شانزدهمین گردهمایی روحانیون، مبلغین، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی در لندن

1392/8/13 ۱۳:۰۲

شانزدهمین گردهمایی روحانیون، مبلغین، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی در لندن

دبا : روحانیون ، مبلغین ، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا ، در آستانه ماه محرم سال 1435 ، به منظور هماهنگی و بررسی راهکارهای تبلیغی مناسب برای مجالس سوگواری و عزاداری عاشورای حسینی در سراسر بریتانیا ، شانزدهمین نشست سالیانه خود را در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار کردند.

 

 

دبا : روحانیون ، مبلغین ، ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا ، در آستانه ماه محرم سال 1435 ، به منظور هماهنگی و بررسی راهکارهای تبلیغی مناسب برای مجالس سوگواری و عزاداری عاشورای حسینی در سراسر بریتانیا ، شانزدهمین نشست سالیانه خود را در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اسلامی انگلیس این همایش که بنا به دعوت مرکز اسلامی انگلیس برگزار شده بود ، کار خود را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم با صوت دلنشین قاری بین المللی قرآن آقای مصطفی مرجان و با عنوان: " تبیین نقش عقل و احساس در ابلاغ پیام عاشورا " آغاز کرد.

در این نشست که جمع کثیری از روحانیون ، مبلغین ، ائمه جماعات وروسای مراکز اسلامی انگلیس ازملیتهای گوناگون و از شهرهای مختلف بریتانیا حضور داشتند ، حجت الاسلام احمد حنیف کارشناس دینی از کشور کانادا مقیم لندن به عنوان اولین سخنران این گردهمایی ضمن خوشامد گویی به همه حضار در زمینه نسبت عقل با احساس در خصوص روایت ماجرای عاشورا سخنانی ایراد کرد.

وی اهمیت پرداختن به این موضوع را در آن دانست که نمی توان بدون توجه به آن، پیام عاشورا را به طور مؤثر منتقل کرد. وی نشان داد که در برخورد با وقایع تاریخی می توان همیشه دوگونه رهیافت اختیار کرد: اول اینکه آن واقعه تاریخی را به صورت یک پدیده منفرد مورد مطالعه قرار داده و زوایای آن را از این دیدگاه مورد بررسی قرار دهیم. رویکرد دیگر آن است که یک رویداد تاریخی را در کنار سایر رویدادها و در تعامل با سایر مفاهیم بررسی تا بتوانیم معنا و پیام آن واقعه تاریخی را درک کنیم.

حجت الاسلام حنیف این رویکرد اخیر را رویکرد اندیشمندانه توصیف کرد که با توسل به آن می توان اصول و ارزشهای جهانشمول واقعه کربلا؛ مانند عدالت، ظلم ستیزی، فداکاری و غیره را استنباط و از آنها در تمام مراحل زندگی استفاده نمود. وی سپس افزود: در مرحله بعد وارد رویکرد عاطفی و احساسی می شویم، مرحله ای که در آن با عواطف و از روی احساس همدردی با یک واقعه تاریخی برخورد می کنیم. از نظر این خطیب مسلمان، بهترین رویکرد نسبت به یک واقعه تاریخی از جمله واقعه کربلا، اتخاذ همزمان رویکرد تعقلی و عاطفی بوده و نکته مهم اهمیت دادن به هر دو آنهاست.

سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام مقبول علوی امام جمعه و جماعت مسجد پیتربورو و دبیر کنفرانس بین المللی نهج البلاغه در انگلیس بود. وی سخنان خود را با این مطلب آغاز کرد که برای تاثیر در بین جوانان و به ویژه جوانانی که در غرب زندگی می کنند باید بر جنبه عقلانی واقعه کربلا تاکید بیشتری کرد و نشان داد که تصمیم حضرت سیدالشهدا (ع) کاملاً مبتی بر عقل و منطق بوده است. وی تاکید کرد که البته منظور این نیست که توجه به عواطف و احساسات به فراموشی سپرده شود. اما باید روشن کرد که هدف بسیار بزرگ و مهمی باعث شد که امام حسین (ع) به خاطر آن وارد کربلا شود. وی ضمن مهم برشمردن؛ منظم بودن اینگونه دیدارها، بر لزوم برگزاری کنفرانسهایی به منظور تشریح اهداف و عناوین برنامه های ماه محرم در انگلستان تاکید کرد. وی افزود باید برای وعاظ و خطبا روشن کرد که اولویت ها و احتیاجات این منطقه جهان چیست و چگونه باید تبلیغات دینی را در این فضا مدیریت کرد. وی به عنوان مثال توضیح داد که اکنون در مجامع مسلمان پاکستانی و هندی مقیم انگلستان بیشتر بحث های عقیدتی در جریان است و بنابراین علمای شیعه باید بتوانند مقصد حضرت سیدالشهدا (ع) را به صورت عقلانی به جوانان منتقل کنند.

سومین سخنران این همایش حجت الاسلام شیخ حسن التُرَیکی امام جمعه و جماعت مرکز اسلامی دارالاسلام لندن بود. وی در ابتدا بیان داشت که بی تردید احساس و عاطفه نقش مهمی در رساندن پیام داشته و قلب، جایگاهی است که احساسات در آن شکل می گیرد. وی افزود خداوند در قرآن از نقش قلب سلیم در دریافت درست حقایق و برعکس از قلب مریض در مقابله با حقیقت پرده برداشته است. وی در این خصوص توضیح داد که حتی قلوب غیر مسلمانان و غیرشیعیان نیز با ذکر مصیبت اهل بیت متاثر شده و چشم آنها گریان می شود، مگر کسانی که قلبشان مریض باشد. در واقعه عاشورا نیز احساس و عاطفه نقش مهمی داشته و بخش غیر قابل انکاری از پیام عاشورا از این طریق منتقل می شود، ولی با این حال نباید هدف اصلی را فراموش کرد که بی تردید امام حسین (ع) برای احیای ارزشهای اخلاقی و دینی قیام کرد.

دیگر سخنران این گردهم آیی حجت الاسلام میرزا عباس امام جمعه و جماعت مسجد ناتینگهام بود که در زمینه پیوند بین عقل و احساس سخنانی ایراد نمود. وی پیوند عقل و احساس را پیوندی یگانه و از سنخ پیوند میان جمال و جلال دانست و خاطرنشان کرد که پیوند صحیح بین این دو، راهی است به سوی کمال. به گفته وی کسانی که تنها بر روی عقل یا بر روی احساس صرف تکیه می کنند، به بن بست می رسند و بهترین راه پیوند دادن این دو است. وی افزود: به همین دلیل است که روحانیون باید در همان چند دقیقه ای که در ایام محرم بر بالای منبر سخن می گویند سعی کنند به هر دوی این جنبه ها پرداخته و به ویژه به بهانه های مختلف، بخش عاطفی قضیه را به نوحه خوان مجلس محول نکنند. وی توضیح داد که در ضمن باید توجه داشت که قرآن چقدر روی عقل و فهم تاکید کرده و حتی در برخی روایات از عقل به عنوان اولین و محبوب ترین مخلوق خدا نام برده شده است. وی ضمن تاکید بر اهمیت تبیین فلسفه عاشورا برای عموم مردم؛ به روش امام خمینی (ره) اشاره کرد که ضمن برخوردار بودن از مدارج عالیه علمی و عرفانی، در مواجهه با مردم عادی به زبان آنان سخن می گقت.

حجت الاسلام سید محمد موسوی رییس مرکز ارتباطات جهانی اسلامی لندن دیگر سخنران این مجلس بود. وی در سخنان خود از پیامبر اسلام (ص) به عنوان اولین کسی که بر مصیبت امام حسین (ع) گریست نام برد، رسمی که تا به امروز در بین مسلمانان و عاشقان اهل بیت برقرار است. وی مجالس اهل بیت را دارای دو کارکرد دانست که اولین آن تثبیت قلوب و تثبیت ایمان مومنین است. چرا که یاد حضرت امام حسین (ع) و گریه بر او، ایمان را در قلوب مومنین استوار می کند. وی این کارکرد را بیشتر مخصوص مجالسی که مومنین در آن شرکت می کنند دانست و توضیح داد که در برخی مجالس به خصوص آنهایی که در کشورهای غیراسلامی تشکیل می شود با کارکرد دیگری نیز مواجه هستیم که آن آشنا شدن غیرمسلمانان بااسلام از طریق مجالس امام حسین (ع) است. به گفته وی بسیاری از مسلمانان هند و پاکستان از طریق همین مجالس با اسلام آشنا شده اند. وی تاکید کرد که به همین دلیل در مجالس تشکیل شده در کشورهای غیراسلامی باید به این موضوع توجه بیشتری نموده و مجالس را در زمینه بحثهای اعتقادی و عقلی غنی نمود. وی افزود: امروزه در انگلستان به حمدالله مجالس بسیاری برای امام حسین (ع) برگزار می شود، اما مجلسی که مناسب افراد بومی باشد؛ بسیار کم است. وی تاکید کرد که علما باید در این زمینه برنامه ای داشته و از افراط و تفریط در بحث عقل و عاطفه در موضوع عاشورا پرهیز نمایند.

حجت الاسلام محمدیان مسئول موسسه فرهنگی امام رضا بیرمنگهام نیز در ادامه این برنامه سخنانی ایراد کرد. وی اصل وجود چنین مجموعه ای از علما در انگلستان و کنار هم جمع شدن آنها را فرصتی یگانه و از نعمات الهی و مایه مباهات دانست. وی سپس خاطرنشان کرد که نباید نقش محرم و مجالس آن را دست کم گرفت و باید توجه داشت که اگر قرار بود فرضاً دولتی؛ مدیریت و اجرای چنین برنامه سالانه راکه در تمام جوانب زندگی مردم رسوخ کرده است ، برنامه ریزی و اجرا کند؛ نمی توانست این هماهنگی و علاقه و هیجانی راکه به طور خودجوش بین مردم وجود دارد ؛ ایجاد نماید. لذا باید قبل از هر چیز شکرگزار این نعمت بزرگ بود. وی سپس ایمان ثابت و خلل ناپذیر را ایمانی دانست که بر پایه عقل بوده و پیام آن از گوش به هوش و از هوش به قلب رسیده باشد.

وی جریان عاشورا را واجد هر دو عنصر عقلی و احساسی دانست که هم عقل را متوجه می کند و هم قلب را تکان می دهد. وی ضمن جدایی ناپذیر خواندن این دو عرصه خاطرنشان کرد که در طول تاریخ نیز مخاطبان عاشورا فقط عموم مردم نبوده و ماجرای عاشورا مخاطب از جنس خواص نیز داشته که به خوبی شاهدی است بر این مدعا که حادثه کربلا هرگز از جنبه عقلی و فلسفی خالی نبوده و خواص را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه بر طبق آموزه های امام خمینی (ره) قرآن را باید به صورت کتابی زنده دید و خواند؛ نتیجه گرفت که اهل بیت و سخنان و سیره آنان و از جمله واقعه عاشورا نیز همواره زنده است و انگار همین امروز اتفاق افتاده باشد. وی در خاتمه خاطرنشان کرد که در عرصه های تبلیغی باید از روشی استفاده کرد که بتوانیم موفقیت کار را به صورت آماری اندازه گیری نماییم.

حجت الاسلام سید عقیل غروی از فضلای شبه قاره هند مقیم لندن سخنران دیگر این نشست بود. وی ضمن خوشادگویی به حضار خاطرنشان کرد که این خوشامد گویی را نه از طرف خود که به نام امام حسین (ع) اعلام می کند و ادامه داد که از دید او این جلسه چیزی نیست جز تجدید عهد برای خدمت به امام حسین (ع). وی ضمن برشمردن اهمیت چنین جلساتی بر نقش عقل و عاطفه به عنوان دو بخش مهم زندگی و حیات بشر تاکید کرده و با توضیح این مطلب که امام حسین (ع) خود تجلی عقل و حیات است نتیجه گیری کرد که نمی توان در تبیین واقعه عاشورا فقط به یکی از این دو جنبه حیات بسنده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین معزی رییس مرکز اسلامی انگلیس ونماینده حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری در بریتانیا به عنوان آخرین سخنران این نشست ، ضمن عرض تسلیت وتعزیت بمناسبت ایام عاشورای حسینی و سالروز شهادت سالار وسرور شهیدان عالم حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و تشکر از حضور مبلغین و خطبا و پیام رسانان مکتب اهل بیت علیهم السلام و عالمان دینی در این نقطه از جهان در این همایش ، هدف از برگزاری این جلسات را بهره وری از فرصت بسیار ارزشمند تبلیغی برای طرح ارزشها و معارف اسلامی و حفظ شعائر اسلامی بویژه فرهنگ عاشورایی و مبانی اصولی دین مبین اسلام دانست و اظهار داشت: عقل و خرد ورزی در آیین مقدس اسلام به عنوان یک اصل مهم مطرح بوده و بارها در قرآن به عناوین مختلف مورد تاکید قرار گرفته و نشان می دهد که دین ما دین عقلانیت بوده و قرار نیست که در آن کورکورانه چیزی پذیرفته شود. وی با برشمردن خاطراتی از دوران پیش از انقلاب و مباحثه با برخی از مبلغین مسیحی که معتقد بودند برای راه یافتن به آیین کلیسایی باید چراغ عقل را خاموش کرد و راه دل را باز گذاشت، بر نادرست بودن این دیدگاه تاکید کرده و آن را عامل اصلی بحران کلیسا در عصر رنسانس برشمرد.

وی ضمن توضیح این مطلب که از دیدگاه تاریخی امام حسین (ع) با بهره گیری کامل از عقلانیت مسیر خود را تعیین کرده بود، در عرصه عاطفی اصل را اندوهگین بودن در عزای آن حضرت دانست و دیگر آیین ها و ظواهر فرهنگی برگزار کردن اینگونه مجالس را ثانوی و فرعی برشمرد و در ضمن تاکید نمود که در این عرصه نیز باید همواره از خرافات و اعمال ناهنجار و غیرشرعی دوری گزید.

رییس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه سخنان خود به اهمیت توجه به نیاز جوانان در جلسات عزاداری پرداخت و خاطرنشان کرد که معمولاً افراد مسن و جاافتاده بیشتر برای انجام آیین ها و بزرگداشت شعاعر وارد این جلسات می شوند، ولی جوانان، به ویژه جوانان ساکن غرب با کوله باری از سوالات و شبهات که هر روز از طرق مختلف با آنها مواجه هستند وارد شده و نیاز به پاسخ های منطقی ودرست دارند.

وی در ادامه سخنان خود به وجود کارهای غیرعقلانی و خرافی در برخی مجالس سوگواری اشاره کرد و از ائمه جماعات و روحانیون خواست که ضمن روشنگری مردم و بهره گیری از عواطف و احساسات خالصانه ومحبت مردم به اهل بیت وبویژه امام حسِن(ع) ،برای انتقال پیام آن حضرت از زبان روز استفاده کنند و لزوم خردورزی و اندیشه برای دریافت پیام عاشورا را به مخاطبین خود بویژه جوانان یادآور شوند . وی همچنین به تجربه ایران در طول جنگ تحمیلی و نقش آن در بسیج مردم و در حفظ روحیه فداکاری اشاره و خاطرنشان کرد: تاکید بر ظلم ستیزی در ماجرای عاشورای و تاکید بر آزادی و رهایی از بردگی، پیامی است که برای نسل امروز جذاب بوده و ما نمونه آن را در انقلاب اسلامی که به واقع نهضت حسینی بود شاهد هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین معزی تاکید کرد گریه و اشک با معرفت اثرگذار است و عواطف واحساسات همراه با عقل و خرد ارزشمند خواهد بود و در مجالس عزاداری امام حسین (ع) عواطف و احساسات و خردورزی هردو در کنار هم ارزشمند هستند.

وی عصر حاضر و جهان امروز را عصری استثنایی دانست که در آن اسلام با سرعت بسیار در حال گسترش است. وی یادآور شد که سی سال پیش در اروپا مردم عادی خبری از اسلام نداشتند؛ اما امروز همه با اسلام و آیین های آن مانند نماز و روزه آشنا شده اند. تا جایی که شهرهای بزرگ اروپا ماه رمضان و عید فطر را به رسمیت شناخته و به صورت یکی از مناسبتهای مهم برگزار می کنند. وی با تاکید بر اینکه هرگز دشمنی با اسلام نیز در هیچ دوره ای به اندازه عصر حاضر نبوده و روزی نیست که مطلبی در ضدیت با اسلام و تشیّع بیان نشود، نتیجه گیری کرد که اکنون مسوولیت علمای اسلام از همیشه سنگین تر است

رییس مرکز اسلامی انگلیس در پایان با دعا برای موفقیت در پیشبرد پیام امام حسین (ع) ،از خداوند متعال خواهان پذیرفته شدن جمع حاضر در زمره خادمین بارگاه حسینی شد.

در برنامه پایانی این نشست حجت الاسلام برهان با ذکر مصایب وارده به اباعبدالله الحسین (ع) وخاندان ویاران باوفای او در سرزمین کربلا ، به سوگواری وعزادرای شهادت سید الشهدا(ع) پرداخت.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: