ظریف: تهدید «اوباما» بی‌احترامی به ملت ایران است

1392/7/10 ۰۹:۵۴

ظریف: تهدید «اوباما» بی‌احترامی به ملت ایران است

«محمدجواد ظریف» به سخنان «اوباما» در مذاکره با «نتانیاهو» واکنش نشان داد. او سخنان اوباما مبنی بر روی میزبودن همه گزینه‌ها در قبال ایران را «بی‌احترامی به ملت ایران» دانست و از رییس‌جمهوری آمریکا خواست «ثبات قدم» داشته باشد. باراک اوباما، دوشنبه هشتم مهر (۳۰ سپتامبر) بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو گفته که برای مقابله با برنامه اتمی ایران تمام گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی همچنان مطرح است و تاکید کرد ایران به‌دلیل تحریم‌ها اکنون برای مذاکره از خود آمادگی نشان می‌دهد. او گفته ترکیبی از تهدید نظامی جدی و تحریم موثر، سیاستی است که آمریکا برای حل مساله هسته‌ای ایران در پیش گرفته است. وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات در صفحه «توییتر» خود نوشت: «پرزیدنت اوباما برای پیشرفت اعتماد متقابل باید ثبات قدم نشان دهد

 

شرق: «محمدجواد ظریف» به سخنان «اوباما» در مذاکره با «نتانیاهو» واکنش نشان داد. او سخنان اوباما مبنی بر روی میزبودن همه گزینه‌ها در قبال ایران را «بی‌احترامی به ملت ایران» دانست و از رییس‌جمهوری آمریکا خواست «ثبات قدم» داشته باشد. باراک اوباما، دوشنبه هشتم مهر (۳۰ سپتامبر) بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو گفته که برای مقابله با برنامه اتمی ایران تمام گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی همچنان مطرح است و تاکید کرد ایران به‌دلیل تحریم‌ها اکنون برای مذاکره از خود آمادگی نشان می‌دهد. او گفته  ترکیبی از تهدید نظامی جدی و تحریم موثر، سیاستی است که آمریکا برای حل مساله هسته‌ای ایران در پیش گرفته است. وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات در صفحه «توییتر» خود نوشت: «پرزیدنت اوباما برای پیشرفت اعتماد متقابل باید ثبات قدم نشان دهد. شل‌کن سفت‌کن، اعتماد را از بین می‌برد و اعتبار آمریکا را خدشه‌دار می‌کند.» او در پیامی دیگر نوشت: «این استنباط پرزیدنت اوباما که ایران به‌دلیل تهدیدها و تحریم‌های غیرقانونی او مذاکره می‌کند، بی‌احترامی به مردم ایران، قلدرمآبانه و نادرست است.» ظریف همچنین در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که در این توییت‌ها «با تندترین لحن مودبانه حرف‌ها و جهت‌گیری اوباما را به‌شدت نقد کردم.» او با تاکید بر این نکته که «اجازه نخواهیم داد که نتانیاهو آینده مذاکرات ما را تعیین کند»، اضافه کرد: «حرف‌های اوباما کاملا غیرقابل‌قبول بود اما غیرقابل پیش‌بینی نبود.»وزیر خارجه ایران در پیامی نوشته که «75‌درصد مردم آمریکا می‌خواهند موضوع هسته‌ای با مذاکره حل شود. این در حالی است که تنها چند ماه پیش اکثریت قاطع آمریکایی‌ها تنها راه برای حل موضوع با ایران را راه نظامی می‌دانستند. معلوم است که جنگ‌طلبان باید از روحانی بترسند.» نتانیاهو از بعدازظهر جمعه با چندین سرمقاله توسط ستون‌نویس‌های سرشناس لابی اسراییل ضدحمله خود را شروع کرد و سراسیمه برای جلوگیری از هرگونه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به واشنگتن رفت. امروز هم در نیویورک در سازمان‌ملل متحد سخنرانی می‌کند و یک نمایش فریبکارانه دیگر را ارایه خواهد داد. او تاکید کرده: «تمام هدف نتانیاهو و لابی صهیونیستی این است که مانع پیشرفت مذاکرات شوند تا بتوانند بر کنگره برای تحریم بیشتر و بستن دست رییس‌جمهور برای رسیدن به راه‌حل مذاکراتی (که هدف تحریم‌هایی است که در مجلس نمایندگان تصویب شده و در سنا در حال بررسی است) فشار بیاورند. مصاحبه یکشنبه وزیر خارجه آمریکا با برنامه «60 دقیقه» که در آن گفت ظرف سه‌ماه می‌توانیم موضوع هسته‌ای را حل کنیم، پاسخی به این فشارهاست که اتفاقا نتانیاهو و لابی صهیونیستی در آمریکا که منافع اسراییل را بر منافع آمریکا ترجیح می‌دهند و برای رسیدن به اهداف پلیدشان از هر فشار و تهدید و تطمیع و پرونده‌سازی و... استفاده می‌کنند را نگران‌تر کرده است.»ظریف در ادامه انتقادات خود از رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «هیچ نشانی از نقشی که رییس‌جمهور آمریکا باید برای حل موضوع هسته‌ای در کشورش ایفا کرده و به جای دنباله‌روی از تندروها، رهبری کشورش را در این موضوع تاریخی به‌دست گیرد، نداشت. اما غیرقابل پیش‌بینی نبود. معلوم بود تلاش دارد نتانیاهو و برخی کشورهای عربی -که متاسفانه آنها هم برای جلوگیری از حل موضوع هسته‌ای با صهیونیست‌ها هم‌داستان شده‌اند- را آرام کند.»

نتانیاهو منزوی‌ترین فرد در سازمان‌ملل

همچنین وزیر امور خارجه در آستانه سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان‌ملل، نتانیاهو را منزوی‌ترین فرد در این سازمان جهانی نامید. محمدجواد ظریف که با «واحد مرکزی خبر» گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: از نتانیاهو به جز دروغگویی، فریب و ایجاد ترس، انتظاری نداریم ولی از مردم دنیا انتظار داریم که این دروغ‌ها را بی‌پاسخ نگذارند. وی افزود: نباید اجازه دهیم کسانی که در 60سال گذشته مردم فلسطین را به خاک و خون کشیده‌اند، بیشترین ظلم‌ها و تجاوزها را کرده‌اند و امروز با سلاح اتمی خود بیشترین خطر را برای منطقه و دنیا ایجاد کرده‌اند، بخواهند خود را طرفدار خلع سلاح یا حمایت از حقوق‌بشر معرفی و مظلوم‌نمایی کنند و از دنیا باج بگیرند. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما چنین اجازه‌ای را به رژیم صهیونیستی نخواهیم داد چون 22سال است رژیم صهیونیستی به دروغ می‌گوید که ایران شش ماه دیگر سلاح هسته‌ای خواهد داشت، دنیا باید بعد از این همه سال، واقعیت دروغ‌ها را بفهمد و نباید اجازه دهد که وی با این دروغ‌ها، هوش و فهم جامعه بین‌المللی را به سخره گیرد. ظریف با اشاره به واکنش‌های متفاوت درباره سفر اخیر رییس‌جمهور به نیویورک و رویدادهای خبرساز آن گفت: احساسات در سیاست خارجی مضر است و این مهم به صبر و حوصله نیاز دارد.

اوباما نگرانی‌های نتانیاهو را رفع کرد

رییس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نتانیاهو سعی کرد با رفع نگرانی‌های نخست‌وزیر اسراییل به وی اطمینان دهد که حرف‌های دولت ایران به تنهایی برای رفع نگرانی‌های واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران کافی نخواهد بود. «باراک اوباما» پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل در روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز بر نمی‌داریم. ما باید دیپلماسی را بیازماییم. ما باید ببینیم که آیا تمایل آنها برای عمل به قوانین بین‌المللی و الزامات و قطعنامه‌های بین‌المللی جدی است یا خیر. به گزارش روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی، سفر نتانیاهو به کاخ سفید سه روز پس از مکالمه تلفنی اوباما با حسن روحانی با رییس‌جمهوری ایران اتفاق می‌افتد.

نتانیاهو در دیدار با اوباما نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک روحانی ابراز شک و تردید کرد و با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: «در آخر ایران باید برنامه هسته‌ای نظامی‌اش را کاملا برچیند.» نتانیاهو مدعی شد که تمایل ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای واقعی نیست و آنها از فضای ایجادشده برای تولید بمب اتم استفاده خواهند کرد. او از اوباما خواست تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: کلمات آشتی‌جویانه ایران باید با اعمال واقعی همراه باشد؛ اعمال شفاف، قابل راستی‌آزمایی و معنادار. اوباما تاکید کرد واشنگتن درباره ارتباطات آینده با ایران، با رژیم صهیونیستی مشورت خواهد کرد و گفت ما با چشم‌های باز وارد این مذاکرات می‌شویم. به گزارش رویترز، نتانیاهو از اوباما خواست اگر ایران در حین گفت‌وگو و مذاکره با غرب به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه داد، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. نتانیاهو پس از گفت‌وگو با اوباما در جمع خبرنگاران گفت: اسراییل قویا معتقد است که اگر ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش در طول مذاکرات ادامه دهد، تحریم‌ها باید تقویت شود. اوباما نیز با تاکید بر اینکه واشنگتن آماده آزمودن موضع روحانی است، گفت: ما هر کاری انجام دهیم نیازمند عالی‌ترین استانداردهای راستی‌آزمایی است تا بتوانیم لغو تحریم‌ها را آنگونه که فکر می‌کنم آنها به‌دنبال آن هستند فراهم کنیم. رویترز در ادامه گزارش خود نوشت اوباما صریحا با درخواست جدید نتانیاهو برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت نکرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: