معرفی کتاب

1385/7/1 ۰۳:۳۰

معرفی کتاب

كتاب «اصلاحات از ديدگاه اسلام» منتشر شد
" اسب عصاری " با ترجمه ناهید طباطبایی منتشر می شود
كتاب «125 داستان و كرامت از علمای بزرگ اسلام» منتشر شد
فصلنامه «سمرقند» ويژه «اضطراب و ادبيات» منتشر شد



كتاب «اصلاحات از ديدگاه اسلام» منتشر شد
" اسب عصاری " با ترجمه ناهید طباطبایی منتشر می شود
كتاب «125 داستان و كرامت از علمای بزرگ اسلام» منتشر شد
فصلنامه «سمرقند» ويژه «اضطراب و ادبيات» منتشر شد




كتاب «اصلاحات از ديدگاه اسلام» منتشر شد

كتاب «اصلاحات از ديدگاه اسلام» نوشته محمد حكيمي توسط انتشارات كانون انديشه جوان منتشر شد.
اين كتاب از فصل‌هاي مختلفي تشكيل شده است: ضرورت اصلاحات، اصلاح فردي و اجتماعي، اصلاحات؛ روش پيامبران، پيامد اصلاحات، سرانجام فساد گستران، امر به معروف راه كار اصلاحات، مبارزه با فساد؛ پيش شرط اصلاحات و اصلاحات؛ مسئوليتي همگاني از عناوين بعضي از فصول اين كتاب است.
در مقدمه اين كتاب آمده است: «گرانيگاه جهان جديد، طرح پرسش‌ها و آموزه‌هاي معرفت شناختي تازه است. اكنون در آشوبناكي روزگار معاصر، بشريت نيازمند به همواره ديگرگونه زيستن، خرد را چراغ افق‌هاي تاريك فرا دست كرده است. بي‌ترديد، امروزه هر ذهن انديشنده ژرف كاو، در هر سرزمين و به هر آيين، با اين پرسمان‌ جدي تاريخي ريارو است: «ما در كجاي جهان ايستاده‌ايم؟»
با برآمدن آفتاب درخشنده و فروزنده انقلاب در سرزمين ما، هويت فرهنگي و تاريخ ايرانيان، در فصل تازه خويش، طليعه تمدني تازه را نويد مي‌دهد كه بر بنياد ايستارها و انگاره‌هاي قدسي دين شكل مي‌گيرد. نيز از اين رو است كه در بستر اين تمدن‌سازي ايماني، چالش‌هاي مرتبط با عرصه‌هاي دين و تدين، دانش و پژوهش، علم و فن‌آوري و مفاهيم و سازه‌هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي، همه و همه، با همراهي بي شماري از پرسش‌هاي دراز دامن و نفس‌گير، در حيات جمعي جامعه ما، به ويژه در ميان دانشجويان پرسنده و پژوهنده، بسط يافته‌اند.
ذهن تكاپوگر و فرهيخته دانشجوي معاصر، نيازمند آن است كه در فرآيند هم ارزي و يا تقابل نهادهاي مدرن و ساختار‌هاي برآمده از آنها با لايه‌هاي تمدن شكوهمند اسلامي براي انبوه‌ پرسش‌هاي خويش پاسخ‌هايي سخته و سنجيده بيابد.
روشنفكران و انديشه‌ورزان ما، اكنون و بيشتر و ژرف‌تر از هرگاه ديگر، بايد به بازسنجي دستاوردهاي عقلانيت مدرن بپردازند و ايستاده بر سكوي استوار مشرب مشرقي خويش، در باز توليد انديشه هاي مينوي و ادبيات معنوي، طرح نو در اندازند. افسون زدايي از ساحت افق‌هاي مادي‌گرايانه و فرآوري نگره‌هاي نو، متناسب با شوون حيات امروزين آدميان، نخستين و بايسته‌ترين مسئوليت خردورزان است.
كانون انديشه جوان، چونان نهادي برآمده از متن ناگزير بايسته‌ها و ضرورت‌ها، مي‌كوشد تا به مدد همت بلند ارباب دانش و پژوهش و با هدف بسط و توسعه فرهنگ فياض دين، نيازهاي فكري جوانان دانش پژوه را به فراخور توانمندي‌هاي خويش پاسخ گويد و قبسي از مشعله هماره فروزان لاهوت را در پيش چشم‌هاي نگرنده و نگران آنان بدارد؛ باشد كه اين نهال نو، روزاروز، برگ و باري تازه گيرد و طراوات و شادابي افزون‌تر پذيرد.»
كتاب «اصلاحات از ديدگاه اسلام» با 88 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قيمت 900 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.



" اسب عصاری " با ترجمه ناهید طباطبایی منتشر می شود

کتاب " اسب عصاری " مجموعه خاطرات شمسی عصار با ترجمه ناهید طباطبایی از سال گذشته تاکنون در انتظار مجوز چاپ است.
شمسی عصار از خانواده ای هنرمند و اهل آواز و موسیقی در ایران بوده که خاطرات خود مربوط به تهران قدیم را به نگارش درآورده است.
اسب عصاری، همان تصویری است که نویسنده در کودکی با آن مواجه می شود و آن عبارت از این است که اسبی را با چشمان بسته و گردان به دور آسیاب می بیند و زمانی که دلیل حرکت اسب را جویا می شود به این نکته پی می برد که اسب با چشمان بسته خود را حاضر در دشت تصور می کند و ...
شمسی عصاری خاطرات نوجوانی خود را تا سنین بالاتر روایت کرده و تصویری دقیق و پرجزئیات از تهران قدیم و حال و هوای روزگار پهلوی و وضعیت اجتماعی مردم به دست داده است. او این کتاب را در انگلستان به زبان انگلیسی نوشته و ناهید طباطبایی آن را در مدت یک سال در 400 صفحه برای نشر فرزان روز ترجمه کرده است. کتاب از یک سال پیش نیز در انتظار صدور مجوز چاپ است.
طباطبایی نویسنده مجموعه داستان های جامه دران، حضور آبی مینا و رمان های چهل سالگی و آبی و صورتی، که مسئولیت چاپ آثار " کار اولی " نشر خجسته را نیز بر عهده دارد، از عدم صدور مجوز نخستین کتاب ویدا مشایخی با عنوان " آذر و امجدیه " خبر داد. وی با اعلام این مطلب که مضمون و محتوای این اثر به دور از ضوابط و معیارهای موجود نیست، مدت زمان باقی ماندن این کتاب در وزارت ارشاد را نزدیک یازده ماه عنوان کرد.



كتاب «125 داستان و كرامت از علمای بزرگ اسلام» منتشر شد

كتاب « 125 داستان و كرامت از علمای بزرگ اسلام» نوشته‌ی «عباس قمی طاب‌ثراه» به‌كوشش «سيدمهدی شمس‌الدين» منتشر شد.
داستان‌های اين كتاب همگی به‌نحوی درباره‌ی عالمان و عارفان نامدار و مرتبط با ائمه‌ی اطهار(ع)، دارای آثار بسيار ارزش‌مند تربيتی و اخلاقی است؛ چراكه امامان شيعه و عالمان بزرگوار تشيع، سكان‌دار كشتی هدايت و سعادت بشريت هستند و الگويی شايسته برای هر كس كه طالب كمال و تعالی است، محسوب می‌شوند.
مجموعه داستان‌ها و حكايات اين كتاب برگرفته از كتاب شريف «فوائد الرضويه» است.
در بخشی از كتاب چنين می‌خوانيم:
«... فاضل اديب «شيخ علی استر آبادی» مدرس مدرسه‌ی نظاميه‌ی شد اما چندی بعد متهم به تشيع شد. او را به محاكمه كشاندند و از خودش درباره‌ی مذهبش سؤال كردند. گفت: نمی‌توانم مذهب خود را انكار كنم چراكه از سر تا قدم شيعه هستم. آنگاه او را از استادی عزل كردند و جرم شيعه بودن است كه...»
اين كتاب با شمارگان 3500 نسخه، در 152صفحه و به بهای 1000 تومان توسط انتشارات ناصر در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.



فصلنامه «سمرقند» ويژه «اضطراب و ادبيات» منتشر شد
خبر
گزاري فارس: شماره كتاب «125 داستان و كرامت از علمای بزرگ اسلام» منتشر شد 13 و 14 فصلنامه فرهنگي، ادبي، هنري «سمرقند» ويژه «اضطراب و ادبيات» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بخش‌هاي مختلف اين شماره به اين شرح است: دلهره وجودي، در باب سرگذشت اضطراب، فانتزي‌هاي وحشت، سينما و اضطراب، خصوصي‌سازي در حافظه يك گذرگاه توخالي، خيالي نفرت‌انگيز، ادبيات ژاپن و زنانگي تهديد كننده، اضطراب و روانشناسي و اضطراب سردبير. مهدي فريور، حميد‌رضا نمازي، زهرا وثوقي، آشيا صالح، چيترا رهبر، مهرنوش مهتدي، ميرحسن رئيس زاده، ع. آبادي، داريوش معمار، جلال بابايي و اصغر فوري از نويسندگان و مترجمان اين شماره هستند.
در يكي از مقاله‌هاي اين فصلنامه آمده است: بايد جرات ابراز اين نظريه را داشت. ادبيات مدرن با «سكولاريزه كردن» اضطراب به وجود آمد. در پايان قرن شانزدهم و پس از شوك اومانيسم سه اسطوره بزرگ مدرنيته ما: فاوست، هملت و دن ژوان پديد مي‌آيند. افسانه اولي در كتاب‌فروشي در سال 1587 است و مارلو در سال 1589 آن را به صحنه مي‌برد. افسانه دومي كه متعلق به ساكسو گراماتيكوس بوده و موضوع نمايشنامه‌اي از بلفورست در سال 1587، سپس كيد در سال 1594 است. سومي را تيراسو در حدود سال 1620 به صحنه مي‌برد. بر مبناي اين سه اسطوره، هزار اثر به سرعت در تمامي كشورهاي اروپايي نوشته شدند، اگرچه اثر گوته‌ براي اولي، شكسپير براي دومي و مولير براي سومي معروف‌ترين‌ها هستند. موضوع آنها اضطراب حاصل از محدوديت‌هاي دانش، وظيفه در قبال پدر و توانايي اغواگري است، موضوعاتي كه اگر بدان‌ها بينديشيم، سه شكل بزرگ نوروز (اختلال رواني) يعني وسواس فكري، ترس و تشنج هستند، و اولين رمان‌ها پديد مي‌آيند. دن كيشوت يا دور كردن اضطراب با خلق ايده‌آل در سال 1605، پرنسس دوكلو يا شرح اضطراب بي‌پاياني كه زاده عشقي تحقق نيافتني است در سال 1678، سفرهاي گاليور يا چگونگي دچار شدن به اضطراب از مشكلات مربوط به سفر در سال 1726 و آلام ورتر جوان يا اضطراب حاصل از رستگاري ناممكن به وسيله ايمان، ايده‌آل يا عشق در سال 1774 به چاپ رسيد.
اگر اضطراب موضوع مستتر اين رمان‌هاي «اوليه» است، ساختار آنها تعريف دلايل محتملي همچون انكار حقيقت، عشق نامشروع، دروغ و فقدان رستگاري را هدف قرار مي‌دهد. پاسكال به آن رويارويي بالايتناهي را افزوده بود. حتي داستان شروع به استفاده از اضطراب مي‌كند. خيال‌پردازي‌هاي گردشگر انزواجو يا چگونگي به وجود آمدن اضطراب از احساس آزاد در سال 1782 به چاپ مي‌رسند. سپس اضطراب بارنه (1802)،، آدولف (1816) و غيره، حتي هدف صحنه‌پردازي‌هاي وحشتناك به منظور القا در دل خواننده، به موضوع آشكار رمان تبديل مي‌شود. بازرگان شن هافمن در سال 1813، دفاع گوگول در سال 1835، داستان‌هاي عجيب و غريب اثر پو كه سقوط خادان آشر جزء ان است در سال 1835، هورلا و مسافرخانه موپاسان در سال 1887 پديد مي‌آيند. تابلوهاي اضطراب با داستايفسكي، كافكا، گرين، سارتر و غيره باز هم متعدد مي‌شوند. سپس وحشت براي وحشت مبدل به سبك نوشتاري رمان مي‌‌شود كه اين ژانر به سرعت توسط سينما به دست گرفته شد. ما در همان موقعيت مشابه روم قرار مي‌گيريم يعني كتاب مي‌خوانيم يا به سينما مي‌رويم براي اينكه بترسيم.
شماره 13 و 14 فصلنامه سمرقند با 205 صفحه و قيمت 2500 تومان به چاپ رسيده است


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: