نگاهي به شركت رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2013

1392/7/28 ۱۹:۰۱

نگاهي به شركت رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2013

رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت به ارائه آخرین انتشارات و دستاورهای فرهنگی خود اقدام نمود که با استقبال علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران روبرو شد.

رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت و در غرفه مشترکی که با کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی در اختیار داشت، به ارائه آخرین انتشارات و دستاورهای فرهنگی خود اقدام نمود که با استقبال علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران روبرو گردید.

این انتشارات شامل نسخه آزمایشی فرهنگ «واژگان علوم انسانی» با  بيش از ۷۳ هزار مدخل اصلي و فرعي بود، که توسط انستيتو حافظ و با حمايت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آلمان، منتشر شده است.

فرهنگ واژگان علوم انساني كه با تلاش "منوچهر اميرپور" تدوين شده، دستمايه ارزشمندي براي آن دسته از مخاطبان خواهد بود كه خواهان كار پيرامون حوزه علوم انساني به زبان آلماني هستند. فرهنگ مذكور مشتمل بر واژگان رشته هاي اخلاق، ادبيات، ارتباطات، فلسفه، منطق، هنر، قوم شناسي، آموزش و پرورش و محيط زيست است كه از ميان هزاران واژه علمي مندرج در فرهنگ هاي جامع و تخصصي برگزيده شده اند.

ترجمه آلمانی کتاب «حیات عارفانه امام علی (ع)» توسط پروفسور «رولاند پیچ» استاد ادیان و فلسفه دانشگاه «ماکسی میلییان» مونیخ از دیگر کتب عرضه شده در این دوره از نمایشگاه بود.

این کتاب که نگاهی شاهدانه به حیات عارفانه آن امام عارفان و قبله شاهدان دارد، به قلم وزین حضرت استاد، آیت الله عبداله جوادی آملی نگارش یافته و با دیده عرفان نگریسته و با قلم برهان به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب می توان به ابعاد شخصیت آن حضرت از منظر حیات عارفانه که در شش فصل تنظیم شده است، پی برد.

همچنین آخرین مجلدات فصلنامه علمی - دانشگاهی «اشپکتروم ایران» و نیز گزارش تصویری از آثار تاریخی و باستانی ایران در قالب یک لوح سخت به زبان  آلمانی از دیگر دستاوردهای رایزنی فرهنگی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت 2013 بود که از سوی مخاطبان آلمانی با استقبال روبرو گردید.

امسال شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور نویسندگان و ناشرین ایرانی از بخش خصوصی  و نیز  نهادهای فرهنگی دولتی کشورمان همانند کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه ملی ایران ، موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران  و ... برگزار شد.

سه روز نخست این نمایشگاه پنج روزه به بازدیدكنندگان تخصصی و سرمایه گذاران حوزه نشر و كتاب اختصاص داشت و در دو روز پایانی، بازدیدكنندگان غیرحرفه‌ای نیز این فرصت را یافتند تا از غرفه‌های كتاب دیدن كنند.

کتابخانه های مجلس و ملی ایران نیز در غرفه مشترکی که امسال با رایزنی جمهوری اسلامی ایران در اختیار داشتند، به ارائه آخرین انتشارات خود اقدام نموده که آمار عناوین قابل ارائه بیش از 200 عنوان بوده است. علاوه بر آن آخرین شماره های مجلات منتشره و هم چنین مجله انگلیسی زبان شماره 1 و 2 کتابخانه مجلس نیز در این نمایشگاه عرضه شد.

در این دوره از  نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت مراسمی در بزرگداشت روز حافظ با هماهنگی و حمایت رایزنی فرهنگی ایران در برلین در محل غرفه ایران برگزار گردید. در این بزرگداشت دو تن از اسلام شناسان و ایران شناسان به نامهای "رولاند پیچ" استاد ادیان و فلسفه دانشگاه ماکسی میلییان مونیخ و "" توماس اُگر"، ایران شناس و اسلام شناس اسبق از دانشگاه آزاد برلین به ایراد سخنرانی پرداختند.

برزیل به عنوان كشور مهمان این دوره از نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت، با 90 نویسنده، 260 عنوان عمومی و 117 رمان، مطرح‌ترین آثار ادبی، هنری، علمی این كشور را در 700 متر مربع به علاقمندان عرضه كرد.

یكی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال،حضور نویسندگانی بود كه آثار خود را با سرمایه شخصی در دنیای مجازی منتشر می‌كردند. به گفته یورگن بوس، مدیر نمایشگاه بین‌المللی كتاب فرانكفورت، ناشران كشورهای آلمانی‌زبان، تنها 39 درصد از شركت‌كنندگان در این بازار بین‌المللی نشر را تشكیل دادند و 61 درصد باقیمانده به بنگاه‌های نشر جهانی اختصاص داده شده بود. در این میان سهم كشورهای آسیایی، نسبت به سال‌های پیش بیشتر بود.

امسال بیش از 700 بنیاد و ناشر از حدود 100 كشور جهان در نمایشگاه شركت کردند. بیش از 400 هزار كتاب، نشریه، نقشه و رسانه‌های تازه در اشكال و تكنیك‌های گوناگون عرضه شد. در این نمایشگاه هزاران نویسنده، ادیب ، مؤلف و ویراستار، روزنامه‌نگار و خبرنگار شركت کردند.

پس از خاتمه این نمایشگاه، اعلام شد با وجود کاهش دو درصدی آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، شماری از مهم‌ترین قراردادهای نشر در این نمایشگاه بسته شده است.

با اعلام رقم 273 هزار و 342 نفر به عنوان آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت در سال 2013، گفته شد میزان بازدید از این نمایشگاه امسال دو درصد کمتر از سال پيش بود.

در آمار ارایه شده از سوی نمایشگاه 149 هزار و 921 نفر از بازدیدکنندگان را نمایندگانی از دیگر کشورهای جهان تشکیل داده بودند. سال پیش در مجموع 281 هزار و 753 نفر از این نمایشگاه بازدید کرده بودند.

گفتنی است در روز پایانی این نمایشگاه همچنین جایزه صلح ناشران آلمان به سوتلانا آلکسیویچ نویسنده و روشنفکر منتقد بلاروس (روسیه سفید) اعطا شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: