دکتر سجادی: حاشیه نویسی های ایرج افشار می تواند برای محققان بسیار الهام بخش باشد

1392/7/17 ۱۴:۱۰

دکتر سجادی: حاشیه نویسی های ایرج افشار می تواند برای محققان بسیار الهام بخش باشد

مراسم اهدای نخستین دوره جایزه هیات امنای گنجینه پژوهشی ایرج افشار با دبیری علی بهرامیان و سخنانی در رابطه با اهداف برگزاری چنین مراسمی از سوی گنجینه پژوهشی ایرج افشار آغاز شد.

 

مراسم اهدای نخستین دوره جایزه هیات امنای گنجینه پژوهشی ایرج افشار با دبیری علی بهرامیان و سخنانی در رابطه با اهداف برگزاری چنین مراسمی از سوی گنجینه پژوهشی ایرج افشار آغاز شد. علی بهرامیان با توضیح اینکه ایرج افشار اهمیت بسیاری برای فعالیت های پژوهشی قائل بود و با اهدای گنجینه خود قدمی موثر در تحقق این امر مهم برداشت، با اشاره به تخصیص جایزه ای از سوی گنجینه پژوهشی افشار به بهترین پایان نامه رشته کتابداری این اقدام را تلاشی برای تحقق اهداف پدر از سوی پسران ایرج افشار دانست.

در ابتدای مراسم دکتر صادق سجادی درباره اهمیت گنجینه‌ پژوهشی ایرج افشار از طرف ریاست مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، کاظم بجنوردی اطلاعاتی ارائه کرد.

او با پر اهیمت دانستن نقش کتابخانه ها به عنوان ابزار ارزیابی فرهنگی گفت «وقتی می خواهیم از تمدن اسلامی سخن بگوییم از کتابخانه های اسلامی تاریخی آن سخن می گوییم. مهم ترین کتابخانه های دنیا توسط اندیشمندان، متفکران و شخصیت های برجسته علمی پدید آمده اند.»

به اعتقاد وی امروزه همچنان کتابخانه ها ملاک متفکران تاریخ و تمدن برای ارزیابی فرهنگی هستند و حتی خود کتابخانه ها موضوع تحقیقات عظیم در دنیا بوده اند.

وی با اشاره به اهمیت کتابخانه ها در جهان اسلام توضیح داد «کتابخانه های جهان اسلام علاوه بر اینکه محل جمع آوری آثار ارزشمند بودند بلکه عمدتاً به مراکز پژوهشی و تحقیقاتی هم تبدیل می شدند.»

دکتر سجادی با پراهمیت دانستن نقش کتابخانه ها تاکید کرد که نام «گنجینه» نهادن ایرج افشار بر کتابخانه و مجموعه آثارش کاملاً کار بجایی بود و این نام به خاطر همین پشتوانه تاریخی است که بر این مجموعه آثار گذاشته می شده.

او همچنین اهدای گنجینه آثار افشار به مرکز دائرةالمعارف را کاری ارزشمند برشورد و گفت: «اهدای گنجینه افشار به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی سرآغازی شد برای اهدای دیگر آثار، کتابخانه و گنجینه های بزرگان. این اقدام دکتر افشار، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را به مجموعه ای از کتابخانه بزرگان تبدیل کرد.»

دکتر سجادی در توصیف مجموعه اهدایی ایرج افشار گفت: «گنجینه ایرج افشار در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی مساحتی نزدیک به 200 مترمربع دارد که تمام آثار آن فهرست نویسی شده است. جزوه ها و نوشته های دکتر بخش مهمی از این گنجینه را تشکیل می دهد؛ 3755 جزوه از این آثار در این گنجینه وجود دارد که در آینده چاپ و منتشر خواهند شد. از دیگر نکات ارزشمند این مجموعه 7 هزار قطعه عکسی است که در این گنجینه وجود دارد. 20 هزار نامه اسکن شده نیز از دیگر دارایی های ارزشمند این مجموعه به شمار می رود که محققان می توانند با مراجعه به گنجینه از آنها در داخل خود گنجینه بهرهمند شوند.»

وی با اشاره به حاشیه نویسی های دکتر افشار متذکر شد که این یادداشت ها می تواند برای محققان بسیار الهام بخش باشد چراکه یا در جهت رفع خطا نوشته شده اند یا در جهت تکمیل موضوع.

معاون پژوهشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی کار فهرست نگاری ایرج افشار در مقالات فارسی را یکی دیگراز کارهای ارزشمند ایشان خواند و تاکید کرد که این کار همچنان در مرکز ادامه دارد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: