انديشه نامه متکلمان شيعه تاليف مي شود

1385/6/21 ۰۳:۳۰

انديشه نامه متکلمان شيعه تاليف مي شود

انديشه نامه متکلمان شيعه با هدف معرفي و شناسايي متکلمان بزرگ شيعه قرن هاي اول تا چهاردهم هجري در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تاليف مي شود.

انديشه نامه متکلمان شيعه تاليف مي شود
انديشه نامه متکلمان شيعه با هدف معرفي و شناسايي متکلمان بزرگ شيعه قرن هاي اول تا چهاردهم هجري در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تاليف مي شود.
"انديشه نامه متکلمان شيعه" با هدف معرفي و شناسايي 40 تا 50 نفر از بزرگترين متکلمان بزرگ شيعه قرن اول هجري قمري تا قرن چهاردهم با مديريت "عليرضا اسعدي" در گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تاليف مي شود.
تاليفات اين پروژه قرار است در قالب کتاب براي استفاده اقشار فرهيخته جامعه توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي چاپ و منتشر شود.
ذاکري، مدير گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام گفت:« کار بر روي اين پروژه را از دوسال پيش آغاز کرديم و تاکنون دو کتاب درباره دو نفر از متکلمان شيعه را چاپ و منتشر کرده ايم و در حال حاضر نيز قرارداد کار بر روي زندگي نامه و آثار هفت نفر از اين متکلمان را بسته ايم و قرار است کار تاليف اين کتابها را نيز آغاز کنيم.» به گفته او، در حال حاضر 10 نفر از محققان و متخصصان حوزوي و دانشگاهي کلام شيعه در اين مرحله از کار در زمينه نوشتن مقاله با گروه کلام پژوهشکده همکاري مستمر دارند.
مدير گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام افزود:« هدف اصلي ما در آغاز، کار درباره تاريخ کلام شيعه بود زيرا در اين زمينه تاکنون کاري انجام نشده است اما از آنجا که براي انجام اين کار ابتدا بايد به انديشه هاي کلامي هر يک از متکلمان شيعه در دوره هاي مختلف مي پرداختيم، بناچار اولويت کار را بر روي اين موضوع قرار مي دهيم تا پس از تدوين و گردآوري اطلاعات لازم، بتوانيم سيرتاريخي کلام شيعه را تدوين کنيم.» منابع مورد استفاده در تاليف "انديشه نامه متکلمان شيعه" شامل دو دسته آثار هستند. يک دسته از اين آثار مربوط به آثار خود متکلمان است و دسته ديگر آثاري است که درباره متکلمان توسط نويسندگان و پژوهشگران مختلف نوشته شده است.
ذاکري درباره تامين منابع مطالعاتي اين پروژه يادآور شد:« همه آثاري که متعلق به متکلمان است به صورت نسخه هاي خطي و از کتابخانه هاي داخل کشور تهيه و فراهم مي شود اما برخي از آثار درباره متکلمان را از کتابخانه هاي داخل کشور و برخي ديگر را از طريق شرکت خود در نمايشگاههاي کتاب که در کشورهاي عربي برگزار مي شود، تهيه و فراهم مي کنيم در اين ميان برخي از اين کتابها به زبان انگليسي هستند و ما در تاليفات خود از اين دسته از کتابها نيز استفاده مي کنيم.»
او با تاکيد بر گستردگي پروژه، از همکاري مشاوران، ناظران و اعضاي هيات علمي در تدوين و تاليف کتابها خبر داد.
مدير گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پيش بيني کرد که کار بر روي تاليفات اين پروژه تا سه سال آينده به انجام رسد.
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامي به منظور تبيين و معرفي آموزه هاي نظري اسلام با رويکرد عقلي، نقلي، بازشناسي و بازسازي ميراث فلسفي و کلامي و پاسخگويي به شبهات فکري در سال 1373 تاسيس شد و هم اکنون با رياست حجت الاسلام "علي رضا آل بويه " به کار خود ادامه مي دهد.
از اين پژوهشکده تاکنون 35 اثر توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي چاپ و منتشر شده است که 14 اثر در جشنواره هاي مختلف برگزيده شده اند.
اين پژوهشکده هم اکنون 12 اثر را آماده چاپ و انتشار و بيش از 40 طرح پژوهشي را در دست انجام دارد.
اخيرا" شماره 37 و 38 مجله " نقد و نظر" پژوهشکده چاپ و منتشر شده و شماره 39 و 40 نيز در دست چاپ است. (منبع:میراث فرهنگی)


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: