یادمان تاریخی قلعه دختر فیروزآباد فارس در آستانه ثبت جهانی قرار دارد

1394/4/30 ۱۱:۰۰

 یادمان تاریخی قلعه دختر فیروزآباد فارس در آستانه ثبت جهانی قرار دارد

مدیر پایگاه مجموعه تاریخی فیروزآباد گفت: یادمان تاریخی 'قلعه دختر' فیروزآباد که متعلق به دوره ساسانیان است یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شاخص فارس است که به دلیل اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد در قالب پرونده محور ساسانی فارس در آستانه ثبت جهانی قرار دارد. به گزارش از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، علی کاظمی افزود: هم اینک عملیات مرمت بخش هایی از این یادمان ارزشمند تاریخی با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال توسط مرمت گران برجسته این استان آغاز شده است.


 مدیر پایگاه مجموعه تاریخی فیروزآباد گفت: یادمان تاریخی 'قلعه دختر' فیروزآباد که متعلق به دوره ساسانیان است یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شاخص فارس است که به دلیل اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد در قالب پرونده محور ساسانی فارس در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.
به گزارش از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، علی کاظمی افزود: هم اینک عملیات مرمت بخش هایی از این یادمان ارزشمند تاریخی با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال توسط مرمت گران برجسته این استان آغاز شده است.
وی بیان کرد: پژوهشگران قرن 19 ، ساخت قلعه دختر و کاخ اردشیر فیروزآباد را به اردشیر اول یکی از پادشاهان سلسله ساسانیان نسبت دادند و تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که این دو بنا کاخ بودند که به دنبال به قدرت رسیدن اردشیر نقش های متفاوتی داشتند و در یک زمان ساخته شدند.
کاظمی گفت:طرح عمارت اصلی قلعه دختر بیانگر این است که اقامتگاهی برای نگهبانان و مهمانان و دارای اتاق های پذیرایی و تالار تخت و محل سکونت سلطنتی بود که می توان این امر را ناشی از زندگی اولیه اردشیر که توام با جنگ بوده دانست و این که وی محل اقامت خویش را به صورت بخشی از قلعه بنا کرد.
'قلعه دختر' در آستانه دره تنگ آب و در نقطه ای که شیب زمین شناسی در آن یک دروازه طبیعی به وجود آورده قرار دارد و قرار گرفتن کاخ بر فراز دشت امکان نظارت بر راه کف دره را که به فیروز آباد منتهی می شود ، فراهم آورده است و این کاخ و دژ بخشی از استحکامات وسیعی است که روی ارتفاعات مشرف به دشت بنا شده است.
گرداگرد گنبد مسیرهایی وجود دارد که غلامگرد نامیده می شده که از طریق پله های گرد و مدور سنگی به هم متصل می شدند. آنچه از آرایش هندسی بنابر می آید بیانگر این است که در زمان ساخت قلعه دختر، دانش ستاره شناسی در تعریف هندسه بنا کاربرد داشته است .
بخش مهم کاخ شامل ایوان ، گنبد خانه ، دیوار دفاعی می باشد که نمایانگر زبردستی خاص معماران در شیوه ساخت است و سلسله مراتب و تناسب فضاها و عناصر سازنده معماری به بنا عظمت و نمود یک کاخ – دژ را بخشیده است .
کنگره های دفاعی کاخ به وسیله پله هایی به دالان های نگهبانی منتهی می شود و به فضاهای اسلحه خانه و سرباز خانه راه داشته است .
ساختمان مدور که محل تخت یا بارگاه بوده به شکل برجی با شکوه برفراز تپه قد برافراشته است .
اردشیر اول پایه گذار سلسله ساسانیان در ایران باستان بود و این سلسله از سال 224 تا 651 میلادی (427 سال) بر این کشور حکومت کرد. پایتخت ایران در این دوره، شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 93 کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است.
ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: