1392/7/17 ۰۸:۳۹
در اين مراسم كتاب «تاريخ مجسمهسازي در ايران؛ از فرهاد كوهكن تا علي اكبر حجار» ماحصل 10 سال تحقيق پرويز تناولي كه توسط «چاپ و نشر نظر» در 182 صفحه رنگي به زيور طبع آراسته شده است، رونمايي شد و 54 مجسمه كوچك از چهار مجموعه بسيار معروف (هيچ، عشاق، شاعر و پرنده) اين هنرمند صاحب سبك براي يك ماه آينده در گالري ماه مهر به نمايش درآمد.
«پرويز تناولي»، هنرمند پيشرو مجسمهسازي ايران در خاورميانه، عصر جمعه 12 مهرماه در ميان استقبال بسيار چشمگير علاقهمندانش در گالري و موسسه هنرهاي تجسمي «ماه مهر»، تازهترين كتاب خود را رونمايي كرد و براي نخستينبار شماري از مجسمههاي كوچك خويش را به تماشاي عموم گذاشت.
در آيين رونمايي كتاب تازه پرويز تناولي «دكتر عليرضا سميع آذر» تئوريسين هنري و رييس اسبق موزه هنرهاي معاصر تهران در سخناني با ستايش دستاوردهاي عظيم اين هنرمند پيشرو در عرصههاي مختلف خلق آثار هنري، تربيت نسل نوي مجسمهسازي ايران و تحقيقات و تاليفات گوناگون، او را «هنرمند محبوبم» خواند و جايگاه وي را در خاورميانه و بينالملل بلندمرتبه ارزيابي كرد. سميع آذر گفت: «كتاب تاريخ مجسمهسازي در ايران يك پاسخ درخور به يك خلأ تاريخي در اين عرصه است؛ به نظرم اين كتاب با وجود همه ارزشهاي والايش يك نقطه آغاز است، گشايش تازهيي به روي يك تاريخ نامكشوف از دستاوردهاي هنري ايرانيان در حوزه هنرهاي حجمي است كه بايد در مجلدهاي بعدي و از منظرهاي مختلف تحقيقي ادامه يابد.
دكتر سميع آذر افزود: «تحقيق تاريخي اين كتاب، سه گزارهيي كه هميشه درباره مجسمهسازي كهن ايران در ذهنم داشتم را اثباتپذير مينماياند؛ نخست اينكه مجسمهسازي ايران (به خلاف مغرب زمين) هرگز جنبه يادماني نداشته و همواره در پي قدرت معنايي و مفهومگرايي سير كرده است؛ دوم آنكه مجسمهها در ايران آگاهانه از رئاليسم محض پرهيز داشتهاند و حتي به نمادگرايي مفرطي سوق مييافتند و آخرين نكته اين است كه مجسمهسازي ما هم مثل نقاشي سنتي ايراني، وامدار ادبيات بوده و به ادبيات به عنوان يك منبع الهام اصلي مينگريسته.»
اين هنرشناس و مدرس تاريخ هنر معاصر در عين حال خاطرنشان كرد: «اين كتاب آغاز نگاه هنري به اشياي كاربردي كهن است؛ آثاري كه در واقع مجسمهاند اما در گذشته چنين تعريفي از آنها وجود نداشت مثل نقشبرجستهها، تنديسها و حتي اشياي كاربردي نظير قفلها، ظروف و... من بسيار خرسندم استاد پرويز تناولي اين فرصت را پديد آورد تا اين اشياي كاربردي به چشم مجسمه نگريسته شود و حتي خودشان با الهام از اين آثار، آفرينشهاي منحصر به فردي دارند. با نگاه تحقيقي به اين مجموعه اين دريافت تئوريك نيز به دست ميآيد كه مجسمهسازي در ايران رويهيي فيگوراتيو داشته است. ايرانيها برخلاف ديگر ممالك اسلامي محدوديتي براي ارائه مجسمههاي فيگوراتيو نداشتهاند و اين هنر دستكم در سرزمينهاي شيعي فرصت گسترش يافت.»در ادامه اين مراسم «استاد پرويز تناولي» در سخناني مجسمهسازي در ايران را صاحب پيشينهيي قدرتمند ارزيابي كرد و گفت: «اين روند با شكوه را در اين كتاب رصد كردهام و با تلاشي مستمر توانستهام مستندات و تصاوير جامعي از اين آثار هنري را از موزهها و مجموعههاي معتبر سراسر دنيا در اين كتاب گرد هم آورم.»وي افزود: «فرهاد كوهكن را مبدا مجسمهسازي ايران ميدانم و با وجود داستانهاي عشقي كه درباره او در عصر خسرو پرويز ميگويند، ديدهام منابع معتبر بسياري از مجسمههاي طاق بستان را به او نسبت دادهاند. مجسمهسازي در ايران قبل از اسلام بسيار غني بود و بعد از اسلام نيز در دورههايي مثل سامانيان، غزنويان، سلجوقيان شاهد آثار درخشان اين هنر هستيم. متاسفانه نام هنرمندان اين دوره روشن نيست زيرا مجسمهسازي آنها جنبه كاربردي داشت و اكنون نمونههاي آن در موزههاي دنيا پراكنده است. اما اين كتاب ثابت ميكند ايرانيان هميشه مجسمه را زنده نگاه داشتهاند و حتي آن را در عهد صفويه بنيادي پيگيري كردند و در عهد قاجاري در دورههاي فتحعليشاه و ناصرالدين شاه به نمونههاي شاخصي رسيدند كه «علياكبر حجار» كه بخش پاياني اين كتاب است به عنوان يك مجسمهساز مبدع، مطرح ميشود؛ علياكبر حجار را بايد كمال الملك اين عرصه دانست. «محمودرضا بهمنپور» مدير انتشارات چاپ و نشر نظر آخرين سخنران اين مراسم بود؛ او با اشاره به عدم وجود اثر مكتوبي درباره تاريخ مجسمهسازي ايران، اين كتاب را يك منبع موثق، جامع و راهگشا خواند كه خوشبختانه توسط يك استاد مسلم مجسمهسازي نوشته شده است. وي افزود: نشر نظر با مولفان و نويسندگان متعددي همكاري داشته اما به حتم همكاري با استاد پرويز تناولي از درخشانترين دورههاي كاري ما است. وسواس و دقت بسيار ايشان در مراحل مختلف تدوين كتاب برايم بسيار جالب توجه بوده است. گفتني است، پرويز تناولي كه ساليان سال در موسسه ماه مهر در امر آموزش مجسمهسازي به نسل نوي مجسمهسازان ايران همت كرده و تا به حال قريب به 400 هنرجو دراين عرصه تربيت كرده تا 12 آبان ماه 54 مجسمه كوچك خود را براي نخستينبار در گالري ماه مهر به تماشاي عموم گذاشته است كه هرروز (غير از جمعهها و تعطيلات رسمي) از ساعت چهار تا هشت بعدازظهر براي بازديد عموم داير است. گالري و موسسه هنرهاي تجسمي ماه مهر در بلوار آفريقا، كوچه نيلوفر، پلاك 7 واقع است.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید