«بیوه سفید» طراح عملیات تروریستی

1392/7/2 ۰۹:۴۸

«بیوه سفید» طراح عملیات تروریستی

سودابه رخش: برخی سعی می‌کردند آیه‌های قرآنی را حفظ کنند و خود را مسلمان جلوه دهند تا از مهلکه جان سالم به در ببرند»؛ این اظهارات یکی از نجات‌یافتگان کنیایی است؛ فردی که توانسته از گروگانگیری شبه‌نظامیان الشباب در مرکز خرید نایروبی فرار کند. گروهی که انگشتشان را روی غیرمسلمانان گذاشته بودند و شاید به همین دلیل است که کشته‌شدگان از ملیت‌های مختلف و اغلب غیرمسلمان بوده‌اند.


سودابه رخش: برخی سعی می‌کردند آیه‌های قرآنی را حفظ کنند و خود را مسلمان جلوه دهند تا از مهلکه جان سالم به در ببرند»؛ این اظهارات یکی از نجات‌یافتگان کنیایی است؛ فردی که توانسته از گروگانگیری شبه‌نظامیان الشباب در مرکز خرید نایروبی فرار کند. گروهی که انگشتشان را روی غیرمسلمانان گذاشته بودند و شاید به همین دلیل است که کشته‌شدگان از ملیت‌های مختلف و اغلب غیرمسلمان بوده‌اند. یکی دیگر از شاهدان می‌گوید که شلیک‌های اولیه را که شنیده گمان کرده «آتش‌بازی»است اما تنها چند دقیقه بعد فهمیده که این شلیک‌ها آغاز یک محاصره خونین آن‌هم در یکی از مجلل‌ترین مرکز خریدهای کنیاست. گروه دیگری از خریداران خود را به مبل‌فروشی طبقه اول رسانده و مبلی را پشت درهای این فروشگاه گذاشتند و خودشان هم پشت میز و صندلی‌ها پنهان شدند. اما بیرون فروشگاه غوغایی بود، ده‌ها شبه‌نظامی ماسک‌به‌صورت الشباب با تپانچه و تفنگ، بی‌پروا سر خریداران را نشانه می‌رفتند. آنها که پناهگاهی موقتی پیدا کرده بودند به‌سرعت با تلفن همراهشان به خانواده و دوستانشان پیام می‌فرستادند. پلیس کنیا و کماندوها بازار را محاصره کرده بودند و تروریست‌های مسلح را در طبقه‌های مختلف هدف قرار می‌دادند. اما دستگیری مهاجمان در مرکز خریدی که 80 فروشگاه دارد کار آسانی نیست. از اواسط روز شنبه که عملیات تروریست‌ها با ورود به مرکز خرید آغاز شد تاکنون جنازه‌های 68نفر پیدا شده است، بنا بر گزارش‌ها زخمی‌های این درگیری هم حدود 200نفر هستند.
کشته‌شدن شاعر غنایی
کوفی اونور، شاعر و سیاستمدار غنایی هم در حمله روز شنبه شبه‌نظامیان تندرو به مرکز خرید نایروبی، پایتخت کنیا کشته شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوفی اونور شاعر معروف 78ساله غنایی که برای شرکت در یک جشنواره ادبی به کنیا سفر کرده بود، به‌همراه پسرش در حال خرید در این مرکز خرید بود که هدف تروریست‌ها قرار گرفت و کشته شد، پسر او هم از زخمی‌های این درگیری است. او علاوه‌بر ادبیات در سیاست هم دستی داشت و یکی از دیپلمات‌های مهم غنایی بود.
روز سوم
اما دیروز و در سومین روز درگیری گروگانگیرها همچنان در مرکز خرید بودند، هرچند بیش از هزارنفر آزاد شده بودند اما همچنان ده‌ها نفر در گروگان بودند. به گزارش گاردین، نیروهای امنیتی کنیا با حضور تیم‌های کماندو و هلیکوپترهای ارتش مرحله نهایی عملیات خود را آغاز کردند. صدای تیراندازی و انفجارهای پیاپی از این مرکز خرید شنیده می‌شد و دود سیاهی بالای این مجتمع را گرفته بود. هلیکوپترها بر فراز این منطقه اوضاع را بررسی و نظارت می‌کردند. یکی از نیروهای امنیتی ارشد در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که منبع انفجارهای اخیر ارتش بوده است و نیروها تلاش داشته‌اند تا از طریق پشت‌بام وارد مرکز خرید شوند و همین امر موجب شد تا دودی سیاه‌رنگ تولید شود. از سوی دیگر منابع نزدیک به گروه الشباب در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در روز یکشنبه اعلام کردند که نام 9نفر از افراطیون به‌همراه ملیت آنها در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده است که شامل شهروندان آمریکایی نیز می‌شود. به گفته وزیر کشور کنیا، بین 10 تا 15 فرد مسلح در داخل مجتمع حضور دارند و عملیات (تا لحظه تنظیم گزارش) همچنان ادامه دارد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که مهاجمان 10 نفر را در گروگان دارند. به نظر می‌رسد تعدادی از مردم هم در گوشه‌وکنار این مرکز خرید مخفی شده باشند. ارتش کنیا تاکنون کنترل بیشتر این مرکز خرید را در دست گرفته و مردان مسلح الشباب در یک سوپرمارکت جمع شده و سنگر گرفته‌اند.اين در حالي است كه به گزارش بی‌بی‌سی، رییس پلیس کنیا اعلام کرد که تقریبا همه گروگان‌ها آزاد شده‌اند.
هدف عملیات
در همین حال و در شرایطی که نیروهای امنیتی کنیا برای رهایی گروگان‌ها در مرکز خرید نایروبی وارد عمل شده‌اند، گروه شبه‌نظامی الشباب سومالی که پیشتر مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفته بود، تهدید کرد که تمامی گروگان‌ها را می‌کشد. اگرچه الشباب هدف این عملیات را انتقام اعزام نیرو از کنیا به سومالی اعلام کرده اما ناظران دلیل دیگر این عملیات را نزدیکی آمریکا به نیروهای امنیتی کنیا می‌دانند؛ بزرگ‌ترین مقر سیا در آفریقا، در کشور کنیاست و همین موضوع افراطی‌های الشباب را جری‌تر کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام جزییات جدیدی از هویت افراد کشته‌شده گزارش داد، برخی از کشته‌شدگان از اتباع کشورهای هند، انگلیس، فرانسه، آفریقای‌جنوبی، کانادا، غنا، چین، آمریکا، نیوزیلند، استرالیا، کره‌جنوبی، پرو و هلند هستند که در مجموع 17نفر هستند و این احتمال وجود دارد که این آمار افزایش یابد.
«بیوه سفید» كيست؟
دیلی‌میل: می‌گویند مغز متفکر حملات انتحاری سه روز گذشته کنیا زنی انگلیسی است با لقب«بیوه سفید». پلیس ضدتروریسم کنیا فاش کرد بیوه 29‌ساله انگلیسی احتمالا مغز متفکر حملات انتحاری مرکز خرید نایروبی کنیا باشد. این زن جوان 29‌ساله که به «بیوه‌سفید» معروف است، سامانتا لوتوآیت انگلیسی است که همسرش جرمی لیندسی، یک مسلمان انگلیسی و عامل انفجار هفتم ژوییه 2005 در مترو لندن بود. در این انفجار 56نفر کشته شدند. یکی از منابع ارشد پلیس ضدترور کنیا گفت فراریان حمله به مرکز خرید نایروبی زنی را توصیف کرده‌اند که با حجاب کامل در محل بوده و تروریست‌ها را در انجام حمله رهبری کرده است. این ایده که این بیوه سفیدپوست برای انجام این حمله فرمان داده باشد یا حتی خود آن را رهبری کرده باشد، دور از ذهن نیست. این زن جوان که دختر یک سرباز سابق انگلیس و اهل باکینگهام شایر است خود در برنامه آموزش گروهی از زنان که عاملان انتحاری هستند در اردوگاه‌هایی در سومالی فعالیت داشته است. زمانی که همسر این زن جوان به‌عنوان یکی از چهار عامل انتحاری انفجارها در سال 2005 میلادی شناخته شد، وی این حمله را محکوم و هرگونه اطلاعات درباره برنامه و قصد همسرش را انکار کرد. اما این یک دروغ بود. هشت‌سال بعد، این زن جوان یکی از آموزش‌دهندگان و ماموران عضوگیری اصلی القاعده در شرق آفریقا و سخنگوی رسمی گروه شبه‌نظامی الشباب شد؛ گروهی که در حملات انتحاری در نایروبی دست داشت.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: