محمدعلی موحد : از خود بی‌خود شدن مولانا مهمل است

1392/7/17 ۱۳:۰۹

محمدعلی موحد : از خود بی‌خود شدن مولانا مهمل است

محمدعلی موحد عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در مراسم رونمایی از گزیده مکاتبات مولانا با نام «احوال دل گداخته» به انتخاب غلامعلی حداد عادل، به توضیحاتی درباره ویژگی‌های آثار منثور مولانا پرداخت و در ادامه عنوان کرد:

 

محمدعلی موحد عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی  در مراسم رونمایی از گزیده مکاتبات مولانا با نام «احوال دل گداخته» به انتخاب غلامعلی حداد عادل، به توضیحاتی درباره ویژگی‌های آثار منثور مولانا پرداخت و در ادامه عنوان کرد: درباره آثار مولانا سوءتفاهم‌هایی وجود داشته است که من یک بار خودم فکر می‌کنم در همین بنیاد شمس و مولانا شاهد آن بوده‌ام و استاد محترمی صحبت می‌کرد و می‌گفت که مولانا مثنوی را در حال شوریدگی می‌گفته است، می‌چرخیده، از خود بی‌خود می‌شده و از دهنش کف می‌ریخته و این شعرها را می‌گفته است، اما من می‌گویم، آقا اصلا این‌گونه نیست! چگونه ممکن است مولانا چنین آدمی بوده باشد؟ این حرف‌ها حرف‌های مهملی است که می‌گویند.

این مولاناشناس افزود: در همین کتاب مکتوبات گفته شده است، مولانا روزی 10‌، 12 نامه می‌نوشته است. این‌گونه نیست، چون آثار مولانا حاصل تفکر است و گاه نگارش هر کدام از این نامه‌ها شش ماه طول می‌کشیده است.

او با خواندن القابی که مولانا در نامه‌ی 55 به مخاطب نامه ابراز داشته است، خطاب این نامه را شمس تبریزی دانست و در ادامه گفت: مولانا تا آخرین نفس با شمس بوده و از او گفته است. برخی گمان می‌کنند چنین القابی خطاب به «پروانه» بوده، ولی کسی به ذهنش نرسیده که مولانا نامه 55 را خطاب به شمس نوشته است.او سپس بخشی از نامه 55 را خواند.

موحد همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: خیلی خوب است که زمانی که مجلس بزرگداشتی برای مولانا گرفته می‌شود، هدیه کوچکی هم به این مراسم بیاوریم. از آقای حداد تشکر می‌کنم که کتاب «احوال دل گداخته» را به این مجلس آورده‌اند.

او همچنین گفت: برگزاری بزرگداشت برای مشاهیرمان خیلی خوب است و ما باید قدر آنان را بدانیم، اما اگر همراه با گرفتن مراسم یک قدم هم برداریم، خوب است.

او سپس به پژوهش‌های خود درباره مولانا اشاره کرد و گفت: در سال 1357 و با معرفی دکتر شفیعی کدکنی من هم در راه نگارش کتابی با موضوع مکتوبات مولانا کاری انجام دادم و همچنین گزیده‌ای از «مقالات شمس» و گزیده‌ای از «فیه ما فیه» را انتخاب کردم، اما در عجب ماندم که چرا کار من و دیگران که در این زمینه کار کردند، نگرفت، اما وقتی کتاب آقای حداد را دیدم، فهمیدم که ما کارمان را بلد نبودیم. امیدوارم من هم یک تجدیدنظر در گزیده «فیه ما فیه» کنم که سال‌هاست حقش ادا نشده است.

موحد در ادامه به ویژگی‌هایی که حداد عادل در نگارش این کتاب لحاظ کرده است، اشاره کرد و گفت: مقدمه 130 صفحه‌یی و همچنین آوردن توضیحات هر یک از نامه‌ها در زیر همان نامه از کارهایی است که باعث راحت‌تر ماندن کتاب شده است.

او همچنین مکتوبات را در بین آثار منثور مولانا را دارای جایگاه ویژه‌ای دانست و در ادامه ایرادهایی از این کتاب گرفت و ابراز امیدواری کرد، حداد عادل در آینده تمام کتاب مکتوبات را به همین شکل تصحیح و منتشر کند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: