ابن سینا بیشترین تأثیر را بر فیلسوفان غربی داشته است

1385/6/1 ۰۳:۳۰

ابن سینا بیشترین تأثیر را بر فیلسوفان غربی داشته است

ابن سینا فیلسوفی ایرانی است که در مشرق عالم اسلام حضور داشته، اما تأثیری به مراتب بیشتر بر مغرب اسلامی گذاشته است، بدیهی است فلسفه ابن سینا و برخی از جنبه های آن قابلیت بازخوانی و تبیین را در دنیای امروز دارند



ابن سینا فیلسوفی ایرانی است که در مشرق عالم اسلام حضور داشته، اما تأثیری به مراتب بیشتر بر مغرب اسلامی گذاشته است، بدیهی است فلسفه ابن سینا و برخی از جنبه های آن قابلیت بازخوانی و تبیین را در دنیای امروز دارند .
دکتر محمد اخگری استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با اعتقاد به این مطلب که فلسفه ابن سینا در جامعه امروز ما با اقبال چندانی مواجه نشده است، گفت: این عدم استقبال را می توان به دلایل مختلفی برشمرد. شاید گرایش و علاقه ایرانیان به اندیشه های عرفانی و مکتب اشراق بتواند از دلایل آن باشد.
وی افزود: اما به نظر می رسد علت اصلی این موضوع درخشش حکمت متعالیه است که به نوعی دربرگیرنده جهاتی از حکمت مشاء و شاید در برخی موارد تکمیل کننده آن نیز می باشد که ملاصدرا و فلسفه او جامع جمیع فلسفه های پیشین است.
دکتر اخگری تصریح کرد: ابن سینا از اصالت وجود سخن گفته و در اثبات آن کوشیده است. ملاصدرا که فیلسوفی متأخرتر از او بوده و به روزگار ما نزدیک تر، همین موضوع را با شرح و بسط کامل و با روشنی بیشتر و بهتری اثبات نموده است. به عبارت دیگر در حکمت متعالیه هم فلسفه مشاء و هم فلسفه اشراق و هم برخی مباحث و مشرب های عرفانی گنجانده شده است و طبیعی است که این جامعیت موجب شده تا اندیشمندان کمتر به و منحصرا به اندیشه های سینوی بپردازند.
وی افزود: با وجود اینکه ابن سینا فیلسوفی ایرانی است که در مشرق عالم اسلام حضور داشته است اما به مراتب تأثیری بیشتر بر مغرب داشته است. ابن رشد از ابن سینا متأثر بوده است و اندیشمندان غربی قرون وسطی چون آلبرت ، توماس فن آکویناس، دیتریش و حتی عارف بزرگ آلمانی مایستر اکهارت از ابن سینا متأثر بوده اند.
وی افزود: اکهارت اندیشه های ابن سینا را بویژه در طبیعیات ستوده است و اندیشمند معاصر آلمانی دکتر کورت فلاش در کتاب خود فصلی را به تأثیرپذیری اکهارت از ابن سینا اختصاص داده است. بدیهی است فلسفه ابن سینا و برخی از جنبه های آن می تواند امروزه دوباره بازخوانی و تبیین شود.


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: