روزبه زرین کوب در گفت وگو با دبا: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بسیار مورد توجه استاد بود

1392/6/24 ۲۱:۰۶

روزبه زرین کوب در گفت وگو با دبا: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بسیار مورد توجه استاد بود

بیست‌وچهارم شهریورماه سال‌روز درگذشت عبدالحسین زرین‌کوب است؛ استاد دانشگاه، پژوهشگر و مورخ معاصر که زندگی خود را برای خلق آثار متعددی درباره تاریخ ایران و اسلام، ادبیات، تصوف و... صرف کرد. دکتر زرین کوب فعالیت گسترده ای با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی داشت فعالیتی که در نهایت به اهدای کتابخانه ارزشمند ایشان به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتهی شد. مجموعه ای ارزشمند شامل 6310 جلد کتاب چاپی و 285 عنوان مجله و البته شمار زیادی یادداشت های چاپ نشده وی.

 

 

بیست‌وچهارم شهریورماه سال‌روز درگذشت عبدالحسین زرین‌کوب است؛ استاد دانشگاه، پژوهشگر و مورخ معاصر که زندگی خود را برای خلق آثار متعددی درباره تاریخ ایران و اسلام، ادبیات، تصوف و... صرف کرد.

دکتر زرین کوب فعالیت گسترده ای با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی داشت فعالیتی که در نهایت به اهدای کتابخانه ارزشمند ایشان به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتهی شد. مجموعه ای ارزشمند شامل 6310 جلد کتاب چاپی و 285 عنوان مجله و البته شمار زیادی یادداشت های چاپ نشده وی.

روزبه زرین کوب فرزند استاد زرین کوب درباره این اهدای ارزشمند می گوید «کتابخانه به درخواست خود استاد و نوشتن متنی به دست خط خودشان خطاب به آقای بجنوردی در سال 1378 به کتابخانه و مرکز سایت دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اهداء شد. این درخواست قبل از آخرین سفر کوتاهشان به خارج از ایران اتفاق افتاد.»

وی با اشاره به علاقه استاد زرین کوب به مرکز و فعالیت هایش تاکید می کند که ایشان همیشه دوست داشتند کتابخانه شان در اختیار جمعی قرار گیرد که از آن استفاده مطلوب ببرند که از نظر ایشان دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از چنین جایگاهی برخوردار بود.

آثار وی در بزرگترین دائرةالمعارف جهان اسلام را می توان یکی از ارزشمند ترین یادگارهای وی برای مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و البته جهان اسلام به شمار آورد. از مدخل بزرگ اسلام، ایشان مقاله مهم و بزرگ تصوف و از مدخل بزرگ ایران، مقاله مهم ایران دوره اسلامی را از خود برای دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به جای گذاشته اند.

روزبه زرین کوب فعالیت های استاد زرین کوب در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی را بسیار گسترده توصیف می کند و توضیح می دهد «مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از جمله مراکزی بود که بسیار مورد توجه استاد بود. ایشان از اعضای شورای عالی مرکز دائرةمعارف بودند و چندین مقاله از ایشان در باب تصوف در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. همچنین چون زنده یاد همسر استاد، قمر آریان مدیریت بخش ادبیات را بر عهده داشتند از این رو استاد زرین کوب در این بخش نیز بسیار فعال بودند و به اعمال نظر و اصلاح مقالات می پرداختند.»

به گفته فرزند استاد زرین کوب حضور ایشان در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی فضای خوبی را برای استفاده پژوهشگران جوان از معلومات و دانش وی فراهم آورده بود. وی در این رابطه توضیح می دهد «ما در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی شاهد رفت و آمدهای زیاد استادان، پژوهشگران و شخصیت های نامدار در دفتر ایشان بودیم که با حضور ایشان جلسات بسیار خوبی را برگزار می کردند.»

 

خبر خوبی که روزبه زرین کوب در اختیار دبا قرار می دهد حاکی از این است که به زودی مجموعه مقالاتی از ایشان منتشر خواهد شد که شامل مقالات تا به حال منتشر نشده و کم یاب استاد زرین کوب خواهد بود. بخشی از اشعار و یادداشت های ایشان نیز در این مقاله آمده است و قرار است به زودی توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شود.

یکی از اشعار دکتر زرین کوب که در مجموعه مقالات ایشان چاپ خواهد شد آخرین سروده وی در شهریور سال 1377یعنی دقیقا یک سال قبل از فوت ایشان است:

خوش خوش به پایان می رسد این روز سرگردان ما

زودا که با منزل شویم آرام گیرد جان ما

جان وارهد از دام تن دل وارهد از ما و من

وزپرده حرف و سخن بیرون فتد دستان ما

ای خواجه بازارگان از این قفس مان وارهان

بیرون فکن ما را از آن تا بشنوی الحان ما

از حبس این تنگین قفس گر وارهم وین خار و خس

پرواز گیرم یک نفس تا گلشن جانان ما

در هستی و در نیستی باشد خودی زندان من

یارب مرا زین خود رهان بگشا در زندان ما

هستی چه باشد گرد ره، بنشسته گِرد نیستی

تا خود چه سنجد گرد ره با حمله طرفان ما

گر نیست درد این زندگی مرگ از چه درمانش کند

زین درد جانم خسته شد تا کی رسد درمان ما

در سوز سودای کسی یک عمر اینجا سوختم

کو حشر تا خامش کند این شعله از دامان ما

صد جلوه اش در هر قدم آیینه کرد از چشم من

و آخر به جز حیرت ندید این آینه حیران ما

این رندی پنهان ما از کس نبد مخفی چرا

جز مدعی آگه نشد زین رندی پنهان ما

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: