فهرست نگاري نسخ خطي قانونمند مي شود

1385/5/29 ۰۳:۳۰

فهرست نگاري نسخ خطي قانونمند مي شود

فهرست نگاري نسخ خطي طي يک پروژه بزرگ تحقيقاتي که توسط کتابخانه مجلس شوراي اسلامي به اجرا در مي آيد، روشي قانونمند مي يابد .



فهرست نگاري نسخ خطي طي يک پروژه بزرگ تحقيقاتي که توسط کتابخانه مجلس شوراي اسلامي به اجرا در مي آيد، روشي قانونمند مي يابد .
کارشناسان کتابخانه مجلس، تحقيقات خود را براي علمي کردن فهرست نگاري نسخ خطي و قانونمند شدن روشهاي موجود آغاز کردند.
محمد علي احمدي ابهري، رييس سازمان اسناد، موزه و کتابخانه مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت:« يکي از کارهايي که کتابخانه مجلس چند سال است که پيگيري مي کند قانونمند کردن فهرست نگاري و ايجاد وحدت رويه در اين زمينه است. ما در فهرست نگاري نسخ خطي تا به حال به دو بخش کتابشناسي و نسخه شناسي مي پرداختيم. در اين رويه نام کتاب و نام مولف به ثبت مي رسيد و برخي از ويژگي هاي کتاب را در فهرست مي آورديم. در بخش نسخه شناسي، تنها قطع و اندازه نسخه و نوع کاغذ و مرکب و صحافي را به ثبت مي رسانيم. با اين وصف همه اين مراحل مي تواند به صورت علمي تر و بهتر انجام شود.»
ابهري با بيان اين مطلب که «براي فهرست نگاري نسخ خطي يک برگ کافي نيست و بايد در اين زمينه مجموعه کاربرگهاي متعدد را براي کتابشناسي و نسخه شناسي به کار ببريم»، افزود:« با استفاده از اين آزمايشگاه ها مي توان نوع کاغذ، مرکب و مهرهايي که پاي برخي از اسناد وجود دارد را شناسايي کينم. بسياري از اطلاعات تاريخي وجود دارد که نويسنده به آنها اشاره کرده است. مثلا اگر نويسنده اي در يکي از نسخ نوشته باشد که من در شهر اصفهان و در زماني اين کتاب را به پايان مي برم که مغولان حمله آورده اند و من در حال حاضر در گوشه اي، در يکي از مدارس در ترس و وحشت مشغول تاليف اين کتاب هستم، همين امر حاوي اطلاعات بسيار مهم تاريخي است که بهتر است در انجامه کتاب آورده و ثبت شود.»
در مباحث کتابشناسي و محتوايي، مرحله اي وجود دارد که آن را انجامه يا پايانه کتاب مي نامند. انجامه حاوي اطلاعاتي درباره اثر و زمان نگارش آن و اطلاعاتي از اين دست است.
رييس کتابخانه مجلس اضافه کرد:« ما در اين تحقيقات، فهرست نويسي کامل را مد نظر داريم. اين کار در حال حاضر در مرحله تحقيقاتي است. اکنون در حال جمع آوري نظرات کارشناسان هستيم و پس از آن جمع بندي صورت خواهيم داد. محصول اين تحقيقات پس از کسب نظرات برخي از کارشناسان براي چاپ در نشريه "نامه بهارستان" به چاپ مي رسد تا ديگران نيز از آن اطلاع يافته و درباره آن نظر بدهند. اين کار باعث مي شود در فهرست نگاري نسخ خطي، روشي واحد و قانوني کلي که مورد توجه همه دست اندرکاران و صاحب نظران است، ايجاد و به کار گرفته شود.» ابهري در پايان گفت:« ايجاد وحدت رويه در فهرست نگاري و جامع نگري در ثبت اطلاعات مربوط به هر اثر، موجب علمي کردن اين حوزه است و با اين روش هر فهرست نگاري، تنها بر اساس تشخيص خود عمل نمي کند بلکه اطلاعات بايد مستند به آزمايشهاي دقيق شيميايي و پرتو نگارانه باشد و در مدارک متعدد به ثبت برسد.»


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: