درسي از جنس گفت‌وگو/معصومه ابتكار

1392/7/21 ۰۸:۴۰

درسي از جنس گفت‌وگو/معصومه ابتكار

پس از دوم خرداد 1376 فضاي عمومي كشور را اميد و نشاط متمايزي دربر گرفت. در ايجاد اين فضا بدون ترديد راهبري و دورانديشي سيد محمد خاتمي كه آن روز رييس‌جمهور منتخب مردم به حساب مي‌آمد بسيار تعيين‌كننده بود. او با پيام گفت‌وگو آمد و فرصتي استثنايي را براي انسجام و وحدت ملي پديد آورد. بعدها البته مشخص شد كه آن انسجام چه تهديدات بزرگي را از كشور دور كرد و همچنين در عرصه بين‌المللي چگونه به موقع توانست سپري حفاظتي براي كشور ايجاد كند. مواضع آن دوران ايران را در مناسبات بين‌المللي در موقعيتي قرار داد كه نومحافظه‌كاران امريكايي منفعل شوند. اين انفعال البته به دليل اختلاف نظرهاي داخلي نتوانست به خنثي‌سازي كامل برسد.

به هر حال آنچه از آقاي خاتمي بر اذهان غلبه دارد شخصيتي است كه با دوستان مروت و با دشمنان مدارا كرد و با آينده‌نگري و متانت توانست فضيلت اخلاقي را با سياست در آميزد.

پس از دوره‌يي از فراز و نشيب و عدم توازن در سياست داخلي و خارجي، اين روزها و در موقعيت كنوني نيز به نظر مي‌رسد دولت جديد و برنامه و رويكرد آقاي دكتر روحاني توانسته اميد را به جامعه بازگرداند و انسجام ملي را با رويكرد اعتدال و حضور همه جناح‌هاي سياسي در كنار هم، بازسازي كند.

دورانديشي رييس‌جمهور كنوني اينك در فضاي بين‌المللي و با نگاه كاهش تنش‌ها و ارائه راهبردهاي موثر ديپلماتيك، كشور را از اين تهديدات دور مي‌سازد و خوشبختانه مشي اخلاقي و منش منطقي و اعتدالي ايشان مبتني بر ادب و احترام به كرامت انسان‌ها بوده كه اين‌بار از ناحيه يك حقوقدان شاهد هستيم.

در فاصله زماني ميان حضور اين دو شخصيت در راس هرم اجرايي كشور، البته مردم تجارب دشواري را از سر گذراندند كه ضرورت دارد به آنها توجه شود. بي‌ترديد همواره تجارب گذشته چراغ راه آينده خواهد بود و درسي كه از لزوم گفت‌وگو گرفتيم ما را ملزم مي‌سازد گفتمان ملي را با فعال كردن نقش و اعتماد همه طيف‌ها و علاقه‌مندان به انقلاب و كشور ايجاد كنيم و رييس‌جمهور محترم همه منتقدين را در اين گفتمان فراگير درگير و سهيم سازند. اين اقدام در پويايي و اعتدال بخشي به فضاي سياسي كشور مي‌تواند موثر باشد و رفتارهاي خارج از قانون، ادب و منطق را به حداقل برساند. درس گرفتن از تجربيات دوران آقاي خاتمي و احترام و علاقه‌يي كه عامه مردم و نخبگان به ويژه جوانان به ايشان دارند مي‌تواند نقطه اتكايي براي پيشبرد و اعتلاي اين گفتمان ملي در دوره تدبير و اميد باشد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: