خشایار دیهیمی و بابک احمدی در نشست کمپین «نه به تحریم» : از جنگ و تحریم بیزاریم

1392/6/20 ۱۱:۲۰

خشایار دیهیمی و بابک احمدی در نشست کمپین «نه به تحریم» : از جنگ و تحریم بیزاریم

ششمین نشست کمپین «نه به تحریم» با موضوع بررسی تحریم‌های بین‌المللی با سخنرانی بابک احمدی و خشایار دیهیمی در دفتر این کمپین برگزار شد. در ابتدای این نشست، خشایار دیهيمی با اشاره به تلاش‌هایش در طول سال‌های مختلف گفت: «من در سال‌هایی که از عمر فعالیت‌های سیاسی، فکری‌ام می‌گذرد همواره سعی کرده‌ام که بگویم زندگی جاری است و باید زندگی کرد و کمپین نه به تحریم نیز باید به دنبال بسط این نگاه باشد که ما می‌خواهیم زندگی کنیم و از جنگ و تحریم نیز بیزاریم.»

 

شرق: ششمین نشست کمپین «نه به تحریم» با موضوع بررسی تحریم‌های بین‌المللی با سخنرانی بابک احمدی و خشایار دیهیمی در دفتر این کمپین برگزار شد. در ابتدای این نشست، خشایار دیهيمی با اشاره به تلاش‌هایش در طول سال‌های مختلف گفت: «من در سال‌هایی که از عمر فعالیت‌های سیاسی، فکری‌ام می‌گذرد همواره سعی کرده‌ام که بگویم زندگی جاری است و باید زندگی کرد و کمپین نه به تحریم نیز باید به دنبال بسط این نگاه باشد که ما می‌خواهیم زندگی کنیم و از جنگ و تحریم نیز بیزاریم.»

این مترجم با اشاره به ضعف حرکت‌های مدنی در عصر معاصر ابراز کرد: «در طول سال‌ها و قرن اخیر مشاهده می‌کنیم که حرکت‌ها و جنبش‌های مدنی مختلفی شکل گرفته‌اند اما پس از مدتی یا با شکست روبه‌رو شدند یا آن جنبش فروکش می‌کند. دلیل این امر نیز، این است که جنبش‌های مذکور نهادینه و فراگیر نشده‌اند و آگاهی تاریخی لازم را به افکار عمومی نداده‌اند.» این روشنفکر ادامه داد: «کمپین نه به تحریم به‌عنوان یک حرکت مدنی نوپا باید نسبت به این مساله آگاه باشد و فراگیرکردن این جنبش و بسط آگاهی تاریخی را در سرلوحه کاری خویش قرار دهد.»

 دیهیمی با بیان اینکه «در طول سال‌های اخیر با مساله تحریم به نوعی درگیر بوده است»، ابراز کرد: «من در سال گذشته با همکاری ماهنامه «مهرنامه» قرار بود، ویژه‌نامه‌ای چهارجلدی با موضوع جنگ و صلح منتشر کنم که فقط یک جلد آن منتشر شد. در این ویژه‌نامه ما به تمامی ابعاد جنگ پرداختیم. تحریم نیز قطعا یکی از ابعاد نازیبای جنگ است و به عبارت دیگر، تحریم، جنگ غیرمستقیم است.» این فعال سیاسی با بیان تاریخچه‌ای از مساله تحریم ابراز کرد: «جنگ و تحریم، پدیده‌های جدیدی نیستند و قدمتی به اندازه تاریخ دارند. درباره تحریم هم باید بگویم که این پدیده هم وجود داشته است و فقط از محاصره به تحریم تغییر نام داده است. کارکرد محاصره و تحریم یکی است و هردو به منظور تضعیف‌کردن و غلبه و چیره‌شدن بر رقیب صورت می‌گیرد.»

خشایار دیهیمی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر «ضرورت فعالیت بیشتر کمپین نه به تحریم» گفت: «کمپین نه به تحریم باید مبنای خود را بر افکار عمومی و تاثیر‌گذاری بر آنان بگذارد. در واقع باید با تمام توان تلاش کنیم که آگاهی مردم نسبت به اثرات مخرب تحریم‌ها را بیشتر کنیم. من امیدوارم که این دست از کمپین‌ها بتواند مانع جنگ و از آن هم بهتر و مهم‌تر موجب رفع تحریم‌ها شود.»

در ادامه این نشست، بابک احمدی به سخنرانی درباره تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران پرداخت. احمدی با اشاره به ضعف نهادهای مدنی در ایران گفت: «متاسفانه در قبل از انقلاب نهادهای مدنی و جامعه مدنی ایران با کش‌وقوس‌های فراوانی روبه‌رو بوده ولی اینک به نظر می‌رسد شرایط برای فعالیت مدنی کمی بازتر شده است و آغاز به کار کمپین نه به تحریم را من در همین راستا ارزیابی می‌کنم و کمپین نه به تحریم را منادی خواست ملت ایران برای رفع تحریم‌ها مي‌دانم.»

این مترجم با اشاره به انتشار نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور آمریکا از سوی فعالان سیاسی و مدنی اظهار کرد: «این نامه ترجمان خواست جامعه مدنی و تمامی کسانی است که دلشان برای کشورشان می‌سوزد و دلسوز کشورشان هستند و می‌خواهند فشارها روی شانه‌های مردم برداشته شود.»

این روشنفکر ایرانی با انتقاد از برخی عملکردهای دولت گذشته که موجب بروز این مشکلات و تشدید تحریم‌ها شد، گفت: «ادبیات شتاب‌زده، غیرکارشناسی و غیردیپلماتیک دولت قبلی موجب شد که تحریم‌ها تشدید شود. در واقع با آن روش‌های کار سابق نمی‌توان امیدوار به رفع تحریم‌ها بود.»

احمدی در پایان سخنانش درباره راهکارهای عملی‌ای که کمپین نه به تحریم می‌تواند در دستور کار خویش برای پایان بخشیدن به تحریم‌ها انجام دهد، اظهار کرد: «کمپین نه به تحریم باید افکار عمومی جهانی را مورد خطاب قرار دهد که خواست ملت ایران جنگ نیست و ایران کشوری صلح‌طلب است و در واقع، دست به شفا‌ف‌سازی و جلب اعتماد جامعه جهانی بزند.»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: