ابراهیم فیاض به دبا گفت: من در صدا و سیما ممنوع التصویر شده ام

1392/7/13 ۱۴:۱۱

ابراهیم فیاض به دبا گفت: من در صدا و سیما ممنوع التصویر شده ام

ابراهیم فیاض استاد اصولگرای دانشگاه تهران به خبرنگار دبا گفت که مدتی است ممنوع التصویر شده است. او علت این امر را سیاست های جدید در سازمان صداو سیما دانست و گفت که برخی از مدیران کنونی در این سازمان علاقه مند شده اند فقط تعداد محدودی را دعوت کنند و بعد از همان افراد بخواهند درباره همه موضوعات سخن بگویند.

 

 

ابراهیم فیاض استاد اصولگرای دانشگاه تهران به خبرنگار دبا گفت که مدتی است ممنوع التصویر شده است. او علت این امر را سیاست های جدید در سازمان صداو سیما دانست و گفت که برخی از مدیران کنونی در این سازمان علاقه مند شده اند فقط تعداد محدودی را دعوت کنند و بعد از همان افراد بخواهند درباره همه موضوعات سخن بگویند.

فیاض همچنین دربخش دیگری از گفتگوی خود با درباره اقدام اخیر دولت مبنی بر نظر سنجی برای بررسی رابطه با آمریکا گفت:« مردم آگاهانه باید در نظرسنجی شرکت کنند. »

به گزارش دبا نظرخواهی سیاسی از مردم برای تصمیم گیریهای بزرگ سیاسی در تاریخ کشورها بارها از دیدگاه های مختلف مطرح شده است. گاهی این دیدگاه ها بوی سوء استفاده می دهد و گاهی بوی مردم سالاری. اما بحث مهم این در این ادعا یا حرکت این است که در چه شرایطی و چگونه این نظرخواهی منطقی خواهد بود. ابراهیم فیاض معتقد است:« در حکومتی که مردم دست به انقلاب زده اند و برای میهنشان جنگیده اند حق دارند در مباحث سیاسی مهم کشور نظر بدهند. اما نظری که از روی ناآگاهی باشد حکم احترام به مردم را نخواهد داشت.»

به گفته این پژوهشگر ایرانی حوزه جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی «اگر مردم مبنا و معنای حکومت هستند پس باید در تصمیم گیری‌های مهم نیز دخالت داشته باشند.» اما  او برای این دخالت شروطی را قائل است چراکه وی معتقد است «وقتی مردم از واقعیت ها اطلاع درستی داشته باشند آن وقت است که می توانند نظرات موثر و مفیدی در جهت شکل گیری سیاست های کلان کشورشان  نیز داشته باشند.»

دکتر فیاض توضیح می دهد «بسیاری معتقدند این نظر خواهی ها به خصوص در سیاست های مهم اشتباه است چراکه مردم از واقعیت ها بی خبر هستند. اما اگرهم این اعتقاد وجود داشته باشد باید به مردم اطلاعات درست داده شود.  الان شرایط به گونه‌ای است که مردم بیشتر و شرایط خودشان فکر می کنند و تصمیم می گیرند، که این اصلا روال خوبی نیست.»

او توضیح می دهد که «مردم هنوز از سر دغدغه و ذهنیت خود بر سر معیشت یا دیگر مشکلات است که ممکن است با یک امر سیاسی موافقت یا مخالفت داشته باشند نه از سر آگاهی». او حلقه مفقوده این روابط را هم به نبود اطلاع رسانی و ضعف در رسانه ها می داند «رسانه های ما در امر اطلاع رسانی ضعف دارند به خصوص این ضعف در صدا و سیما که یک رسانه عمومی تر است به خوبی مشهود است. رسانه ها در رابطه با مسائل مهم به مردم اطلاعات درست و کامل نمی دهند و مردم برای فرار از مشکلات خودشان راه پیدا می کنند.»

چنانچه دکتر فیاض مطرح می کند وقتی اطلاع رسانی به مردم به درستی انجام نشود بازخوردهای دور از واقع و عجیب از مردم، امری غیر بدیهی نخواهد بود و نتایج نظرسنجی ها هم از واقعیت فاصله می گیرد در رابطه با آمریکا مردم جدای از توقعاتشان باید جنبه های کلان تر قضیه را هم در ذهن خود بررسی کنند.

او برای روشن شدن اهمیت این مسئله دو مثال تاریخی را ذکر می کند «شوروی در رابطه با آمریکا با کشیدن دیواری سخت سالها از روابط بین الملل کناره کشید تا اینکه کارش به جایی رسید که مردم با فشار اقتصادی شدید به فرزند فروشی روی آورده بودند و در مدت کوتاهی بنیادهای سیاسی شان فرو ریخت. اما در بررسی ارتباط سیاسی آمریکا و چین می بینیم که طی 40 سال رابطه بدون تندروی های افراطی، چین توانسته است هم رابطه هایش را حفظ کند و هم به یکی از قدرت های اقتصادی مطرح و بزرگ  جهان تبدیل شود. »

دکتر فیاض راز این موفقیت را در مطالعاتی می داند که در این نوع روابط از سوی جامعه و نخبگان و کارشناسان دو جامعه انجام می شود و در نهایت به عموم مردم اطلاع رسانی می شود. 

فیاض با نام بردن از «ادوارد هال»، مردم شناس آمریکایی، به تحقیقات 40 ساله این محقق و تاثیرات آن بر روی رابطه موفق چین و آمریکا اشاره می کند.

او توضیح می دهد که در ایران ما نه تنها پردازش رسانه ای نداریم بلکه همه با یک رویکرد واحد به اخبار می پردازند. مردم زمانی آگاهی کافی پیدا می  کنند که در رابطه با آن موضع اطلاعات دقیق به آنها داده شود از این روی نظرات آنها نظراتی نیست که تنها حکم سوء استفاده هایی برای قدرتمداران بگیرد.

فیاض شرح می دهد «مردم باید بدانند که رابطه وعدم رابطه ما با آمریکا چه معایب و فوایدی دارد. دشمنی ما با آمریکا بهانه‌ای شده دست دیگر کشورها و همانطور که شاهد بودیم کشورهایی مثل روسیه، عربستان و چین ازاین قضیه دائما سوء استفاده می کرده اند. مثلا کشور هند با سوء استفاده از این قضیه بارها به ما خیانت کرده است یا آذربایجان با استفاده از این جریان است که جرأت کرده تا بارها بحث استقلال بعضی از شهر های ما را مطرح کند.»

او هم چنین معتقد است که اقتدار عمومی از معرفت عمومی منتج می شود اما وقتی جهالت معرفتی وجود داشته باشد که برگرفته از جهالت رسانه ای است، دیگر معرفتی وجود نخواهد داشت که بتوان روی اقتدار آن در سیاست های کلان سرمایه گذاری کرد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: