هفته فيلم روسيه در تهران افتتاح شد

1392/7/23 ۱۸:۰۴

هفته فيلم روسيه در تهران افتتاح شد

هفته فيلم  روسیه در ایران با حضور رییس سازمان سینمایی كشورمان و قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه عصر دیروز 22 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.

در ابتداي مراسم افتتاحيه "گریگوری پتروویچ ایولیف" قائم مقام وزیر فرهنگ کشور روسیه در سخناني گفت: خوشحالم که از سوی وزیر فرهنگ کشور روسیه به شما خوشامد بگویم که برای افتتاح هفته سینمایی روسیه به اینجا آمده‌‍‌اید.

وی افزود: هفته فیلم روسیه در ایران بخشی از برنامه‌های فرهنگی روسیه است که قرار است با نمایش فیلم های مهمی از کشور ما برگزار شود. ما برای ایرانی‌ها فیلم‌های مهمی آورده‌ایم تا با سینمای ما آشنا شوند.

قائم مقام وزیر فرهنگ کشور روسیه با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی و نمایش فیلم ایرانی‌ در روسیه بیان کرد: سال گذشته مردم ما فیلم‌های ایرانی‌ را دیدند و اکنون هم سینماگران روس آخرین فیلم‌های خود را برای عرضه به شما به ایران آورده‌اند.

وی در مورد مضمون این فیلم‌ها توضیح داد: این آثار مربوط به واقعيت‌هاي زندگي امروز مردم روسيه، دوران جنگ روسیه، تاریخ و هویت ما و نیز حماسه‌آفرینی روس‌هاست كه كارگردان‌هاي ما مانند "الکسانندر کوت" که به ایران آمده است توانسته‌اند با تخصص و ظرافت آنها را نشان دهند.

پتروویچ در پایان سخنانش خود گفت:  به عنوان نمونه فیلم "دژ برست" اثر کارگردان بزرگ ما یعنی الکساندر کوت در نزدیک به ۷۰۰ روستا و شهر در بخشی از کشور روسيه به نمايش در آمد كه اين فیلم باعث شگفتي مردم روسيه شد.

در ادامه این برنامه حجت‌الله ایوبی رييس سازمان سينمايي گفت: ایران کشور سینماست. هفته گذشته جشنواره فیلم کودک را داشتیم، همین امروز جشنواره فیلم کوتاه و در ماه‌های بعد جشنواره‌های دیگر سینمایی خواهیم داشت. این نشان می‌دهد که ایران از سینما به عنوان یکی از زبان‌های بیان مقولات مدنظر خود استفاده می‌‎‌کند.

 

وی افزود: من سال‌هاي زیادی در اروپا زندگي كرده‌ام و سفري سه روزه نيز به مسكو داشته‌ام، باید بگویم که اروپایی‌ها عاشق سینمای ایران هستند. من مسکو را هم دیده‌ و شاهد رونق هنرهایی مانند سینما، نقاشی، تئاتر و موسیقی بوده‌ام. انقدر مسکو را دوست داشتم که تمام تلاشم را کردم که روسی را یاد بگیرم و یاد هم گرفتم ولی متاسفانه اين روزها به خاطر فشاري که سینما به من آورده، زبان روسي را تا حدودي فراموش كرده‌ام.

ایوبی به تیراژ بالای یک میلیون نسخه کتاب در روسیه که عادی است اشاره کرد و ادامه داد: به خاطر علاقه دو کشور ایران و روسیه به فرهنگ و هنر احساس مي‌كنم كه اين دو کشور مي‌توانند با زبان فرهنگ و هنر با يكديگر سخن بگويند.

وی در پایان سخنان خود سینما را زبانی برای تبادل فرهنگی کشورها دانست و گفت: مي‌توان با زبان فرهنگ و هنر، ايران را به روسیه و روسیه را به ایران معرفي كرد تا چهره زيباي روسيه که براي ايرانيان ناشناخته است، شناسانده شود و مطمئنم مردم فرهنگ‌دوست روسيه نمي‌توانند سينماي ايران را دوست نداشته باشند.

در اين هفته فيلم 6 اثر برتر سينمايي كشور روسيه نيز همه روزه در مجموعه فرهنگي و هنري  برج ميلاد به نمايش در مي آيد .

هفته فرهنگي روسيه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور 52 هنرمند روسي روز سه شنبه 23 مهرماه در تالار وحدت تهران آغاز مي‌شود.

گفتني است هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در روسيه نيز از 10 تا 17 مهر ماه سال گذشته با حضور بيش از 50 هنرمند ايراني به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزني فرهنگي كشور در شهرهاي مسكو و سن پترزبورگ روسيه برگزار شد كه در آن فيلم‌ هاي ايراني دوبله شده به زبان روسي، موسيقي سنتي ايراني، آثاري از صنايع دستي ايراني از جمله ميناكاري، شيشه، خاتم‌كاري، لباس‌هاي سنتي و همچنين هنرهاي نقاشي، مجسمه‌سازي و عكس به نمايش در آمد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: