «میخالسکی»به رمان «کلنل» رسید و این موفقیت فرهنگی را تبریک می‌گویم به محمود دولت‌آبادی که نویسنده محبوب ایران است.

جایزه «میخالسکی»به رمان «کلنل» رسید و این موفقیت فرهنگی را تبریک می‌گویم به محمود دولت‌آبادی که نویسنده محبوب ایران است. نامزدشدن این کتاب برای جوایز مختلف- از جمله جایزه «بوکر» - نشان از آن دارد که فضا و مضمون «کلنل» برای صاحبنظران فرهنگی دیگر هم اهمیت و اعتبار داشته است. در واقع، فقط ما آثار محمود را نمی‌پسندیم دنیا هم می‌پسندد.                                
نمی‌دانم می‌توانم تبریک بگویم به کسانی که به این کتاب مجوز نداده‌اند؟ چراکه متوجه اهمیت و ارزش فرهنگی کتاب بوده‌اند و می‌دانستند سال‌ها حمایت بی‌فایده و هدردادن پول جهت هنرمندتراشی کارآمد نبوده است.
کار نویسنده نقد زمانه است، تو می‌گویی نقد نکن! نویسنده دوست یا دشمن دولت نیست، او به اقتضای حرفه‌اش واقعیت را بی‌هیچ شیله، پیله‌ای می‌نمایاند. این را صد سالی است می‌گوییم از دهخدا و هدایت تا حالا و شنونده منصفی را گوش با اهل قلم نیست.
رمان «کلنل» شده است نماد صدها کتاب شعر و رمان ایرانی معاصر، که مجال ظهور در بازار داد و ستد اندیشه‌ها نیافتند و ارتباط عاطفی- اندیشگی خالقان آن آثار با ملت فهیم ایران و مخاطبان جهانی، قطع شده است. این سد و بند به سود هیچ‌کس نیست، نه به سود فرهنگ رشدیابنده ماست و نه به سود دولتی که باید بهترین سخنان را برگزیند، اما هرچه فرهنگ این مملکت ناتوان‌تر ظاهر شود به نفع آنها خواهد بود که همواره ملت ما را در عرصه جهانی خوار و ناتوان خواسته‌اند. دنیا، ناگزیر متوجه اهمیت سینما و شعر و نقاشی و رمان ما شده است، ده‌ها جایزه مهم جهانی موید این ادعاست. چرا ستاره‌های درخشان را از آسمان خود دریغ می‌کنیم؟ چراغ جز روشنی هیچ انگیزه‌ای ندارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: