محمد تقی فاضل میبدی به دبا گفت: سیاست ها و انسان ها تابع زمان و مکان هستند

1392/7/20 ۱۳:۵۰

محمد تقی فاضل میبدی به دبا گفت: سیاست ها و انسان ها تابع زمان و مکان هستند

برخورد اعتدال و افراطی گری از ابتدای ظهور اسلام تا کنون یکی از دغدغه های مسلمانان بوده است. مسلمانان از افراطی گرایی ضربه های بسیاری خورده اند و شامل خسران های غیر قابل جبرانی شده اند.

برخورد اعتدال و افراطی گری از ابتدای ظهور اسلام تا کنون یکی از دغدغه های مسلمانان بوده است. مسلمانان از افراطی گرایی ضربه های بسیاری خورده اند و شامل خسران های غیر قابل جبرانی شده اند. به گفته محمد تقی فاضل میبدی اولین ضربه ای که اسلام از افراطی گرایی بعضی از گروه های اسلامی خورده است قتل حضرت علی (ع) است که توسط گروهی افراطی با نام خوارج رخ داد. فاضل میبدی معتقد است که اعتدال جوهره اسلام و فرهنگ ایرانی است که باعث عزت و اقتدار اسلام شده است.

اما وی ریشه افراطی گری را در خوارجی می داند که می خواستند حتی از امام زمان خود هم جلوتر گام بردارند. گروهی که با این افراطیون به مقابله پرداخت، اعتدالگراها بودند. فاضل میبدی همچنین معتقد است همانطور که شهید مطهری گفته است چنین گروه هایی اگر از بین رفته اند اما فرهنگشان هنوز مانده است.

فاضل میبدی از مدرسان حوزه و از اساتید دانشگاه افراطی گری در رابطه با آمریکا را نمونه ای از افراط ها در این دوره می داند و می گوید « وقتی قرآن سب کردن را نهی می کند چرا ما هنوز بعد از نمازهای جمعه خود این کار را انجام می دهیم؟ چرا باید در دنیای اسلام امروزی هنوز شعار مرگ بدهیم. مگر قرآن به مسلمین هشدار نداده است که هیج گاه از خود پیامبر (ص) جلوتر حرکت نکنید. اما امروز افراطی هایی هستند که در جامعه جلو جلو حرکت می کنند و این افراطی گریها تنها از جهالت بر می خیزد.»

وی که شعارهای مرگ را نوعی از افراطی گری در روابط بین ایران و بعضی از کشورها می داند معتقد است که این شعارها عوارض بدتری برای ایران خواهد داشت.

البته فاضل میبدی افراطی گری منتسب به هیچ جناحی را درست و بجا نمی داند و معتقد است که این اقدامات تنها جلوی پیشرفت کشور را می گیرد. او توضیح می دهد که بعضی از همین قشر افراد اعتقاد دارند که ارتباط با آمریکا عزت ما را از بین می برد یا اینکه قطع رابطه با آمریکا یک چیز ذاتی است. او در جواب این نوع ادعا ها می گوید: «این همه کشور با یکدیگر یا با آمریکا ارتباط دارند اما از عزتشان هیچ چیز کم نشده است. از سوی دیگر در سیاست ها هیچ چیز ذاتی وجود ندارد چراکه سیاست ها و انسان ها تابع زمان و مکان هستند. مثل اینکه ما زمانی به خاطر مسئله ای با عربستان قطع رابطه کردیم اما حالا دوباره ارتباط ها برقرار شده است.»

او صهیونیست ها را نمونه ای از گروه های افراطی گر در دنیا برمی شمرد و توضیح می دهد که آثار افراطی گری های آنها را میتوان در صدمات و ضربه هاییی که به فلسطینی ها وارد آمده است به خوبی دید.

وی تندروهای آمریکایی، تندروهای ایرانی و ناتانیاهو را از جمله افراطی هایی می داند که در مسئله ایران و آمریکا تنها به دنبال منافع خودشان هستند و مصالح کشور و مردم را در نظر نمی گیرند. او می گوید «در کشور ما هم جریانی وجود دارد که می خواهد به نفع خود اعتدال را از بین ببرد و برای اینکار به دروغ و افطرا روی آورده است.»

وی تنها راهکار مقابله با افراطی گری هایی که به اسم اسلام دست به خشونت می زنند را بیانات مراجع تقلید می داند و معتقد است که تنها مراجع تقلید می توانند با اعلام اینکه این نوع کارها و رفتار ها جزو اسلام نیست، از چهره آنها پرده بردارند و اسلام را از نام آنها پاک کنند.

 

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: