جاذبه‌اي نيازمند سرمايه‌گذاري/ بندرعباس از منابعش ارث نمي‌برد

1394/4/3 ۱۱:۱۴

جاذبه‌اي نيازمند سرمايه‌گذاري/ بندرعباس از منابعش ارث نمي‌برد

بندرعباس، شهری است بندری در کنار خلیج‌فارس، از گذشته تاکنون به‌عنوان مهم‌ترین منطقه استراتژیک، بازرگانی و بزرگ‌ترين بندر ایران بوده است. بندري كه يكي از سه شهر مهم از لحاظ اقتصادي است و بسياري از سرمايه‌هاي ملي كشور در اين شهر قرار دارد اما شايد باور اينكه سهم بندرعباس از همه گاز، صنايع فلزي، پتروشيمي، پالايشگاه و گمرك آن به اندازه‌اي ناچيز است كه مي‌توان گفت صفر است برايتان سخت باشد.


 

بندرعباس، شهری است بندری در کنار خلیج‌فارس، از گذشته تاکنون به‌عنوان مهم‌ترین منطقه استراتژیک، بازرگانی و بزرگ‌ترين بندر ایران بوده است. بندري كه يكي از سه شهر مهم از لحاظ اقتصادي است و بسياري از سرمايه‌هاي ملي كشور در اين شهر قرار دارد اما شايد باور اينكه سهم بندرعباس از همه گاز، صنايع فلزي، پتروشيمي، پالايشگاه و گمرك آن به اندازه‌اي ناچيز است كه مي‌توان گفت صفر است برايتان سخت باشد.
بندرعباس علاوه‌بر صنايع و منابع بسيار دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که می‌توان به معبد هندوها، قلعه شیخ‌سلطان، بندر‌لنگه، قلعه پرتغالی‌های هرمز، آب‌انبار بی‌بی، غارهای خربس و بقعه شیخ‌برخ‌الاسود و ... اشاره کرد.
  تفريحات آبي در بندرعباس
تفريحات آبي در بندرعباس يكي از جاذبه‌هاي گردشگري آن است كه سرمايه‌گذاران بسياري را در اين بخش مي‌طلبد. در حال‌حاضر در سواحل بندرعباس امکان شنا، قایق‌سواری، کرجی‌رانی، جت‌اسكي و غواصی وجود دارد.
 آب و هوای معتدل و مطلوب بندر عباس در فصل زمستان، این منطقه را به یکی از مقصدهای اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر تبدیل کرده است. وجود منطقه حفاظت شده گنو و جنگل‌های دریایی حرا در نزدیک بندرعباس، امکان مشاهده انواع پرندگان بومی و مهاجر را برای طبیعت‌گردان و دوستداران محیط زیست فراهم می‌کند.
  گردشگر سلامت در بندرعباس
همچنين وجود چشمه آبگرم گنو بندرعباس موجب شده اين شهر به يكي از مقاصد گردشگران سلامت در داخل و كشورهاي حوزه خليج‌فارس تبديل شود.  
رئيس شوراي شهر بندرعباس در گفت‌وگو با «قانون» درباره اين شهر مي‌گويد: در بندرعباس ظرفيت‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري وجود دارد چراكه اين شهر سرشار از منابع و ظرفيت مختلف است. بندرعباس بزرگ‌ترين توليد‌كننده گاز در كشور است و بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت در اين شهر قرار دارد. همچنين گمرك و بندر شهيد رجايي كه بالغ از 75درصد از كالاهاي صادراتي و وارداتي كشور از اين بندر انجام مي‌شود در بندرعباس واقع شده است. منطقه ويژه اقتصادي صنايع فلزي نيز يكي ديگر از ظرفيت‌هاي اين بندر است.
پرويز سالاري مي‌افزايد: به‌دليل قرارگيري تنگه استراتژيك هرمز و حمل و نقل گسترده ريلي، هوايي، دريايي و زميني و جزيره‌هاي تب‌بزرگ و كوچك، در بندرعباس اقوام مختلفي مانند بندري، عرب، ترك، كرد، لر، شمال و... در كنار يكديگر به‌صورت مسالمت‌آميزي زندگي مي‌كنند. اين تنوع اقوام در بندرعباس نشان‌دهنده مهرباني و وحدت مردم اين شهر است.
  سهم‌آلايندگي و ماليات برارزش افزوده بسيار ناچيز است
او با اشاره به سهم اندك بندرعباس از منابعش تصريح مي‌كند: به‌دليل وجود صنايع‌آلاينده يك سهم آلايندگي براي اين شهر مشخص و درنظر گرفته شده كه متاسفانه پرداخت نمي‌شود همچنين ماليات بر ارزش افزوده نيز بسيار ناچيز به بندرعباس اختصاص پيدا مي‌كند.
سالاري دليل پرداخت نشدن سهم آلايندگي و ماليات بر ارزش افزوده را عدم اختصاص آن به دو شكل ملي و محلي مي‌داند و عنوان مي‌كند: اگر در قانون براي آن تعريف شود كه بخشي از آنها را به صورت محلي دريافت كنيم اين مشكل حل مي‌شود  چراكه تا اين عوارض به وزارتخانه‌هاي مربوطه برود و از آنجا بخواهد به بندرعباس بازگردد بسيار زمانبر است در اين ميان نيز مبلغ ناچيزي اختصاص مي‌دهند كه مي‌توان گفت عوارضي پرداخت نمي‌شود.
  بيكاري در قطب صنعت كشور
او يكي از مهم‌ترين مشكلات شهروندان بندرعباس را بيكاري عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در شهري كه اين همه سرمايه و صنايع وجود دارد متاسفانه يكي از مشكلات ما بحث اشتغال است. بسياري از نيروهايي كه در صنايع، پالايشگاه و پتروشيمي به‌كارگيري مي‌شوند غيربومي هستند. دليل اصلي آن اين است كه هر مديري كه به كارخانه‌اي وارد مي‌شود به‌صورت سليقگي عمل مي‌كند و تمام تلاش خود را انجام مي‌دهد كه  در به‌كارگيري نيرو از همشهريان خود استفاده كنند و در اين بين نيروهاي بومي مظلوم واقع مي‌شوند.
  شرايط ويژه براي سرمايه‌گذاران  در بندرعباس
رئيس شوراي شهر بندرعباس درباره فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اين شهر مي‌گويد:  در بندرعباس به‌واسطه وجود منطقه آزاد تجاري، سرمايه‌گذاران مي‌توانند بدون پرداخت ماليات و گمرك ماشين‌آلات صنعتي وارد كنند و در اين منطقه با زميني كه شوراي شهر در اختيارشان مي‌گذارد كارخانه‌هايي درخصوص صنايع بالادستي، پايين‌دستي فولاد و ... احداث كنند.
  كشاورزي، قطب مغفول مانده بندرعباس
 او مي‌گويد: يكي از ظرفيت‌هاي مغفول مانده بندرعباس كشاورزي است. در اين شهر 8 ماه از سال شرايط آب و هوايي مناسبي داريم كه بدون نياز به صنايع گلخانه‌اي محصولات كشاورزي مانند هندوانه، مركبات، گوجه و ... توليد مي‌شود. باتوجه به‌وجود اين محصولات احداث صنايع تبديلي و بسته‌بندي مي‌تواند سرمايه‌گذاري مناسب با بازدهي سريع و بالا باشد. متاسفانه به‌دليل اينكه هميشه بندرعباس را به‌عنوان قطب صنعتي در كشور مي‌‌شناسند، بخش كشاورزي آن مهجور  و ناشناخته مانده است.
سالاري يادآور مي‌شود: خرما، مركبات و هندوانه اين شهر به لحاظ كيفيت بسيار معروف است، باتوجه به نزديكي به كشورهاي حوزه خليج‌فارس صادرات اين محصولات نيز مي‌تواند يكي از ديگر راه‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي بندرعباس باشد.
  طرح احداث شهرك ويلايي در بندرعباس  چشم‌به‌راه سرمايه‌گذاران
 او ادامه مي‌دهد: بندرعباس شهري است با جاذبه‌هاي گردشگري فراوان كه جنگل‌هاي حرا يكي از مهم‌ترين آنهاست. به‌تازگي بندر چندمنظوره در حاشيه هرمز احداث شده كه در آن نمونه‌اي از درختان حرا كشت شده است. براي جذب سرمايه‌گذار براي احداث يك شهرك ويلايي در حاشيه اين جنگل با كاربري گردشگري فراخوان داده‌ايم. اين بندر چندمنظوره شامل هتل، ورزش‌هاي آبي و ... است. گفتني است اين طرح با مشاركت اداره بندر و شهرداري بندرعباس احداث شده است.
  فانوس دريايي بندرعباس احداث مي‌شود
سالاري مي‌گويد: يكي ديگر از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بندرعباس فانوس دريايي است. اين طرح به‌عنوان المان اين شهر مطرح و تمامي مطالعات و مجوزهاي لازم اخذ شده و در حال‌حاضر به‌دنبال جذب سرمايه‌گذار در اين پروژه هستيم. گفتني است فانوس دريايي بندرعباس شامل سه بخش فرهنگي، گردشگري و تجاري است.

قانون

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: