ترکاشوند به دبا گفت: به تمام نقد‌ها پاسخ خواهم داد

1392/6/23 ۱۲:۴۳

ترکاشوند به دبا گفت: به تمام نقد‌ها پاسخ خواهم داد

کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» بعد از انتشار در فضای مجازی نقد و نظرات بسیاری را به همراه داشته است که گاهی در بین آنها موضع گیری‌های تندی از سوی شخصیت‌های دینی و فرهنگی به چشم می‌خورد. امیر حسین ترکاشوند نویسنده این کتاب جنجالی به دبا گفته است که به زودی به تمام ایرادات و نقد‌های وارده بر کتاب پاسخ خواهد داد.


کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» بعد از انتشار در فضای مجازی نقد و نظرات بسیاری را به همراه داشته است که گاهی در بین آنها موضع گیری‌های تندی به چشم می‌خورد. امیر حسین ترکاشوند نویسنده این کتاب جنجالی به دبا گفته است که به تمام ایرادات و نقد‌های وارده بر کتاب پاسخ خواهد داد.
 کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» در چند سال گذشته، پس از اینکه مجوز چاپ و نشر عمومی بدست نیاورد، ابتدا به صورت محدود در بین قرآن پژوهان، فقها، مراجع و شخصیت‌های برجسته علمی و آنگاه در قالب سی دی و سرانجام در فضای مجازی پخش و منتشر شد. این کتاب گرچه مورد تأیید شخصیت‌های دینی و بعضی از مراجع بوده است اما از سوی وزارت ارشاد مجوز نشر دریافت نکرد و وزارت ارشاد امکان سوء استفاده از کتاب را دلیل عدم امکان دریافت مجوز برای کتاب دانست.
کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» بعد از بازگشت از وزارت ارشاد در فضای مجازی منتشر شد و با استقبال خوب خوانندگان مواجه شد. در این چند سالی که از انتشار کتاب در فضای مجازی می‌گذرد تا به حال واکنش‌های بسیاری را در جامعه بر انگیخته است که بخشی مثبت، بخشی تخریب کننده و بخشی دیگر نقادانه هستند.
یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز کتاب تحقیقی است که درباره حدود حجاب در این کتاب انجام شده است. به گفته ترکاشوند تا به حال درباره حدود حجاب تنها یک ذهنیت بیشتر وجود نداشته است و آن این بوده که، حجاب در باره زن، شامل تمام اندام وی بجز وجه و کفین می‌شود یعنی تا به حال (بجز چند تلاش مختصر)، درباره میزان حجاب تردیدی وجود نداشته است و فقط بحث بر سر الزامی یا اختیاری بودن آن بوده و اینکه حکومت می‌تواند این امر را الزامی کند یا خیر. اما ترکاشوند معتقدر است اتفاق مهمی که در کتابش افتاده این است که بالاخره کسی پیدا شد و گفته است که میزان حجاب اسلامی در زمان پیغمبر (ص) این چیزی نیست که تا به حال فکر می‌کرده‌اید.
ترکاشوند با اشاره به نقدهای بسیار به کتابش تاکید داشته است «در مجموع نقدهای انجام شده تنها چند نقد قابل بررسی هستند که پاسخ خود را پس از دریافت دیگر نقدهای در حال انجام، به صورت پیوست به انتهای کتاب خواهم افزود.» از جمله مهمترین نقد‌هایی که به این کتاب وارده بوده می‌توان به نقد حجت الاسلام حسین سوزنچی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان حجاب در آیات و روایات و نقد شخصیت‌هایی چون دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی، حجت‌الاسلام مجید دهقان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و دکتر کرمی عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان در دانشگاه علامه طباطبایی و نیز نقد بی نامی در سایت باشگاه اندیشه با عنوان نقدی بر مقاله حجاب شرعی در عصر پیغمبر اشاره کرد. همچنین این کتاب در نشست‌های متنوعی توسط دکتر کرمی و دکتر دیالمه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. متن کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» و تمام نقدهای مطرح شده در فضای مجازی به راحتی قابل دسترسی است.
از سوی دیگر امیر حسین ترکاشوند معتقد است «ای کاش اینهمه استعداد در نقادی و بیان ایراداتِ ریز و درشتِ علم الحدیثی، اصول فقهی، تفسیری، روشی و اینهمه کنجکاوی و احساس تعهد، در حق رأی مشهور نیز به کار بسته شود تا معلوم شود آیا با چنان نقدهایی، چیزی از رأی مشهور باقی می‌ماند!؟ پس‌ای کاش پس از نقد این کتاب، آنگاه با‌‌ همان حساسیت‌ها و دقت‌ها و ظرافت‌ها و کنجکاوی‌ها و احساس تعهد‌ها سراغ نقد رأی مشهور روند (رأی مشهوری که عمل به آن، سراسر زندگی مکلفین را تحت تأثیر خود قرار داده!)»

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: