شعر روباه و زاغ حبیب یغمائی/ سید علی آل‌داود

1392/8/1 ۱۱:۰۳

شعر روباه و زاغ حبیب یغمائی/ سید علی آل‌داود

بیش از یکسال است که مطلبی با عنوان «شعر معروف روباه و زاغ سروده چه کسی است؟» در شبکه اینترنت نشر می‌یابد. پردازنده این نوشته که معلوم می‌شود از سیر تحول مضامین ادبی و شعری در بین اقوام و ملل و زبان‌های دنیا خبری ندارد و مطلب خود را نیز با لحنی کاملاً مغرضانه بیان داشته می‌خواهد بگوید

 

بیش از یکسال است که مطلبی با عنوان «شعر معروف روباه و زاغ سروده چه کسی است؟» در شبکه اینترنت نشر می‌یابد. پردازنده این نوشته که معلوم می‌شود از سیر تحول مضامین ادبی و شعری در بین اقوام و ملل و زبان‌های دنیا خبری ندارد و مطلب خود را نیز با لحنی کاملاً مغرضانه بیان داشته می‌خواهد بگوید که این شعر را لافونتن شاعر معروف فرانسوی سروده است ولابد می‌خواهد با ذهن عوامانه خود این تصوّر را القا کند که لافونتن به زبان فارسی قطعه‌ای به این زیبایی سروده که اکنون بیش از 70 سال است که کتاب‌های درسی ابتدایی را در ایران تسخیر کرده و هم با وجود دشمنی‌هائی که برخی نسبت به سرایندۀ آن ابراز داشته‌ و می‌دارند موفق به‌حذف آن از کتاب‌های درسی نشده‌اند.

آری ممکن است مضمونی از حکایت موضوع این شعر در بین آثار لافونتن وجود داشته باشد؛ اگر نه این است که بسیاری از شاعران و هنرمندان برخی مضامین سروده های خود را از شاعر و هنرمند دیگر اقتباس کرده و به زبان خود عرضه می‌دارند، اما هنر اصلی آنان در نوع عرضه و شیوه بیان آن است. شعر روباه و زاغ هم اگر در زبان فارسی بین کودکان و نوجوانان توفیقی به دست آورده از آنرو نیست که مضمون آن از یک نویسنده و شاعر فرانسوی است، استقبال گسترده از آن به سبب شعر زیبای فارسی آن است که کلمه‌ای حشو و زائد در آن دیده نمی‌شود. به این ترتیب و با این توضیحات است که این قطعه در طی چند دهه تأثیری این چنین گسترده بر ذهن همگان باقی گذارده است. طبعاً نشر مطلب مذکور در شبکه اینترنت، ممکن است تشفی خاطری برای نگارنده آن فراهم آورد لیکن به یقین کسی آنرا به جد نخواهد گرفت.

بکوشیم در عصری که شاعران و نویسندگان اصیل ما از هر طرف در معرض تهاجم گسترده قرار دارند هرگز در پی انتقام‌گیریهای شخصی و تسکین روان ناآرام خود بر نیاییم.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: