حراج نسخه‌ای از «اولیس» جیمز جویس

1394/4/2 ۱۳:۰۹

حراج نسخه‌ای از «اولیس» جیمز جویس

نسخه‌ای از «اولیس» شاهکار ادبی «جیمز جویس» با تصویرگری «هنری ماتیس» هنرمند سرشناس فرانسوی به حراج می‌رود. کتابی که نتیجه همکاری دو چهره برجسته قرن بیستم یعنی جیمز جویس و هنری ماتیس است به زودی در حراجی «بونامز» در معرض فروش قرار می‌گیرد.

 


 

نسخه‌ای از «اولیس» شاهکار ادبی «جیمز جویس» با تصویرگری «هنری ماتیس» هنرمند سرشناس فرانسوی به حراج می‌رود.

 کتابی که نتیجه همکاری دو چهره برجسته قرن بیستم یعنی جیمز جویس و هنری ماتیس است به زودی در حراجی «بونامز» در معرض فروش قرار می‌گیرد.

این نسخه از رمان «اولیس» با عرض بسیار کم در سال 1935 چاپ شده و قیمت آن تنها 15 دلار بوده، اما اکنون ارزش آن بیش از 10 هزار دلار تخمین زده شده است.

هنری ماتیس نقاش معروف فرانسوی تصویرگری این رمان را انجام داده و «بونامز» فردا (24 ژوئن برابر سوم تیرماه) آن را به حراج می‌گذارد. ماتیس 1500 کپی از این رمان را در همان سالی که منتشر شد، امضا کرد و 250 جلدی که امضای جویس را هم در کنار ماتیس داشت، پنج دلار گران‌تر به فروش ‌رسید. ایده این همکاری زاییده ذهن «جورج مکی» ناشر بوده است.

اولیس

در حراجی فردای «بونامز» چند اثر دیگر از این نویسنده بزرگ ایرلندی چوب حراج می‌خورد. اولین نسخه‌های «اولیس»، «پرتره مرد هنرمند در جوانی» و «نیک و مگی» که «لویسا» دختر جویس تصویرگری آن را برعهده داشته، در این حراجی عرضه می‌شوند.

به گزارش گاردین‌، ماتیس در این کتاب طراحی‌هایی از شخصیت‌های اسطوره‌ای «اودیسه» هومر را کشیده و علت آن، الهام گرفتن جویس از این داستان برای خلق رمان ماندگارش است. در واقع جویس با نگارش «اولیس» این اسطوره حماسی را با قالب مدرن و در دوبلین قرن بیستم روایت کرد. هنری ماتیس نقاشی فرانسوی بود که بر نقاشی اوایل قرن بیستم تاثیر بسیاری گذاشت. وی به سبب نوآوری‌ها و تاثیرگذاری‌اش بر هنرمندان هم‌عصرش، یکی از مهم‌ترین چهره‌های هنری قرن بیستم به شمار می‌آمد.

جیمز جویس زمانی‌ که در سال 1906 مجموعه‌ داستان «دوبلینی‌ها» را کامل می‌کرد، نگارش رمانی‌ را آغاز کرد که هم عنوان و هم طرح اصلی داستان آن را در سال 1914 تهیه کرده بود. این رمان که «اولیس» نام داشت، در اکتبر 1921 به پایان رسید و ویرایش آن سه ماه به طول انجامید. رمان «اولیس» به لطف سردبیر مجله‌ «لیتل ریویو» به شکل پاورقی از سال 1914 در این نشریه منتشر شد. با وجود مشکلات متعددی که در مسیر انتشار این رمان بود، سرانجام در سال 1922 به چاپ رسید.

«اولیس» 18 فصل دارد که هر فصل، یک ساعت از روز را شامل می‌شود؛ به‌طوری‌که فصل آغازین آن در ساعت 8 صبح آغاز می‌شود و فصل آخر در ساعت 2 نیمه‌شب به پایان می‌رسد. هر یک از 18 فصل «اولیس» یک سبک نگارشی ویژه و هرکدام به یک اپیزود مشخص از «اودیسه»‌ هومر اشاره دارد.

جویس پس از آن‌که نگارش «اولیس» را به پایان رساند، چنان خسته بود که تا یک سال بعد دیگر نتوانست قلم به ‌دست بگیرد. اما در مراسم جشن چهل‌وهفتمین سال تولدش، عنوان آخرین کتابش را اعلام کرد که «بیداری فینگان‌ها» بود و در می 1939 منتشر شد.

 

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: