مجموعه نشستهای "تغییر جریا‌نها: گفتگو در معماری اسلامی" برگزار می شود

1385/6/26 ۰۳:۳۰

مجموعه نشستهای

مجموعه نشستهای "تغییر جریا‌نها: گفتگو در معماری اسلامی" با همکاری موزه‌ ویکتوریا و آلبرت لندن در بریتانیا برگزار می شود.



مجموعه نشستهای "تغییر جریا‌نها: گفتگو در معماری اسلامی" با همکاری موزه‌ ویکتوریا و آلبرت لندن در بریتانیا برگزار می شود.
مجموعه سخنرانی های "تغییر جریا‌نها: گفتگو در معماری اسلامی" در نظر دارد فضای مناسبی را در جهت تعامل با هنرمندان، اسلام شناسان و مورخین برگزار کند.
این سخنرانی ها از ماه ژوئن آغاز شده و تا پایان سال میلادی ادامه خواهد داشت.
در نخستین سخنرانی، پروفسور اریک ارمزبی، رئیس کتابخانه‌ مؤسسه‌ مطالعات اسماعیلی، درباره‌ گزیده ‌ای از تصاویر معماری اسلامی سخنرانی کرد. این سخنرانی بخشی از مراسم ویژه‌ هفته‌ معماری در روز عمومی اتاق مطالعه‌ انجمن سلطنتی معماری بریتانیا و موزه‌ ویکتوریا و آلبرت بود.
وی در این سخنرانی به مسجد عمر یا قبة الصخره در بیت‌ المقدس اشاره داشت که این مسجد، نخستین نمونه از معماری مسلمانان است و برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان اهمیت فراوانی دارد.
مسلمانان معتقدند که این مکان، محل معراج پیامبر اسلام است. بنا به تفاسیر یهودی، مکان این صخره جایی است که حضرت ابراهیم در آن آماده‌ قربانی کردن پسرش شده بود. ظاهراً طرح معماری قبة الصخره از کلیسای مرقد مقدس در اورشلیم الگوبرداری شده است.
از دیگر مساجدی که پروفسور اریک ارمزبی به بحث گذاشت می توان به مسجد بزرگ دمشق در سوریه اشاره کرد. پیش از ساخت مسجد، یک کلیسای بیزانس در آنجا وجود داشت که در محل معبدی رومی ساخته شده بود. امروزه این مسجد نمادی است از هماهنگی دینی و فرهنگی. طی حاکمیت خلیفه‌ اموی اول، معاویة ابن ابی سفیان، مسلمانان و مسیحیان به طور مشترک از این کلیسا استفاده می‌کردند.
می ‌گویند مقبره‌ یوحنای تعمید دهنده در درون این مسجد واقع است و مردم هنوز به این مکان ادای احترام می‌کنند.(منبع: خبرگزاری مهر)


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: