نقش روشنایی در نگارگری ایران

1394/4/6 ۱۲:۱۶

نقش روشنایی در نگارگری ایران

عواملی که در معماری سنتی ایران به‌عنوان عنصری برای‏ روشنایی بنا به‌کار می رفته‌اند تااندازه‌ای در مینیاتورها قابل‌رؤیت‏ هستند.

 

عواملی که در معماری سنتی ایران به‌عنوان عنصری برای‏ روشنایی بنا به‌کار می رفته‌اند تااندازه‌ای در مینیاتورها قابل‌رؤیت‏ هستند.

 بعد از به پایان رسیدن روشنایی روز، انسان در تاریکی شب نیز نیازمند نور است این نیاز از زمان‌های خیلی دور تابه‌حال موضوع روشنایی را در مرکز توجه قرار داده است. پس از استقرار دائم و تشکیل شهرها و ساخت خانه‏های مسکونی وجود یک وسیله به‌عنوان عامل نور مصنوعی که بتوان آن را از جایی به‌جایی حمل کرده و یا اینکه‏ بتوان از آن در هرجایی از ساختمان استفاده کرده حس شد. بنابراین از این زمان تأمین نور مصنوعی با وسایلی که عوامل‏ نوری نامیده می‏شوند آغاز شد و بشر به ساخت وسایل‏ گوناگونی در این زمینه روی آورد. این وسایل که درمجموع‏ وسایل روشنایی نامیده می‏شوند برای تأمین نور مصنوعی‏ برای روشنایی‌بخشید محیط اطراف در هنگام تاریکی شب‏ بودند این وسایل عبارت بودند از: پیه‏سوزها، شمعدان‌ها، چراغدان‌ها، پایه چراغ‌ها، قندیل‌ها، فانوس‌ها، مشعل‌ها، شمع‌ها و چراغ‌های روغنی.

در این‌ بین موضوع نور در نگاری گری ایران مسئله‌ای است که به‌طور جدا می‌توان به آن پرداخت. در حقیقت قدرت تأثیر و عمق نفوذ اندیشه‌های عرفانی در جامعۀ اسلامی به حدی است که کسی یارای انکار آن نیست؛ ازآنجاکه مفاهیم کشف و شهودی عرفا در دایرۀ محدود واژگان نمی‌گنجد و به قول مولانا «لفظ در معنا همیشه نارسان» است. استفاده از نماد واژه‌های رنگ در وصف عواطف نفسانی و دریافت‌های شخصی بسیار قابل‌توجه است. نور و رنگ از عوامل مؤثر بر ارزش فضایی است که به‌عنوان غیرمادی‌ترین عنصر محسوس طبیعت، همواره در معماری اسلامی وجود داشته و درواقع نشان عالم والا و فضای معنوی است. به همین ترتیب نور در معماری ایرانی همیشه به‌منزله روشن کردن کامل فضای معماری بکار نمی‌رود؛ بلکه گاهی جنبه عرفان و تقدس به خود گرفته و جنبه‌های دیگر فضا را تحت تأثیر قرار داده و گاهی بر آن‌ها تأکید می‌کند.

 

بررسی وسایل روشنایی در نگارگری ایران

هنر نگارگری ایران هم به چند دوره تقسیم می‌شود. پس از ظهور اسلام تا استقرار مغول، دوره حکومت مغول‌ها تا عصر صفوی، اواخر دوره صفوی تا دوره قاجار و دوره پهلوی تا دوران پس از انقلاب، هنرمندان ایرانی ضمن تأثیرپذیری از هنر چین و آسیای میانه با این هنر آشنا شدند. نگارگری صفویه به دلیل حضور اروپاییان و تأسی هنرمندان ایرانی از آن‌ها می‌توان به ظهور سبک اروپائی در این نقاشی‌ها پی برد نگارگری دوران قاجار نیز ترکیبی از سبک‌های هنری اروپائی کلاسیک و سبک و تکنیک نگارگری دوران صفوی است. نگارگری دوران پهلوی نیز تقریباً ادامه راه دوران قاجار است اما مینیاتورهای پس از انقلاب آمیخته­ای از نگارگری سنتی و طرح­های نو است. در تمدن اسلامی هر هنرمند در مرتبه نخست از نقش و نگارها و الحان ازلی محاکات و ابداع می­کرد تحقیقاً به این سبب که خود را با آن نمونه­ها و صورت­ها یکی کند و به میزانی که این وحدت و یگانگی مربوط به ذات نمونه­ها شد هنر هنرمند کار و اثری زنده بود هنر اسلامی در پی سیر و سلوکی است که بیش از هر چیز تابع شناخت شهودی و اشرافی است.

یکی از خصایص بارز نگارگری ایران، دقتی است که نگارگر در ثبت و به تصویر کشیدن انسان‌ها، وقایع، حوادث، مراسم، اشیاء و چگونگی کاربرد آن‌ها دارد و می‏توان به‌عنوان منبع معتبری از این‏ مأخذ استفاده کرد، در رابطه با موضوع موردبحث ما نیز می‏توان‏ به مینیاتورها رجوع کرد. زیرا با توجه به ویران شدن ابنیه‏ تاریخی درگذشته و کمبود ابزار مربوط به روشنایی، یکی از راه‌های شناخت ما، بررسی وسایل موردنظر در نگارگری است‏ حتی نمونه‏هایی را که در حال حاضر در دسترس ما نیستند می‏توان در مینیاتورها یافت و همچنین می‏توان چگونگی تأمین‏ روشنایی بنا و عوامل را که در معماری ذکر کردیم از دید نگارگر بررسی کرد.

 

نحوه روشنایی بنا از دید نگارگر

عواملی که در معماری سنتی ایران به‌عنوان عنصری برای‏ روشنایی بنا نام برده شدند تااندازه‌ای در مینیاتورها قابل‌رؤیت‏ هستندَ؛ ازجمله: جام‌خانه، در و پنجره‏های مشبک، شیشه‏های‏ رنگی که در داخل پنجره‏ها کار گذاشته می‏شدند. روشن دان، شبکه، مشربه، پالکان (ایوانی برجسته و بیرون زده که دورتادور آن را شبکه‏های چوبی قرار گرفته) مورد دیگری که قابل‌توجه‏ است، دقتی است که نگارگر برای روشن نشان دادن بنا در شب و یا در تاریکی از خود نشان داده و داخل پنجره‏ها را با رنگ سفید پر کرده تا نمایشی از روشنایی داخل بنا در هنگام شب داشته‏ باشد. به‌عنوان‌مثال در مینیاتور (صوفی در حمام) از هفت‌اورنگ نظامی مربوط به دوره صفویه؛3 عامل را که جهت روشن‏ کردن بنا مورداستفاده قرار گرفته می‏توان تشخیص داد.

مورد اول در بالای صحنه پنجره‏ای است که دارای‏ شیشه‌‏های رنگی (قرمز، سبز، زرد) است، در پایین صحنه 3 عدد جام‌خانه به تصویر کشیده شده (جام‌خانه‌ها نورگیرهایی‏ بودند که در بالای سقف حمام‌ها تعبیه می‏شدند و عبارت از شیشه‏های ته قرابه بودند که در میان حلقه‏های سفالین جای‏ می‏گرفتند.) و مورد سوم طاقچه‏هایی هستند که به‌صورت قرینه‏ قرار گرفته‏اند و در داخل هرکدام از آن‌ها یک پیه‏سوز برای روشن‏ کردن محیط داخل قرار گرفته است.

 

وسایل روشنایی در نگارگری

در این بخش انواع وسایل روشنایی که نام برده شد در مینیاتورها قابل جستجو بوده و به‌وضوح قابل‌مشاهده و همچنین قابل دسته‏بندی هستند. انواع قندیل‌ها، پیه‏سوزها، شمعدان‌ها، چراغ‌های روغنی، مشعل‌ها در مینیاتورها به تصویر کشیده شده‏اند. حتی نمونه‏هایی که در حال حاضر در دسترس ما نیستند نیز در آن‌ها به چشم می‏خورد، این وسایل در نگارگری از تنوع چشمگیری برخوردارند و می‏توان با دقت در آن‌ها با نحوه‏ کاربرد آن‌ها، مکان استفاده، چگونگی استفاده و همین‌طور که گفته‏ شد با انواع آن‌ها آشنا شد و شاید با توجه به آن‌ها ابهاماتی که درزمینهٔ چگونگی کاربرد و استفاده و همچنین اهمیت آن‌ها وجود دارد برطرف ساخت. به‌عنوان‌مثال کاربرد مشعل‌ها را در گذرها، کنار درها و پشت‌بام‌ها می‏توان تشخیص داد. همچنین استفاده از حفاظ مخصوصی به‌صورت قفس که بر روی آن پرده شفافی‏ جهت جلوگیری از خاموش شمع و افزایش نور آن کشیده می‏شد و تنها در مینیاتور با آن برخورد می‏کنیم، یا نوع مخصوصی از یک چراغ که از سقف آویزان می‏شد و نمونه ابتدایی از یک لوستر است. بر روی تمامی این وسایل، انواع تزئینات نقش شده و درواقع ضبط و ثبت نقاش از این وسایل در نقاشی بسیار دقیق و ظریف است.

هنرآنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: