برکناری فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد

1392/6/28 ۱۳:۲۴

برکناری فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد

هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در یک "جلسه فوق‌العاده" فرهاد دانشجو را برکنار و حمید میرزاده را با اکثریت آرا به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب کرد.یاسر هاشمی رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزادچهارشنبه ۲۷ شهریور گفت

هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در یک "جلسه فوق‌العاده" فرهاد دانشجو را برکنار و حمید میرزاده را با اکثریت آرا به عنوان سرپرست این دانشگاه انتخاب کرد.یاسر هاشمی رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزادچهارشنبه ۲۷ شهریور گفت که این انتخاب "پس از طرح نظرات اعضای هیات امنا در مورد آینده دانشگاه آزاد و بررسی مسائل عمومی و با توجه به مصالح دانشگاه" انجام شده است.

فرهاد دانشجو از اسفند ۱۳۹۰ به مدت 18 ماه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را به عهده داشت. وی جایگزین عبدالله جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد شد که از پیش از برکناری، به مدت ۲۹ سال ریاست آن را بر عهده داشت.

آقای جاسبی از افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی بود و از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، هدف انتقادات آقای احمدی نژاد و اطرافیانش قرار داشت.حمید میرزاده سرپرست جدید دانشگاه آزاد نیز، از افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می شود و در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، مدتی سمت معاونت او و ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشته است.وی با درجه استادی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس می کند و از سال ۱۳۸۶ از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد بوده است.

 

سابقه کشمکش بر سر دانشگاه آزاد

عبدالله جاسبی در روز برکناری خود در میان فرهاد دانشجو (چپ) و کامران دانشجو وزیر علوم محمود احمدی نژاد از ابتدای دوره اول ریاست جمهوری خود با انتقاد از شیوه های مدیریتی در دانشگاه آزاد، در صدد تغییر دادن آقای جاسبی بود.

در ادامه این انتقادات بود که هیات امنای دانشگاه آزاد، که در زمان دولت قبلی همفکران آقای احمدی نژاد در آن اکثریت داشتند، رای به جایگزینی آقای جاسبی با آقای دانشجو داد.

هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم هیات امنای دانشگاه آزاد مبنی بر انتصاب آقای دانشجو را به عنوان رئیس منتخب این دانشگاه تایید کرد، اما مطابق اساسنامه دانشگاه آزاد، حکم او باید به امضای اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای می رسید.

با امتناع اکبر هاشمی رفسنجانی از امضای حکم انتصاب فرهاد دانشجو، ابتدا حکم او در روزنامه رسمی کشور درج شد و با ناکام ماندن مذاکرات نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با آقای هاشمی رفسنجانی، سرانجام وزیر علوم به نیابت از رئیس این شورا، حکم ریاست ۴ ساله برادرش بر دانشگاه آزاد را ابلاغ کرد.

محمود احمدی نژاد در نامه ای صدور حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی را به وزیر علوم کابینه خود تفویض کرده بود.

دانشگاه آزاد اسلامی دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران که منجر به تعطیلی موقت دانشگاه ها شد، تاسیس شد.این دانشگاه در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ به پیشنهاد اکبر هاشمی رفسنجانی و با حمایت آیت الله روح‌الله خمینی شکل گرفت و اکنون یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در ایران است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: