مساجد سبعه در قلب بازار تهران

1394/4/7 ۱۰:۲۵

مساجد سبعه در قلب بازار تهران

مسجد جامع بازار در ضلع جنوبی خیابان پانزده خرداد نرسیده به پامنار قرار دارد و راه رسیدن به آن از طریق خیابان پانزده خرداد کوچه نوروزخان (پله نوروز خان) است. مسجد جامع با مساحتی حدود 4500 متر مربع و زیربنایی با مجموع حدود 20 هزار متر مربع دارای حیاطی در حدود 900 متر مربع و کشیدگی غربی، شرقی، دارای حوض و سقاخانه و هفت شبستان است که هرکدام به عنوان مسجدی مجزا، ولی داخل یک بافت قرار گرفته که در زبان عموم گاه از آنها به عنوان شبستان و گاهی نیز به عنوان مسجد نام برده می‌شود.

 

  فاطمه یگانه: مسجد جامع  بازار در ضلع جنوبی خیابان پانزده خرداد نرسیده به پامنار  قرار دارد و راه رسیدن به آن از طریق خیابان پانزده خرداد کوچه نوروزخان (پله نوروز خان) است. مسجد جامع با مساحتی حدود 4500 متر مربع و زیربنایی با مجموع حدود 20 هزار متر مربع دارای حیاطی در حدود 900 متر مربع و کشیدگی غربی، شرقی، دارای حوض و سقاخانه و هفت شبستان است که هرکدام به عنوان مسجدی مجزا، ولی داخل یک بافت قرار گرفته که در زبان عموم گاه از آنها به عنوان شبستان و گاهی نیز به عنوان مسجد نام برده می‌شود.   این شبستان‌ها عبارتند از: شبستان بهاره عتیق (مسجد آیت الله شاه‌آبادی)، شبستان تابستانه عتیق (مسجد زیر گنبد)، گرم خانه، چهل‌ستون، زیر زمین، شبستان آیت الله استر‌آبادی و شبستان کوچک که سه شبستان اول بخش قدیمی آن به شمار می رود و برخی قدمت آنها را هزار ساله و به دوره آل بویه می‌رسانند. امام جماعت شبستان اصلی  مسجد جامع بازار از سال 1314  تا 1328مرحوم آیت الله شاه آبادی  بوده و از همین رو آن را مسجد شاه آبادی نامیده‌اند.  

بعد از مرحوم شاه‌‌‌آبادی و فرزندش،‌ آیت‌الله سید ابوالحسن قزوینی وسپس فرزندش مرحوم حجت‌الاسلام سید محسن تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی اقامه نماز می‌کرد. پس از وی حجت‌الاسلام یحیی رسولی از طرف شورای رسیدگی به امور مساجد به امامت مسجد مذکور برگزیده شد. در دوران انقلاب همه ساله در ماه‌های رمضان و محرم از طلاب و وعاظ انقلابی دعوت می‌شد تا در این مسجد به منبر بروند و این مسجد به پایگاهی از مبارزه علیه رژیم گذشته درآمده بود. مسجد کهنسال جامع تهران بعد از گذشت چند قرن همچنان سرزنده و پویاست. در شبستان‌های آن هوای خاطره‌های تلخ و شیرین و یاد و ذکر لذت‌بخش خداوند متعال پراکنده و طنین‌انداز است.

کهنسالی این مسجد از پیشگامی و اهمیت آن نکاسته و مأذنه‌های آن همچنان مردم مسلمان و متدین تهران را به خود می‌خواند تا دمی در سایه‌سار شبستان‌های زیبا و سنتی آن و با اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم مختلف، بیاسایند و در بحبوحه کسب روزی حلال، خدای خویش را به یاد آورده بر نعمت‌هایش شکر گزارند. در ماه‌های مبارک رمضان و ایام خاص  نیز مراسم مختلف در شبستان‌های آن برگزار شده و مورد استقبال قرارمی‌گیرد. نخستین مراسم اعتکاف در ماه رجب سال 1360 در این مسجد برگزار شد.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: