فرید زکریا: روحانی فرصت ها را دریابد، رییس جمهوری بعدی جمهوری خواه است

1392/7/6 ۱۵:۰۲

فرید زکریا: روحانی فرصت ها را دریابد، رییس جمهوری بعدی جمهوری خواه است

وقتی بعد از سالها دو کشور مهم و تاثیرگذار دنیا به پای میز مذاکره می نشینند آن وقت است که به جای خوشبینی بهتر است بیشتر واقع نگر بود. فرید زکریا گزارشگر معروف نشریه واشنگتن پست گرچه در بین منتقدان مطبوعاتی جزء معدود مدافعین نطق اوباما بود، اما رد تقاضای دیدار با اوباما را از طرف روحانی نشانه بدی می داند و گفته است: ممکن است برای بعضی این سوال پیش بیاید که اگر روحانی حتی اختیار دست دادن با اوباما را ندارد، پس چطور آزادی لازم برای مذاکره بر سر مساله هسته ای را دارد؟

 

 

 

وقتی بعد از سالها دو کشور مهم  و تاثیرگذار دنیا به پای میز مذاکره می نشینند آن وقت است که  به جای خوشبینی بهتر است بیشتر واقع نگر بود. فرید زکریا گزارشگر معروف نشریه واشنگتن پست گرچه در بین منتقدان مطبوعاتی جزء معدود مدافعین نطق اوباما بود، اما رد تقاضای دیدار با اوباما را از طرف روحانی نشانه بدی می داند و گفته است: ممکن است برای بعضی این سوال پیش بیاید که اگر روحانی حتی اختیار دست دادن با اوباما را ندارد، پس چطور آزادی لازم برای مذاکره بر سر مساله هسته ای را دارد؟

گرچه چالشی که زکریا در رابطه با رئیس جمهور ایران مطرح کرده است با توجه به سیاست های ایران و حقی که روحانی از رهبری برای مذاکرات دریافت کرده است برای ما قابل حل است اما نکته مهم تر و البته واقع نگرانه متن یادداشت ذکریا در واشنگتون پست اشاره او به قدرت مذاکره اوباما با روحانی است. او نسبت به قدرت اوباما برای مذاکره و برداشتن تحریم ها ابراز تردید کرده و توضیح داده است که ایران چند لایه تحریم دارد، بعضی تحریم ها مربوط به قطعنامه شورای امنیت است، بعضی مربوط به تصمیم اتحادیه اروپا، بعضی از تحریم ها به مصوبه کنگره برمی گردد و بعضی هم مربوط به دستورات اجرایی رئیس جمهور است. به گفته زکریا اوباما به صورت یکجانبه فقط می تواند تحریم های نوع آخر را لغو کند که از بقیه تحریم ها هم سبک تر هستند.

 زکریا هم چنین می نویسد «از لحاظ نظری می شود پروسه منطقی ای برای کم کردن تحریم ها از سوی آمریکا در مقابل عمل قاطع ایران متصور شد، اما برای این کار دنیا نیاز دارد که کنگره منطقی عمل کند، که بیشتر شبیه رویاست. سناریو محتمل این است که هر توافقی با ایران بدون توجه به محتوایش، بلافاصله  توسط جمهوری خواه هان محکوم به وادادگی شود.»

زکریا با اشاره به مارکو روبیو، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری 2016 توضیح می دهد که او تا همین حالا ده نفر از سناتورها را با خودش همراه کرده و گفته تا زمانی که ایران بیشتر مراکز صلح آمیز هسته ای اش را جمع نکند و تبدیل به یک دموکراسی لیبرال نشود، هیچ کدام از تحریم ها لغو نخواهد شد.

زکریا با تاکید بر این نکته که به پایان دوره ریاست جمهوری حسین اوباما 3 سال باقی مانده و البته سال آخر هم عملا کار بزرگی نمی تواند انجام دهد می نویسد «حسن روحانی یا باید همین فرصت های کم را غنیمت بشمارد یا مثل این بهانه های خنده دار از ملاقات و دیدار طفره رود تا رئیس جمهور (به احتمال زیاد جمهوری خواه بعدی مثل همین روبیو، با توجه به گل کاری های اوباما در داخل) بیاید و آن وقت فرصت دیگری برای گفت و گو وجود نخواهد داشت.»

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: