روحاني: فشار بر دانشگاه‌را نمي‌پذيرم

1392/7/23 ۰۸:۵۰

روحاني: فشار بر دانشگاه‌را نمي‌پذيرم

«جو امنيتي نفاق را توسعه مي‌دهد، دستگاه‌‌هاي امنيتي راه را براي ديپلماسي باز كنند»، «نبايد در روند معيوب بازنشستگي زودهنگام اساتيد گرفتار شويم»، «دستگاه‌هاي امنيتي بايد به دانشجو و دانشگاهيان اعتماد كنند»، «اين دولت فشارهاي محفلي را بر دانشگاه نخواهد پذيرفت» و «دولت با خزانه خالي و انبوه بدهكاران روبه‌روست» مهم‌ترين فرازهاي سخنان ديروز حسن روحاني بود كه با فرياد‌هاي روحاني مچكريم و كف و سوت‌هاي دانشجويان همراه مي‌شد.

«جو امنيتي نفاق را توسعه مي‌دهد، دستگاه‌‌هاي امنيتي راه را براي ديپلماسي باز كنند»، «نبايد در روند معيوب بازنشستگي زودهنگام اساتيد گرفتار شويم»، «دستگاه‌هاي امنيتي بايد به دانشجو و دانشگاهيان اعتماد كنند»، «اين دولت فشارهاي محفلي را بر دانشگاه نخواهد پذيرفت» و «دولت با خزانه خالي و انبوه بدهكاران روبه‌روست» مهم‌ترين فرازهاي سخنان ديروز حسن روحاني بود كه با فرياد‌هاي روحاني مچكريم و كف و سوت‌هاي دانشجويان همراه مي‌شد. حسن روحاني پس از وقفه‌يي 8 ساله سنت بازگشايي دانشگاه‌ها با حضور رييس‌جمهور را احيا كرد، سنتي كه از دولت هفتم توسط محمد خاتمي پايه‌گذاري و آغاز شد. روحاني ديروز در راس برخي از اعضاي هيات دولت ازجمله ‌اسحاق جهانگيري معاون اول رياست‌جمهوري، فاني سرپرست آموزش و پرورش، قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت، توفيقي سرپرست وزارت علوم از دغدغه‌هاي دانشجويان و دانشگاهيان به ميان دانشجويان رفت. فضا امنيتي بود و دانشجويان گلايه داشتند از «امنيتي بودن جو دانشگاه» كه به‌واسطه حضور روحاني در تالار علامه‌اميني چشمگيرتر هم شده بود، دانشجويان در همين راستا شعار حصر بايد شكسته شود و دانشجوي زنداني آزاد بايد شود، زنداني سياسي آزاد بايد گردد مدام دغدغه شان را به رييس‌جمهور گوشزد مي‌كردند، دانشجويان با كف و سوت‌ها و «فرياد‌هاي روحاني مچكريم» در لابه لاي سخنان سخنرانان مراسم بر خواسته‌هايشان تاكيد و اصرار مي‌كردند. مراسم با سخنراني فرهاد رهبر ،رييس دانشگاه تهران آغاز شد و با سخنان توفيقي سرپرست وزارت علوم و بعد قاضي‌زاده هاشمي. وزير بهداشت ادامه يافت تا اينكه نوبت به سخنراني نماينده بسيج دانشجويي و نماينده انجمن اسلامي دانشجويان رسيد. با سخنراني آنان بود كه شور مراسم دوچندان شد و دانشجويان در بيان مطالبات مطرح شده با «كف و سوت‌ها» و «هو كردن‌هايشان» خواسته‌شان را تاييد يا رد مي‌كردند.

دولتي با خزانه خالي و بدهي

شايد به واسطه همين جو بود كه وقتي نوبت به سخنراني روحاني رسيد، گفت: احساس يك دانشجو را دارم. پس از تشويق‌هاي مكرر دانشجويان و برقراري سكوت روحاني در آغاز سخنانش گفت: دولت در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه با خزانه‌هاي خالي و انبوهي از بدهكاري مواجه بود، (اين سخن رييس‌جمهور با تشويق حضار مواجه شد) كه روحاني گفت: البته اين موضوع خيلي جاي كف زدن ندارد يا شايد اين كف زدن به اين منظور بوده كه با اندوه دولت همدرد هستيم. (تشويق حضار) رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: در گزارش هفته گذشته يك صندوق در دولت اعلام كرد كه بيش از 50 هزار ميليارد تومان از دولت طلبكار است؛ اين فقط يك صندوق است و در همان زمان صندوق ديگري نيز اعلام كرد ما بيش از اين از دولت طلب داريم. روحاني اضافه كرد: اين 100 هزار ميليارد فقط گوشه‌يي از بدهكاري‌هاي دولت است اما اين دولت با اميد كامل و اعتماد به مردم، عقلانيت، تدبير و كليد همت شما فرهيختگان و انديشمندان و با استقامت ملت ايران به تعبير مقام معظم رهبري از اين پيچ به خوبي عبور خواهد كرد. (تشويق حضار) رييس‌جمهوري سپس در پاسخ به گلايه دانشجويان به امنيتي بودن فضاي دانشگاه تهران خطاب به دستگاه‌هاي امنيتي و وزارت اطلاعات با بيان اينكه جو امنيتي نفاق را توسعه مي‌دهد، گفت: راه را براي ديپلماسي باز و به دانشگاه، اساتيد بزرگ و دانشجويان اعتماد كنيد. وي افزود: ما بايد جهاني شدن را باور كنيم و بر خود تكيه كنيم و هيچگاه بر ديگري تكيه نكنيم اما يادمان باشد بايد همبستگي و همزيستي مسالمت‌آميز با همه كشورهاي دوست و حتي همه كشورهاي جهان را داشته باشيم. روحاني همچنين تاكيد كرد: شايد شما بگوييد ما در نخستين كار وابسته به فروش نفت، گاز و ميعاناتمان هستيم. شما بايد كالا بفروشيد و وارد كنيد؛ مگر در دنياي امروز درون‌نگر بودن به مفهوم گذشته معنايي دارد.

رييس‌جمهور همچنين تاكيد كرد: همه اشتباهات ما در سال‌هاي گذشته اين بود كه در اقتصاد و سياست خارجي دانش‌بنيان نبوديم و از دانشگاه استفاده نكرديم و از متخصصين و صاحب‌نظران بهره نبرديم. (تشويق حضار) روحاني با اشاره به پيگيري تعامل سازنده دولت يازدهم با جهان گفت: دولت تدبير و اميد همان‌طور كه در ابتدا اعلام كرد در پي تعامل سازنده با جهان است و بر اين پايه استوار مي‌ايستد. (تشويق‌حضار)

فشارهاي محفلي را بر دانشگاه نمي‌پذيريم

وي تصريح كرد كه علم و دانش، زماني مي‌تواند حاكم باشد كه در دانشگاه‌هاي ما محيط آزاد نقد و انديشه و اظهارنظر باشد. اين موضوع باعث سرشكستگي يك دولت است كه دانشجويش يا استادش به خاطر بهانه‌جويي‌هاي عده‌يي دم  فرو بندند و نتوانند اظهارنظر كنند، دانشگاه جاي اظهارنظر است، در دانشگاه يك زبان را بيشتر نمي‌پذيريم و آن زبان علم، خرد و عقلانيت است. روحاني در ادامه افزود: بايد در دانشگاه‌ها زبان علم و تحقيق، زبان رسمي باشد. در دانشگاه در كنار اين زبان فقط قانون بايد حكمفرما باشد؛ اين دولت فشارهاي محفلي را بر دانشگاه نخواهد پذيرفت. در دانشگاه اسلامي تنها يك گروه بايد ملامت شوند و آن گروه كساني هستند كه در توليد علم و دانش و فناوري كاهلي كرده‌اند.

نبايد در روند معيوب بازنشستگي زودهنگام اساتيد گرفتار شويم

وي تصريح كرد كه ما نبايد در روند معيوب نابجاي بازنشستگي زودهنگام اساتيد گرفتار شويم. بر اساس فرمايشات امام علي‌(ع) در تضارب آراي با نقد، انتقاد و مباحثه مي‌توانيم به صواب و رأس درست و واقعي دست يابيم. رييس‌جمهوري سپس با اشاره به لزوم آزادي عقايد اساتيد تاكيد كرد كه مگر دانشگاهي مي‌تواند به مراتب والاي علمي خود دست يابد اما استاد در كلاس در بيان عقايد خود آزاد نباشد؟!

در نيويورك همه طالب ملاقات بودند

روحاني ادامه داد: دولت مي‌داند كه با دنياي سياست بسيار پيچيده‌يي روبه‌رو است اما بايد در عين حال باورمان شود كه دنيا و جهان سياست در برابر حماسه 24 خرداد سر فرود آورده است. من در سفر نيويورك اين عظمت ملت ايران را از ديد جهانيان بهتر لمس كردم. من به شما مي‌گويم تمام كشورهاي پيشرفته بدون استثناء طالب ملاقات با رييس‌جمهور منتخب مردم ايران بودند، در اين ملاقات‌ها هيچ‌كس نبود كه به عظمت انتخابات 73 درصدي ملت ايران در 24 خرداد ماه اشاره نكند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: