محقق داماد: پیوند ایرج افشار با نام ایران او را مقدس و ماندگار کرد

1392/7/17 ۱۴:۰۸

محقق داماد: پیوند ایرج افشار با نام ایران او را مقدس و ماندگار کرد

در مراسم نخستین دوره جایزه هیات امنای گنجینه پژوهشی ایرج افشار ، آیت الله محقق داماد، رئیس هیئت مدیره موقوفات افشار، درباره شخصیت ایرج افشار و اهمیت کارهای وی سخن گفت.

 

در مراسم نخستین دوره جایزه هیات امنای گنجینه پژوهشی ایرج افشار ، آیت الله محقق داماد، رئیس هیئت مدیره موقوفات افشار، درباره شخصیت ایرج افشار و اهمیت کارهای وی سخن گفت.

آیت الله محقق داماد سخنان خود را با خاطره ای از علامه طباطبایی آغاز کرد که به گفته وی تا به حال جایی تعریف یا مکتوب نکرده بود: «در حضور ایشان نشسته بودیم که شخصی در جلسه عرض کرد استاد شما که آثار به این ارزشمندی می توانید بنویسید چرا بیشترنمی نویسید؟ استاد سرش را بالا کرد و با چشم دوختن به گوشه اتاق این بیت را خواندند : «هر که سخنی با سخنی زم کند / خاطره ای از خون جگر کم کند» ایشان بعد از خواندن این بیت ساکت شدند. از نظر ایشان واقعاً اگر کسی بخواهد کاری انجام دهد که ماندگار شود چون کاری سخت و مشکل است باید خون جگرش را بدهد.»

آیت‌الله محقق داماد نیز از ایران دوستی و انسان‌دوستی ایرج افشار و خانواده او سخن گفت  توضیح داد «ایرج افشار از سال‌های نوجوانی مسیر خود را یافته بود و آن، خدمت به فرهنگ ایران بود و توانست در طول زندگی خود، همواره در مسیر اعتلاء و گسترش فرهنگ ایران و زبان فارسی گام‌های فراموش نشدنی بردارد.»

وی با بزرگ دانستن شخصیت ایرج افشار گفت «کودکان وقتی با یک چیز عظیم الجثه برخورد می کنند از ترس و حیرت سنگی بر می دارند و به سمت آن پرتاب می کنند. اگر دیده می شود گاهی به شخصیت های بزرگ خشم یا خرده ای از سوی بعضی ها گرفته می شد به همین خاطر است.»

آیت الله محقق داماد علت جاودانگی و بزرگی شخصیت ایرج افشار را به خاطر پیوند وی با نام ایران دانست و توضیح داد «اگر عده ای خیال می کنند با مال می توانند جاودان باشند اما ایرج افشار با اینکه از یک خانواده دارای تمکن مالی بود اما هیچ گاه سمت تجارات و مال نرفت و خودش را با نام ایران مقدس و ماندگار کرد.» این سخنان محقق داماد از سوی حضار بسیار مورد تشویق قرار گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد ایران، نامی است که با  خون و پوست ما پیوند دارد و کسانی که نام خودشان را با نام ایران پیوند می دهند باید مطمئن باشند تا وقتی که ایران هست نام آنها هم خواهد بود.

وی با اشاره به حرف های بی اساس  چند عرب گفت «ازاین حرف ها اصلاً افسرده نشوید این حرف های بی جا راه به جایی نمی برند. تا ایران هست و تا غیرت ایرانی است ایرج افشار هم هست.»

وی در ادامه سخنانش با ابراز نگرانی توضیح داد که این جریان نسلش دارد قطع می شود. وی معتقد است که این انقطاع نسل در کارهای پژوهشی باعث تولید پژوهش های بی پدر و مادر می  شود اما کار پژوهشی باید در نسل ها صورت بگیرد و ادامه دار باشد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: