فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

1385/6/19 ۰۳:۳۰

فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

چنان که کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی در پیشگفتار کتاب "فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی" نوشته است، کتابخانه این مرکز در خرداد ماه 1363 بنیاد نهاده شده است و در مدتی کوتاه با کوشش پیگیر دانش پژوهان و دوستداران فرهنگ اسلامی و ایرانی به صورت یکی از بزرگترین و معتبر ترین کتابخانه های کشور در آمده است.

فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

چنان که کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی در پیشگفتار کتاب "فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی" نوشته است، کتابخانه این مرکز در خرداد ماه 1363 بنیاد نهاده شده است و در مدتی کوتاه با کوشش پیگیر دانش پژوهان و دوستداران فرهنگ اسلامی و ایرانی به صورت یکی از بزرگترین و معتبر ترین کتابخانه های کشور در آمده است. موسسان و گردانندگان این کتابخانه ضمن برنامه ریزی برای حضور فعال و بی وقفه در نمایشگاه های کتاب در داخل و خارج از کشور، تهیه مستمر کتابها و مجله های تازه و چاپ های جدید کتابها و مجله های قدیمی، پیگیری سرنوشت مجموعه های نفیس خصوصی و کوشش برای خرید آنها، تهیه زیراکس و عکس از کتابها و مجلهای قدیمی کمیاب، بهره گیری از کتابخانه های عمومی و خصوصی را نیز در دستور کار خود قرار دادند.
به گفته بجنوردی ، پس از چاپ نخستین مجلات دایره المعارف بزرگ اسلامی، چند تن از فرهیختگان کشور به شکرانه آغاز این جنبش فرهنگی، کتابخانه های خصوصی خود را به این مرکز هدیه کردند وبه این ترتیب، مجموعه بزرگی از حدود 450 هزارکتاب و مجله در آنها گرد آمد که هم اکنون نویسندگان دائره المعارف و عموم نویسندگان و گرد آمد که هم اکنون نویسندگان دائره المعارف و عموم نویسندگان و پژوهشگران داخلی و خارجی به آنها مراجعه می کنند.
این کتابخانه در بر گیرنده 894/444 جلد کتاب و مجله چاپی به زبان های فارسی ، عربی ،انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی، روسی، ترکی، و... است. 9055مجموعه عکس، 1876 مجموعه خطی، 3172 عنوان نشریات ادواری به زبان های گوناگون، 3139 پرونده علمی جلد شده، 1308 حلقه میکرو فیلم، 3963 قطعه عکس و اسلاید، 1139 عدد لوح فشرده و 000/10 برگ سند، فرمان و نامه تاریخی، دیگر منابع موجود در این کتابخانه هستند.
مرکز دایره المعارف اسلامی، نخستین مجلد از فهرست نسخه های خطی کتابخانه خود را منحصرا به کتابهای خطی اهدایی شادروان سلطانعلی سلطانی (شیخ الاسلامی بهبهانی) اختصاص داده بود. جلد دوم فهرست نسخه های خطی کتابخانه این مرکز نیز شامل اطلاعات کتاب شناختی بخشی از کتابهای موجود در این کتابخانه از شماره 541 تا 1150 نسخه است. استاد احمد منزوی که این مجموعه به کوشش وی به انجام رسیده است، در یاداشت سرآغازفهرست درباره روش کار خود در تهیه فهرست کتاب شناختی آورده است:
«روش کار در این مجلد همان شیوه به کار برده شده در مجلد یکم می باشد: به ترتیب الفبای در نام کتاب ها و تجزیه مجموعه ها به اجزای و در پایان مجموعه ها به ترتیب شماره از کوچک ترین تا بزرگترین قررار داده شده که هر عنوان کتاب در جای خود در دو بخش کتاب شناسی و نسخه شناسی شناسانده شده است بدینگونه که هر گاه عنوان کتاب در مجلد یکم شناسانده شده، در اینجا تنها به ذکر نام کتاب و نگارنده بسنده شده و با نشانی(؟؟؟) به صفحه مجلد یکم ارجاع دادهایم که از تکرار آن مطالب جلوگیری شده است».
غیر از فهرست کتاب شناختی، در این کتاب برای سهولت در کار پژوهشگران و دسترسی آسان آنان به اطلاعات، یازده فهرست دیگر در پایان متن کتاب آمده است که شامل فهرست های نام نگارندگان، نام نویسندگان نسخه ها، نام کتاب ها به ترتیب الفبایی، نام کتاب ها بر پایه زبان، فهرست قبایل و همچنین گزیده عکس برخی نسخه ها می باشد.
فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف اسلامی را بخش کتابخانه مرکز نشر درشمارگان 1000 نسخه به قیمت 8500 تومان به بازار نشر عرضه کرده است.


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: