قدیمی ترين قرآن خطي كشور در روستاي نگل- كردستان

1385/6/22 ۰۳:۳۰

قدیمی ترين قرآن خطي كشور در روستاي نگل- كردستان

نگل مركز دهستاني به همين نام از توابع بخش كلاترزان سنندج است كه در 65 كيلومتري غرب سنندج و درمسير جاده سنندج - مريوان قرار دارد



نگل مركز دهستاني به همين نام از توابع بخش كلاترزان سنندج است كه در 65 كيلومتري غرب سنندج و درمسير جاده سنندج - مريوان قرار دارد . در كتاب هاي تاريخي حديقه ناصريه و تحفه ناصريه مطالبي به اين شرح آمده است : در يكي از دهات اين بلوك كه نگل اسم دارد ... مسير قديمي است كه به مسجد عبدالله عمر يا عبدالله عمران مشهور است و قرآني در اين مسجد هست خيلي بزرگ كه به خط كوفي نوشته شده است.
در داخل مسجد روستاي نگل ، قرآن خطي از دوران گذشته وجود دارد كه بنا به اعتقادات و باورهاي مردم يكي از چهار قرآن خطي است كه در زمان خليفه سوم عثمان بن عفان به رشته تحرير در آمده و به چهار اقليم دنيا فرستاده شده است . به همين دليل ،‌ مردم اعتقاد زيادي به اين كلام الهي دارند.
چگونگي انتقال اين قرآن به روستاي نگل روشن نيست ،‌اما با توجه به گفته ها و حكايات عامه ،‌ اين قرآن در دوران صفويه از دل خاك بيرون آورده شد و از آن زمان در مسجد قديمي روستا به منظور زيارت اهالي منطقه نگهداري مي شود . مسجد در چند سال اخير به طور كامل بازسازي شده است . قطع قرآن،‌ رحلي بزرگ، جلد آن چرمي و رنگ آن قهوه اي تيره است . صفحات قرآن ضخيم و به علت تشابهي كه با پوست دارد ، در بين مردم به پوست آهو شهرت يافته است . خط قرآن نگل، كوفي و داراي نقطه واعراب و در قسمت سر سوره ها و شماره هاي آيات مطلا و مزين به نقوش گياهي است .
بر اساس شواهد موجود و‌ شيوه نگارش و اعراب گذاري آن ، احتمالا اين قرآن در سده هاي چهارم يا پنجم ه.ق نگاشته شده است .
اين قرآن تا بحال چندين بار ازمسجد نگل دزديده شده است اما با تلاش مسئولان منطقه به محل خود بازگردانده شده است. منبع: ميراث مكتوب


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: