«موسسه شرق شناسي شيكاگو» اعلام كرد:آمادگي براي انتقال الواح هخامنشي به ايران

1392/7/6 ۱۴:۳۳

«موسسه شرق شناسي شيكاگو» اعلام كرد:آمادگي براي انتقال الواح هخامنشي به ايران

رييس روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اعلام آمادگي «موسسه شرق شناسي شيکاگو» براي بازگرداندن الواح هخامنشي به ايران خبر مي دهد. «امين عارف نيا» روز گذشته اين مطلب را به «شرق» اعلام کرد و افزود: «دانشگاه شيکاگو و مرکز شرق شناسي براي انتقال الواح اعلام آمادگي کرده اما براي نهايي شدن اين کار يکسري مشکلات حقوقي وجود دارد که بايد ابتدا آنها را حل کرد سپس براي بازگرداندن الواح اقدام کرد.»

 

 

رييس روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اعلام آمادگي «موسسه شرق شناسي شيکاگو» براي بازگرداندن الواح هخامنشي به ايران خبر مي دهد. «امين عارف نيا» روز گذشته اين مطلب را به «شرق» اعلام کرد و افزود: «دانشگاه شيکاگو و مرکز شرق شناسي براي انتقال الواح اعلام آمادگي کرده اما براي نهايي شدن اين کار يکسري مشکلات حقوقي وجود دارد که بايد ابتدا آنها را حل کرد سپس براي بازگرداندن الواح اقدام کرد.» اين مطلب در شرايطي اعلام مي شود که پيش از سفر محمدعلي نجفي، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به نيويورک به همراه رييس جمهور اعلام شده بود موضوع بازگرداندن اين الواح در اين سفر پيگيري خواهد شد. بر اساس اعلام، نجفي پيش از اين سفر گفته بود: «پيشنهاد کرديم در قالب اين سفر، ملاقاتي با مسوولان دانشگاه شيکاگو درباره 30هزار لوح گلي هخامنشي انجام شود و اگر آنها نيز ديد فرهنگي به اين موضوع داشته باشند به راه حل مي رسيم.» رييس سازمان ميراث فرهنگي در آخرين روز سفر خود در بازديدي كه از دانشگاه نيويورك داشت، از دپارتمان گردشگري و هتل داري اين دانشگاه بازديد کرد و از نزديك در جريان فعاليت ها و برنامه هاي اين دپارتمان قرار گرفت.

در همين حال اما اميد غنمي مديرکل حقوقي و املاک سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درباره آخرين خبرها از ماجراي پيگيري الواح هخامنشي به «شرق» مي گويد: «قرار بر اين بود که با مسوولان موسسه شرق شناسي شيکاگو در اين باره ديدار و صحبت هايي شود، اما بعيد به نظر مي رسد اين ديدار انجام گرفته باشد چراکه آقاي نجفي در نيويورک بود و اين موسسه در شيکاگو قرار دارد.» پيش از اين غنمي اعلام کرده بود: پرونده الواح هخامنشي تا حصول نتيجه قطعي پيگيري مي شود. مديرکل حقوقي و املاک اظهار کرد: بر اساس مذاکرات و مکاتبه هاي صورت گرفته با موسسه شرق شناسي شيکاگو قرار بود تا ساير الواح نيز به ايران ارسال شود اما طرح پرونده اي موسوم به «جني روبين و شرکا» موجب اختلال در روند استرداد اين الواح شد. غنمي يادآور شد: پرونده «جني روبين و شرکا» در يکي از دادگاه هاي کشور آمريکا مطرح شد و طي آن ايران با يک اتهام بي اساس مسوول پرداخت غرامت شد، در مرحله اول اجراي اين حکم، اموال تاريخي – فرهنگي متعلق به ايران از جمله الواح گلي تخت جمشيد که به صورت امانتي به دانشگاه شيکاگو ارسال شده بود توقيف شد. وي ادامه داد: در سال 1385 مسوولان سازمان ميراث فرهنگي وقت با استفاده از وکيل محلي به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران به اين پرونده ورود پيدا کردند و با وجود پيچيدگي هاي فراوان موفقيت هايي در اين رابطه کسب کردند. الواح هخامنشي ايران بيش از 70سال است که به بهانه ترجمه و پژوهش در موسسه شرق شناسي شيکاگو باقي مانده است. در سال 1316 در حفاري مشترک ايران و موسسه شرق شناسي دانشگاه شيکاگو در تخت جمشيد اموال فرهنگي- تاريخي ارزشمندي به دست آمد که طبق قانون مصوب سال 1309 اين اموال به دست آمده و از کاوش هاي باستان شناسي بين ايران و دانشگاه شيکاگو تقسيم شد. اين الواح که گل نوشته هاي عصر هخامنشي با خطوط ميخي و عيلامي بود نياز به خوانده شدن توسط خط شناسان و کارشناسان موسسه شرق شناسي شيکاگو داشت. هشت هزارو29 لوح سالم و شکسته که خطوط منقوش آن قابل خواندن بود به موسسه شرق شناسي امانت داده شد، 10 هزارو800 قطعه نيز شکسته و غيرقابل خواندن بود. در مجموع به طور تخميني 15 تا 20 هزار لوح سالم و شکسته وجود دارد که هفت هزارو500 تا 10 هزار لوح کامل و بين 10 تا 12 هزار قطعه شکسته و خرد است. بخشي از هزاران لوحي که به امانت داده شده بود، در سال هاي 1327 و 1350 شمسي و تعدادي نيز با پيگيري هاي سازمان ميراث فرهنگي در سال 1383 به کشور بازگردانده شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: