ابراهیم حقیقی و نمایشگاه «من و ماتیس و خیام»

1392/7/10 ۱۰:۳۳

ابراهیم حقیقی و نمایشگاه «من و ماتیس و خیام»

ابراهیم حقیقی ‌همین ماه نمایشگاه «من و ماتیس و خیام»را در گالری گلستان به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه پنجمین نمایشگاه خط‌‌نگاره‌های اوست.او این عنوان را اولین‌بار در سال 1376 برای بعضی از آثارش که به شیوه سیلک اسکرین چاپ کرده بود به کار برد که این آثار نه نقاشی خط، نه پوستر و نه طرح‌های گرافیکی بودند، بنابراین عنوان «خط نگاره» را برای این آثار انتخاب کرد و هم‌اکنون این عنوان و شیوه کار کاملا رایج شده است.

 

ابراهیم حقیقی ‌همین ماه نمایشگاه «من و ماتیس و خیام»را در گالری گلستان به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه پنجمین نمایشگاه خط‌‌نگاره‌های اوست.او این عنوان را اولین‌بار در سال 1376 برای بعضی از آثارش که به شیوه سیلک اسکرین چاپ کرده بود به کار برد که این آثار نه نقاشی خط، نه پوستر و نه طرح‌های گرافیکی بودند، بنابراین عنوان «خط نگاره» را برای این آثار انتخاب کرد و هم‌اکنون این عنوان و شیوه کار کاملا رایج شده است. آن‌طور که خودش می‌گوید، پیش از این خط‌نگاره‌هایی از شاعران معاصر، مولانا، حافظ را برگزار کرده است و حالا قرار است این تجربه‌ها را با اشعار خیام انجام دهد: «در نمایشگاه‌های اول و دوم از خط‌نگاره‌ها، براساس اشعار شاعران معاصر آثاری را ارائه کردم، در نمایشگاه سوم براساس اشعار مولانا و در نمایشگاه چهارم براساس اشعار حافظ آثاری را به نمایش گذاشتم و در پنجمین نمایشگاه نیز به اشعار خیام پرداخته‌ام. من به شعر علاقه بسیاری دارم و احتمالا پس از این نمایشگاه خط‌نگاره‌های خود را براساس اشعار ابتهاج خواهم کشید.» او اصرار دارد که این آثار را نباید نقاشی‌خط دانست. زیرا در آثاری از این دست از عنصر خط استفاده می‌کنند و بیشتر نقاشی کشیده می‌شود؛ اما او اصرار دارد از خط‌هایی که استفاده می‌کند، خوانا باشد: «من از عناصر و مصالح متفاوتی در این کار استفاده کرده‌ام. این اشعار روی بوم و به صورت اکریلیک کار شده است و علاوه بر آن از دیجیتال نیز برای پرداخت آنان استفاده کرده‌ام و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را نوعی «میکس مدیا» به شمار آورد. من خودم را خوش‌نویس نمی‌دانم، بلکه می‌خواستم تکنیک‌های معاصر را در آثاری از این دست ارائه دهم. به همین خاطر اقدام به

چاپ اسکرین کردم تا از نقاشی‌- خط دور بماند و در حوزه گرافیک باقی بماند.» او با قلم معمولی روی کاغذ کاهی این آثار را کشیده و بعد آن‌ها را اسکن و گاهی تا 20 برابر بزرگ کرده است؛ اما همچنان روی خط و شعر باقیمانده است و شاید به همین خاطر است که نام آن‌ها را خط‌نگاره گذاشته است: «در این آثار از نقاشی‌های قیچی بریده (‌کات اوت) «هانری ماتیس» - نقاش معروف فرانسوی در قرن 19 میلادی- در کنار نقاشی‌های قیچی بریده خودم استفاده

کرده‌ام. این نقاشی‌های اکریلیک شامل دست‌نوشته‌ها و خط نگاره‌های اسکن شده‌ای است که به صورت پرینت دیجیتال ارائه شده است.»

او بر این اعتقاد است که در این سال‌ها مرز میان نقاشی، خطاطی و هنرهای دیجیتال به هم ریخته است و بسیاری از هنرها با استفاده از نرم‌افزارها اتفاق می‌افتد، ‌بدون آن‌که دوربینی وجود داشته باشد. او در این نمایشگاه 20 اثر بزرگ را ارائه داده است. آثاری که البته هنوز قیمتی ندارند. نمایشگاه خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی با عنوان «من و ماتیس و خیام» روز ساعت ۱۶ در گالری گلستان گشایش خواهد یافت و تا چهارشنبه اول آبان‌ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: