اجراي كنسرت آلماني با ياد حافظ در تهران

1392/7/28 ۱۸:۵۸

اجراي كنسرت آلماني با ياد حافظ در تهران

به مناسبت گرامیداشت روز حافظ تعدادی از هنرمندان آلمانی کنسرت "تریو" را  25  مهرماه در خانه هنرمندان ایران در تهران اجرا نمودند.

این کنسرت با مساعدت رایزنی فرهنگی  ایران در برلین و همکاری "فستیوال دیوان شرقی و غربی" شهر وایمار، بخش فرهنگی سفارت آلمان در تهران و خانه هنرمندان در قالب یک کنسرت سه نفره در تالار استاد جلیل شهناز برگزار شد.

"ربکا هارتمان"و "یوزف کرونر" ویولن و "یولیا ریم" پیانو، هنرمندان این گروه سه نفره آلمانی را تشکیل می دهند.

در ابتدای این مراسم، دکتر «مجید سرسنگی» مدیر عامل خانه هنرمندان ایران برگزاری برنامه های فرهنگی هم چون برگزاری کنسرت «تریو» به مناسبت روز جهانی حافظ را در نزدیکی دو کشور به یکدیگر موثر دانست و گفت: « خانه هنرمندان ایران در چند سال گذشته روابط خوبی با کشور های دیگر داشته و توانسته است برنامه های فرهنگی و هنری مختلفی را در خانه هنرمندان ایران برگزار نماید، قطعاً روابط فرهنگی و هنری می تواند کشور ها را به یکدیگر نزدیک تر سازد، چرا که روابط فرهنگی پیش زمینه برقراری سایر روابط از جمله روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و آن ها را نیز مستحکم تر می کند، برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری می تواند زمینه فعالیت های مشترک هنرمندان دو کشور را بیشتر فراهم نماید.»

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش پر رنگ شاعران فارسی زبان در کشور های مختلف جهان اشاره کرد و گفت: « کشور ایران از دیرباز تاریخ درخشانی در حوزه فرهنگ و به ویژه ادبیات داشته است، سرزمینی که مملو از شاعران بزرگ و نامی بوده است، شاعران بزرگی که کلام آن ها اگرچه به زبان فارسی است ولی پیام و محتوای اشعار آن ها جهانی و برای همگان است، به همین دلیل پس از گذشت قرن ها هم چنان شعر و ادب فارسی در کشور های مختلف جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و علاقه مندان بسیار زیادی دارد».

در ادامه این مراسم «هایکه تی یر» رئیس بخش مطبوعاتی سفارت آلمان در تهران ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این مراسم و با تشکر از خانه هنرمندان ایران، عنوان اثر کلاسیک گوته «دیوان شرقی و غربی» را نشان دهنده رابطه تاریخی بین دو کشور ایران و آلمان دانست و گفت:

«در واقع عنوان اثر کلاسیک گوته یعنی «دیوان شرقی و غربی» نشان دهنده رابطه تاریخی بین دو ملت ایران و آلمان است، برگزاری برنامه های فرهنگی قطعاً می تواند این رابطه تاریخی را حفظ و ارزشمند تر نماید چرا که گفتمان فرهنگی و هنری می تواند سبب تفاهم و نزدیکی بیشتر شود. برگزاری کنسرت «تریو» قطعاً دستاورد های بیشتری برای دو ملت خواهد داشت. کشور آلمان امیدوار است که بتواند برنامه های فرهنگی و هنری بیشتری در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار نماید.»

در بخش دیگری از این مراسم دکتر «کلاوس گالاس» مدیر هنری دیوان شرقی و غربی فستیوال وایمار برگزاری کنسرت «تریو» به مناسبت روز جهانی حافظ را یکی از فعالیت های درخشان تاریخی دانست و گفت: « با برگزاری این کنسرت به مناسبت روز جهانی حافظ امروز می توانیم گفت و گو بین دو ملت بزرگ ایران و آلمان را شاهد باشیم، گفت و گویی که در تالار استاد شهناز، یکی از بزرگان موسیقی سرزمین ایران برگزار می شود. وی در ادامه افزود: دیوان شرقی و غربی همواره در تلاش بوده است که برنامه هایی را برگزار کند که روابط بین دو کشور را منسجم تر سازد. ما توانستیم روز جهانی حافظ یعنی 12 اکتبر را در یونسکو ثبت کنیم و هر ساله به صورت جهانی این روز بزرگ را گرامی بداریم».

«کلاوس گالاس» در ادامه صحبت های خود به «دیوان شرقی و غربی» گوته اشاره کرد و گفت: «گوته در «دیوان شرقی و غربی» از شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی قدردانی کرده و او را با ملت آلمان آشنا ساخته است و درباره اندیشه و کلام او سخن های بسیاری گفته است. امروز متاسفانه تصویر نادرستی از ایرانیان در سطح جهانی وجود دارد، که ما می کوشیم با برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری، این تصویر نادرست را تغییر دهیم و تصویر واقعی ملت ایران را به جهانیان ارائه دهیم. ایران و فارس باید هم چون گذشته برای همگان شناخته شوند، امروز باید تفکرات نادرست را کنار بگذاریم و از حقیقت دوستی خود با ملت بزرگ ایران سخن بگوییم، برگزاری «فستیوال دیوان شرقی و غربی وایمر» می تواند سوتفاهم ها و تصورات نادرست را کنار بزند و از فرهنگ و هنر این سرزمین برای جهانیان بگوید. از دوران گوته تا به امروز مردم آلمان به شرق اشتیاق دارند، شرق سرشار از فرهنگ و ادبیات است و گوته توانست تا آن جا که می تواند گفتمان شرق را برای ملت آلمان بازگو کند تا آن ها با سنت و فرهنگ شرق آشنا شوند و از آن سود بجویند.»

در ادامه این مراسم «ربکا هارتمان»، «یوزف کرونر» و «یولیا ریم»، گروه سه نفره (تریو) به نوازندگی برای حاضران پرداختند.

گفتنی است "فستیوال دیوان شرقی و غربی وایمار" شرکتی عام المنفعه است که"کلاوس گالاس"در 10 ژوئیه 2008 آن را با هدف شکل دهی فعالانه به گفتگوی میان تمدن ها و ادیان بنا نهاد. وی در سال 2009 به عنوان گرداننده هنری، فستیوال ایران را با ریاست افتخاری "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه آلمان ساماندهی و سرپرستی نمود. متعاقب آن فستیوال مراکش با سفر گروه ارکستر "انوخ زو گوتنبرگ" به نام "لانگ فروالتونگ"به رباط، مراکش، فاس و کازابلانکا برگزار شد.

در سال 2012، روز 12 اکتبر به درخواست گالاس به عنوان روز یادبود حافظ به فهرست رسمی برنامه های سازمان یونسکو به مناسبت سال جهانی قرابت فرهنگ ها اضافه شد.

وی  در سال 2012 به همراه "دیوان شرقی و غربی"و گروه ارکستر شهر هاله و با حمایت و پیشتیبانی رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در برلین در شهرهای تهران و شیراز دو کنسرت برگزار کرد.

شایان ذکر است "ربه کا هارتمن" یکی از نوازندگان ویولن این کنسرت برنده جوایز بسیاری در سطح داخلی و بین المللی بوده است. "یوزف کرونر" ویولنیست دیگر این کنسرت از شهرت بسیار برخوردار است.

"یولیا ریم"پیانیست این کنسرت سه نفره نیز برنده مسابقه‌های بین المللی پیانو در شهرهای مودنا، مادرید و فلورانس است و بورس مسابقات موسیقی آلمان را دریافت کرده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: