سونامی سیدجواد طباطبایی در راه است

1392/7/13 ۱۴:۲۵

سونامی سیدجواد طباطبایی در راه است

شاید در دوره‌های گذشته کشور در برخی عرصه‌ها دچار کمبود و نقصان شد. بی‌تردید یکی از این کمبودها معطوف به حوزه نشر کتاب و انتشار آثار روشنفکران و فیلسوفان معاصر ایرانی بود؛ چیزی که بیشتر از همه وجدان علاقه‌مندان به مباحث اساسی و نظری را جریحه‌دار می‌کرد

 

حامد زارع: شاید در دوره‌های گذشته کشور در برخی عرصه‌ها دچار کمبود و نقصان شد. بی‌تردید یکی از این کمبودها معطوف به حوزه نشر کتاب و انتشار آثار روشنفکران و فیلسوفان معاصر ایرانی بود؛ چیزی که بیشتر از همه وجدان علاقه‌مندان به مباحث اساسی و نظری را جریحه‌دار می‌کرد. سیدجواد طباطبایی از آن دست فلاسفه‌ای بود که در چهار سال پایانی دولت اصولگرا، به‌طور رسمی، هیچ یک از آثارش مجوز چاپ و حتی تجدید چاپ نگرفت. اما با انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری و ایجاد فضای اعتدال در کشور، گویی سایه برخوردهای حذفی از حوزه کتاب و نشر نیز برچیده می‌شود. سیدجواد طباطبایی در گفت‌وگوی اختصاصی با فرهیختگان می‌گوید تا پایان سال بیش از ۱۰ اثرش چاپ یا تجدید چاپ می‌شود.

 دکتر طباطبایی با اعلام نارضایتی و گلایه خویش از تجدید انتشار غیرقانونی آثارش توسط یکی از انتشاراتی‌ها در سال گذشته گفت: «طبق چیزی که به من اعلام شده است، مجوز همه آثار عرضه‌شده به وزارت ارشاد صادر شده و تا دو ماه آینده شش کتاب با ویراست جدید که زمان زیادی را برای بازنگری در آنها اختصاص داده‌ام، چاپ می‌شوند. ترجمه من از کتاب‌های«فلسفه ایرانی، فلسفه تطبیقی» و «تاریخ فلسفه اسلامی» که نوشته هانری کربن هستند و همچنین کتاب‌های «سقوط اصفهان»، «مکتب تبریز» و «حکومت قانون» که در همه آنها بازنگری کرده‌ام، توسط انتشارات مینوی خرد منتشر می‌شوند. البته کتاب فلسفه تطبیقی که اشکالات بیشتری داشت، کمابیش ترجمه دوم است و تاریخ فلسفه اسلامی نیز به‌طور کامل با متن تطبیق داده شده و تصحیح اساسی شده است.»

 

 فلسفه ایرانی، فلسفه تطبیقی

یکی از کتاب‌هایی که با ویراست جدید و پس از گذشت ۲۲ سال منتشر می‌شود، کتاب «فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی» است. این کتاب چهار مقاله از کربن را شامل می‌شود که طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ نوشته شدند. نسخه فرانسوی این اثر سال ۱۳۶۹ توسط انجمن حکمت و فلسفه ایران در کشورمان منتشر شد. مقاله نخست ارتباط میان فلسفه تطبیقی و پدیدارشناسی را بررسی می‌کند و مقاله دوم به جریان‌های فلسفی میرداماد، ملاصدرا و رجبعلی تبریزی اختصاص دارد. بررسی اندیشه و تاثیر سه فیلسوف آذربایجانی، سهروردی، ودود تبریزی و رجبعلی تبریزی، موضوع بخش سوم است. کربن در فصل چهارم، فلسفه ایرانی را پس از ابن‌رشد بررسی کرده است. به گفته ناشر ویراست تازه این اثر، شامل مقدمه‌ای از مترجم و همچنین اصلاح همه اشکالات است.

 

 ملاحظاتی درباره متن‌های اندیشه سیاسی؛ مورد ماکیاولی

سیدجواد طباطبایی با ذکر این نکته که همه آثار از این به بعد با شکل و فرمی واحد توسط مینوی خرد روانه بازار نشر کشور می‌شود، افزود: «کتاب «ملاحظاتی درباره متن‌های اندیشه سیاسی؛ مورد ماکیاولی» نیز برای اولین‌بار توسط انتشارات مینوی خرد منتشر خواهد شد.» شایان ذکر است سال گذشته دکتر طباطبایی مباحثات این کتاب را در چهار شماره از مجله مهرنامه منتشر کرد. البته شکل نهایی کتابی که به زودی منتشر می‌شود، تفاوت‌های زیادی با مقالات وی در مهرنامه دارد.

 

 تاریخ اندیشه اسلام و ایران

سیدجواد طباطبایی با اشاره به دیگر آثارش که مورد بازنویسی و ویراستاری مجدد قرار گرفته است، گفت: «سعی می‌کنیم تا پایان سال ویراست جدید کتاب‌های «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی جدید در ایران»، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» و «دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط ایران» نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. دکتر طباطبایی با اشاره به نسخه بازنویسی شده کتاب «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی جدید در ایران» افزود: «بیش از ۱۷۰ صفحه به این کتاب افزوده‌ام. برخی فصل‌ها به‌طور کامل بازنویسی شده و در سه فصل مجزا به بررسی اندیشه سیاسی سعدی، عبید زاکانی و همچنین مباحثی مربوط به کلیله و دمنه پرداخته‌ام.» طباطبایی در ادامه گفت: «از کتاب زوال اندیشه سیاسی نیز نسخه جدیدی در دست اتمام است که به زودی برای کسب مجوز به ارشاد ارسال خواهد شد.»

 اندیشه سیاسی جدید در اروپا

پیگیری‌های خبرنگار فرهیختگان نشان می‌دهد که علاوه بر این آثار، از مجموعه اندیشه سیاسی جدید در اروپا سیدجواد طباطبایی نیز تا شش ماه آینده دو مجلد نخست و سوم از جلد نخست منتشر خواهد شد. مجلد اول: دفتر نخست با عنوان جدال قدیم و جدید در الهیات پیشتر منتشر شده بود اما نسخه در دست انتشار اثری جدید و بازنویسی کامل ویراست نخست است. مجلد سوم به پدیدار شدن مفاهیم نوآیین اختصاص یافته و اندیشه سیاسی ژان بدن تا روسو را بررسی می‌کند. مجلد دوم از دو بخش مفصل فراهم آمده: جدال قدیم و جدید در فلسفه حقوق و نظریه جمهوریخواهی در فلورانس. این مجلد تا پایان سال جاری آماده انتشار خواهد شد.  جلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی از سه مجلد فراهم آمده: ۱ - فلسفه سیاسی انقلاب فرانسه، ۲ - نظریه سیاسی در ایده‌آلیسم آلمانی (کانت تا هگل) و ۳ - از مارکس تا نیچه در دست تالیف است.

دکتر طباطبایی در گفت‌وگو با فرهیختگان اذعان داشت که قصد دارد در جلدی مجزا به اندیشه سیاسی قرن بیستم بپردازد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: