اسامی 33 نام آور و مشاهیر ایرانی به ثبت یونسکو رسیده است

1394/4/30 ۱۰:۵۱

 اسامی 33 نام آور و مشاهیر ایرانی به ثبت یونسکو رسیده است

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) گفت: اسامی 33 نفر از مشاهیر و نام آوران ایرانی تا کنون به ثبت این سازمان جهانی رسیده است. عبدالمهدی مستکین روز دوشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و در دیدار با معاون عمرانی استانداری استان مرکزی افزود: ثبت جهانی اسامی سعدی، حافظ، عطار نیشابوری، فردوسی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، ناصر خسرو قبادیانی، ابوسعید ابوالخیر، سلطان ولد پدر مولانا، نجم کبری نوازنده مشهور ساز عود در قرون هشتم و نهم و عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان و خواننده قرن نهم از جمله آن هاست.


مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) گفت: اسامی 33 نفر از مشاهیر و نام آوران ایرانی تا کنون به ثبت این سازمان جهانی رسیده است.
عبدالمهدی مستکین روز دوشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و در دیدار با معاون عمرانی استانداری استان مرکزی افزود: ثبت جهانی اسامی سعدی، حافظ، عطار نیشابوری، فردوسی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، ناصر خسرو قبادیانی، ابوسعید ابوالخیر، سلطان ولد پدر مولانا، نجم کبری نوازنده مشهور ساز عود در قرون هشتم و نهم و عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان و خواننده قرن نهم از جمله آن هاست.
وی بیان کرد: عبدالعلی بیرجندی منجم قرن هفتم، ملاصدرا، میرداماد، سید علی همدانی ادیب و عارف قرن هفتم، میرزاتقی خان امیر کبیر نخست وزیر ناصرالدین شاه قاجار، خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی، فارابی، ابوعلی سینا، خیام نیشابوری و فخرالدین عراقی نیز از دیگر مشاهیر ایرانی هستند که تا سال 2015 نام آن ها به یونسکو ثبت جهانی شده است.
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ادامه داد: همچنین بر اساس پیگیری های کمیسیون ملی یونسکو و همکاری دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، نام محمد زکریای رازی فیلسوف و پزشک قرن سوم هجری، شیخ محمود شبستری عارف و فقیه قرن هشتم و سید مرتضی علم الهدی عالم و فقیه برجسته قرن چهارم و برادر سید رضی گردآورنده نهج البلاغه به عنوان سه تن دیگر از مشاهیر برجسته کشورمان در سال 2015 در مراحل قرار گرفتن در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو است که در نوامبر سال جاری میلادی ( آبان ماه) اعلام می شود.
مستکین بیان کرد: به دلیل پراکندگی زادگاه ها و آرامگاه های مشاهیر ایرانی هر یک از کشورهای همسایه سعی دارند که این بزرگان را به نام خود در یونسکو ثبت کنند تا بتوانند از مزایای جذب گردشگر استفاده کنند اما نمایندگان ایران در سازمان یونسکو همه تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام همسایگان ایران به کار گرفته اند.
وی اظهار کرد: گرایش اقشار مختلف مردم به آثار ادبا و شعرای معروف همچون حافظ، سعدی و مولانا باعث ناشناخته ماندن چهره های بزرگی همچون شیخ محمود شبستری و فخرالدین عراقی شده است که همسایگان ایران نیز در سایه این غفلت در تلاش برای تصاحب این مفاخر به نفع خود هستند.
وی بیان کرد: همچنین 19 اثر فرهنگی و تاریخی نیز به ثبت جهانی یونسکو رسیده که از جمله آنها می توان به میدان نقش جهان اصفهان و بازار تاریخی تبریز اشاره کرد.
مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) خاطرنشان کرد: 10 اثر معنوی غیر ملموس نیز از ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شده و مورد حمایت یونسکو رسیده است.
مستکین افزود: فخرالدین عراقی از مشاهیر، گیوه سنجان به عنوان اثر معنوی غیر ملموس و روستای ضامنجان از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک به عنوان روستای دوستدار کتاب از استان مرکزی به ثبت یونسکو رسیده است.
وی اظهار کرد: ایران جزو چهار حوزه تمدنی دنیا محسوب می شود اما درصد استفاده از صنعت توریسم در این کشور کمتر از دو درصد است بنابراین مسوولان فرهنگی کشور باید برای استفاده از این صنعت عظیم در راستای معرفی مشاهیر بناها و صنایع دستی نقاط مختلف کشور به تمام نقاط جهان برنامه ریزی های کاربردی و بلند مدت بیندیشند.
وی گفت: در جریان سی ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر بن آلمان، دو اثر برجسته ایران شامل شهر باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.
معاون عمرانی استانداری استان مرکزی نیز در این دیدار گفت: بازار تاریخی اراک در صورت مرمت و حذف بناهای جدید تا پایان سال جاری به ثبت جهانی می رسد.
مهدی زندیه وکیلی بیان کرد: منزل تاریخی میرزاتقی خان امیر کبیر در روستای هزاوه نیز به عنوان یکی از آثار برجسته تاریخی تملک شده و آیین بازسازی این بنا با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال در دست انجام است.
بازدید از بازار تاریخی اراک، منطقه گردشگری پنجعلی شازند، غار چال نخجیر، مجتمع آب گرم محلات، مسجد و تکیه شش ناو تفرش، قلعه سالار محتشم و بیت تاریخی امام راحل در خمین و موزه مفاخر و مشاهیر استان مرکزی مهمترین برنامه های مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) در سفر دو روزه به استان مرکزی است.
سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (UNESCO) یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال 1945 تشکیل شد.
هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی وتربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.
195 کشور عضو یونسکو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: