حمایت از روحانی / کاظم موسوی بجنوردی

1392/8/4 ۰۹:۲۸

حمایت از روحانی / کاظم موسوی بجنوردی

تیم سیاسی دولت آقای دکتر روحانی برای هر ایرانی افتخارآفرین است. برای نخستین بار بعد از هشت سال است که دستگاه سیاست خارجی ایران فعال و واقع‌بین شده و از چنان احترام و وجاهتی برخوردار شده است که همه طرفهای مذاکره کننده خارجی را به احترام وا می‌دارد و اکنون منطقی که تیم سیاسی دولت ایران بکار می‌برد از چنان استحکامی برخوردار است که طرف خارجی را قانع می‌کند و در او حس احترام و اعتماد پدید می‌آورد.

 

تیم سیاسی دولت آقای دکتر روحانی برای هر ایرانی افتخارآفرین است. برای نخستین بار بعد از هشت سال است که دستگاه سیاست خارجی ایران فعال و واقع‌بین شده و از چنان احترام و وجاهتی برخوردار شده است که همه طرفهای مذاکره کننده خارجی را به احترام وا می‌دارد و اکنون منطقی که تیم سیاسی دولت ایران بکار می‌برد از چنان استحکامی برخوردار است که طرف خارجی را قانع می‌کند و در او حس احترام و اعتماد پدید می‌آورد. اکنون دوره اعتمادسازی است یا دوره بازسازی روابط تخریب شده است. باید هر چه زودتر ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی بیرون بیاید و در بین خانواده جهانی جایگاه رفیع طبیعی خود را بیابد و من یقین دارم که تیم سیاسی دولت کنونی ایرانی از چنان قابلیتی برخوردار است که قطعاً به توفیقات زیادی دست خواهد یافت. خود آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران از چنان شایستگی برخوردار است که همه افرادی که با ایشان روبرو می‌شوند بر دانائی و توانائی او اذعان و تحسین می‌کنند. اما چرا بعنوان یک وظیفه ملی باید از دولت آقای دکتر روحانی حمایت کنیم؟ این پرسش بسیار مهم و کلیدی است و باید واقعاً بدون هیچگونه تعصبی به آن پرداخت و لازم است همه ایرانیان بدانند که در این موقعیت حساس چه وظیفه‌ای در قبال دولت دارند و چگونه و چرا باید از آن حمایت کنند. اگر در این مرحله دولت آقای روحانی در مذاکره با غرب شکست بخورد چنان خسارتی متوجه ایران می‌شود که به سادگی نمی‌توان آن را جبران نمود. حساس بودن این مسأله به دلیل شرایطی است که به قرار زیر مطرح می‌شود:

1. اسرائیل با تمام توان خود می‌کوشد که روابط جمهوری اسلامی ایران با غرب عادی نشود. اسرائیل خواهان یک ایران متهم به تروریسم مخالف با غرب است. اسرائیل خواهان ضعف ایران است و عاملی بهتر از این برای ضعف ایران وجود ندارد. بعد از انقلاب اسلامی ایران هر گاه روزنه‌ای پیدا می‌شد که روابط ایران با غرب بهبود یابد اسرائیل و همه تشکیلات صهیونیستی در سراسر جهان و همه رسانه‌های وابسته به آنان به مخالفت برخاسته و کارشکنی کرده و ترتیبی داده‌اند که این مسأله به نتیجه نرسد و ایران همچنان بعنوان دشمن غرب و به ویژه دشمن آمریکا باقی بماند.

2. همسویان داخلی با اسرائیل تحت عنوان انقلابیگری ضد غربی نهایت تلاش خود را کرده و می‌کنند که روابط ایران با غرب عادی نشود. من خود در پنجاه سال پیش از جمله کسانی بودم که به شدت با آمریکا و غرب مبارزه می‌کردم و حتی برای نخستین بار مسأله مبارزه مسلحانه را در ایران علیه استبداد شاه و امپریالیسم آمریکا و نفوذ غرب مطرح کردم. اما شرایط حاکم در پنجاه سال پیش که هنوز دوران استعمار به پایان نرسیده بود و در برخی از نقاط آفریقا و آسیا و آمریکای جنوبی جنگهای استقلال‌طلبانه رهائی‌بخش وجود داشت با امروز بسیار متفاوت است (که این خود موضوع بحث جداگانه‌ای است) و بسیارند کسانی که در آن روزگار عافیت طلب بودند و به دلیل هزینه سنگین مبارزه دست به مبارزه نمی‌زدند اما امروز که شعار مبارزۀ با غرب هزینه‌ای ندارد، لباس انقلابیگری پوشیده و عملاً علیه منافع ملی ما و تحت عنوان مبارزه با غرب و آمریکا همسوی اسرائیل می‌شوند و در جهت تضعیف دولت آقای روحانی حرکت می‌کنند که طبعاً این مسأله فشار زیادی بر دولت آقای روحانی وارد می‌سازد به نحوی که همین فشارها بوده که کمر آقای دکتر ظریف را به درد آورده و اکنون روی ویلچر قرار گرفته است. حداقل کاری که می‌توان کرد این است که فشارهای داخلی را از روی آقای دکتر ظریف برداریم و از او حمایت کنیم و به او روحیه بدهیم. زیرا مذاکرات ایران با پنج بعلاوه یک بسیار مهم و پیچیده و فنی می‌باشد. این مذاکرات صدها لایه‌ و پیچ و خم دارد و تیم آقای ظریف باید بدون داشتن نگرانی از فشار داخلی بتوانند به کار بسیار بغرنجی که در پیش دارند ادامه دهند و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری از روند کار اعلام رضایت و پشتیبانی می‌کنند.

3. نفوذ اسرائیل و عموم صهیونیستها و لابی اسرائیل در آمریکا چنان قدرتی دارند که همیشه این بیم وجود داشته و دارد که نگذارند کار به درستی پیش برود و کارشکنی اینان بسیار خطرناک و جدی است و باید ما در داخل شرایطی را فراهم سازیم که دولت آقای روحانی با دلگرمی بیشتر برای حل مشکل ایران با غرب پیش برود که اگر ناکام شود عملاً نمی‌توان در بهبود اقتصادی کشور کار مهمی انجام داد و کشور ایران از قافله توسعه و تمدن عقب خواهد ماند. تحقیقات اینجانب را ساده نپندارید که کار ما در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی تحقیق است و اکنون بیش از پانزده سال است که اطاق فکر اقتصادی در مرکز مزبور داریم که مطالعات ما پیوسته ادامه داشته است.

4. در هشت سال گذشته چنان ایران عقب افتاده و چنان به معیشت مردم آسیب رسیده و چنان اوضاع مالی کشور در هم ریخته و چنان خزانه را خالی کرده‌اند و چنان و چنان که امروز مردم فشار زیادی را تحمل می‌کنند و این خود مهمترین عاملی است که باید دولت آقای روحانی موفق شود و باید از دولت آقای روحانی حمایت نمود و مردم هم باید بیشتر تحمل کنند تا ما از این لوله باریک بگذریم و وارد فضای باز توسعه شویم و شرایط معیشت مردم را سامان بخشیم.

5. در هشت سال گذشته رجال انقلاب و مدیران شایسته کشور و روحانیت و آیات عظام تحت فشار و توهین و تضعیف شدید بوده‌اند که ضروری است امروز اینان همه از دولت آقای روحانی حمایت کنند تا خدای ناکرده شرایط گذشته باز نگردد و شیاطین پشت پرده و خبیثان مخالف با اصل نظام و انقلاب و امام اوضاع را وارونه جلوه ندهند و در فریب مردم موفق نشوند.

6. ایران اکنون در وضعیت خاص ژئوپلوتیک قرار گرفته است. از یکسو اسرائیل برای ایجاد یک دولت کُردی مستقل تلاش می‌کند که طبعاً متضاد با منافع ملی ما از لحاظ ژئوپلوتیکی است و از سوی دیگر ثبات منطقه را بهم می‌ریزد و باعث ایجاد ناآرامی و جنگ و تخریب می‌شود. همچنین اندیشه‌های جدائی طلبانه در مناطقی از ایران و تبلیغات مسموم پانها از هر رنگ و نوعی می‌تواند به هنگام ضعف دولت مرکزی بسیار خطرناک باشد. پس باید دولت مرکزی،، قوی الاراده در حفظ چهارچوب کشور در همه ابعاد باشد و با توانی فزاینده و با دلگرمی بسیار به تلاش سازنده خود ادامه دهد.

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: