تاریخچه و سوابق همایش بین المللی وحدت اسلامی

1385/6/1 ۰۳:۳۰

تاریخچه و سوابق همایش بین المللی وحدت اسلامی

در پی اعلام هفته ای با عنوان وحدت، برگزاری همایش "وحدت اسلامی" نیز آغاز شد، تا سال 1369 متولی برگزاری این همایش سازمان تبلیغات اسلامی بود و همایش اول تا چهارم را این سازمان برگزار کرد. از سال 1369و همزمان با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این امر بر عهده مجمع گذاشته شد.



در پی اعلام هفته ای با عنوان وحدت، برگزاری همایش "وحدت اسلامی" نیز آغاز شد، تا سال 1369 متولی برگزاری این همایش سازمان تبلیغات اسلامی بود و همایش اول تا چهارم را این سازمان برگزار کرد. از سال 1369و همزمان با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این امر بر عهده مجمع گذاشته شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، هدف از برگزاری همایش وحدت، ایجاد زمینه های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان جهت نزدیک سازی دیدگاه های علمی و فرهنگی آنان در زمینه های فقهی، اصولی، کلامی و تفسیری و نیز بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه حل های مناسب و موضع گیری مشترک در برابر آن است.

میهمانان همایش
میهمانان همایش از میان شخصیت های فرهیخته، وزرای کشورهای اسلامی، علماء و مفتیان، اساتید دانشگاه ها و سایر مجامع علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور انتخاب می شوند.
تاکنون صدها متفکر، عالم و مصلح از سراسر جهان و هزاران تن از علما و متفکران شیعه و اهل تسنن از مناطق گوناگون ایران در این همایش شرکت کرده و به ارائه مقاله، سخنرانی و بیان دیدگاه های خود پرداخته اند.
در همین راستا 100 نفر از مدعوین خارجی در نوزدهمین همایش بین المللی وحدت از کشورهایی چون عمان، فرانسه، عربستان، سوریه، تونس، الجزایر، سودان، مصر، مالزی، مراکش، آمریکا، پاکستان، لبنان، هندوستان، استرالیا، تایلند، آذربایجان، استکهلم، دانمارک، اردن، بحرین، اتیوپی، چین ، لیبی، قطر، عراق، یمن، امارات متحده عربی شرکت می‌کنند.

انتشارات همایش
مجمع تاکنون 90 عنوان کتاب به چاپ رسانده که از میان آن 12 ویژه نامه سالانه و 30 عنوان کتاب به زبان های فارسی و عربی شامل گزیده مقالات ارائه شده به همایشها بوده است. این مقالات در زمان برگزاری همایش نیز در شمارگان مناسب چاپ و در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
هیئت علمی همایش
هیئت علمی همایش از بین شخصیت‌های اندیشمند حوزه و دانشگاه انتخاب می شوند. آیت الله محمدعلی تسخیری، احمد مبلغی، سیدجلال میرآقایی، سید حامد علم الهدی، دکتر بی آزارشیرازی، محمدی عراقی ، مولوی اسحاق مدنی، دکتر سید حسن تبرائیان، سید حسن ربانی، حسین اوحدی، مهدی تسخیری، دکتر نهاوندیان، دکتر آذرشب، سید هادی خسرو شاهی، محسن اراکی، رضوان طلب، دکتر جواد منصوری و طوبی کرمانی از اعضای هیئت علمی نوزدهمین همایش محسوب می شود.

موضوعات همایش ‌های برگزار شده
موضوع کنفرانسهایی که تاکنون برگزار شده دربرگیرنده مسائل مورد اهتمام کل امت اسلامی و اثرگذار در تحقق وحدت اسلامی است.
وحدت اسلامی؛ امام و وحدت اسلامی؛ دستاوردهای وحدت اسلامی؛ تقریب بین مذاهب اسلامی؛ طلایه داران وحدت؛ نقش تفاهم فکری در تقریب مذاهب اسلامی؛ مبانی تقریب؛ قرآن و سنت؛ سیره و وحدت اسلامی؛ حکومت از دیدگاه مذاهب اسلامی؛ ویژگی های اساسی اسلام؛ اسلام و امت اسلامی در قرن آینده؛ امت اسلامی، رنج ها و آرزوها؛ جایگاه اهل بیت(ع) در اسلام و امت اسلامی؛ پایبندی به اصول و پاسخگویی به نیازهای زمان در فقه مذاهب اسلامی؛ جهان شمولی اسلام و جهانی سازی؛ بیداری اسلامی، چشم اندازهای آینده و هدایت آن و استراتژی تقریب مذاهب اسلامی از موضوعاتی بوده که همایش های بین المللی وحدت اسلامی تاکنون به آنها پرداخته است.
نتایج همایش
گسترش روحیه تقریب بین علماء و اساتید دانشگاه ها و متفکرین جهان اسلام؛ بررسی قضایای مهم امت اسلامی و چالش‌های فراروی آن و پیشنهاد راه حل ها (جهانی شدن، بیداری اسلامی، گام‌های وحدت توازن بین اصالت و معاصرت…)؛ ارائه رهنمود به اجلاس ها و همایش های اسلامی دیگر؛ عرضه دستاوردهای فکری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ حل برخی از اشکالات بین مذاهب و گسترش روحیه تفاهم بین توده‌های مسلمان و کوشش در یکسان نمودن مواضع آنها از جمله نتایج و دستاوردهای همایشهای سالانه وحدت اسلامی است .
بزرگداشت سالانه هفته وحدت در داخل و خارج از کشور ؛ تقویت ارتباط با تشکل های تقریبی در سراسر جهان؛ پشتیبانی از اقلیت های اسلامی در جهان که تعداد آنها به یک سوم مسلمانان می رسد و مطرح نمودن مشکلات آنها از دیگر دستاوردهای همایش بین المللی وحدت اسلامی است .
پس از همزمانی زمان برگزاری نوزدهمین همایش بین المللی کنفرانس اسلامی با همایش بین‌المللی "قدس و حمایت از حقوق فلسطین" و به احترام آرمانهای مقدس مردم شریف فلسطین در شرایط حساس کنونی جهان اسلام، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر آن شد همایش امسال با موضوع "مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی" را 29 تا 31 مرداد ماه و همزمان با مبعث حضرت محمد(ص) با حضور جمع کثیری از شخصیتهای علمی و فرهنگی جهان اسلام برگزار کند. (منبع:خبر گزاری مهر)


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: