پرونده قنات های اصفهان به یونسکو ارسال می شود

1394/3/30 ۱۲:۰۰

پرونده قنات های اصفهان به یونسکو ارسال می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : پرونده 11 قنات تاریخی کشور ازجمله قنات وزوان سال آتی میلادی در شورای ثبت جهانی مطرح خواهد شد. وزوان شهری قدیمی در 90 کیلومتری شمال اصفهان است که دراین خطه قناتی تاریخی منتسب به دوره ساسانیان به طول هزار و 800 مترجود دارد. فریدون اله یاری در کارگروه میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: با توجه به حساسیت های کنونی باید سعی کنیم این پرونده به دوراز هر گونه مشکلی به یونسکو ارسال شود.

 

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : پرونده 11 قنات تاریخی کشور ازجمله قنات وزوان سال آتی میلادی در شورای ثبت جهانی مطرح خواهد شد.

وزوان شهری قدیمی در 90 کیلومتری شمال اصفهان است که دراین خطه قناتی تاریخی منتسب به دوره ساسانیان به طول هزار و 800 مترجود دارد.

فریدون اله یاری در کارگروه میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: با توجه به حساسیت های کنونی باید سعی کنیم این پرونده به دوراز هر گونه مشکلی به یونسکو ارسال شود.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی این اثر منحصر به فرد تاریخی جدای از اینکه برای کشور و استان افتخار بزرگی است، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت شهرستان خواهد داشت و موجب ارتقاء سطحی ملی، منطقه ای این شهرستان خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین به ارگ تاریخی مورچه خورت اشاره کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی آماده حمایت از سرمایه گذاران برای بهره برداری از بناهای تاریخی است که در این میان ارگ ها، کاروانسراها و خانه های تاریخی از اولویت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: ارگ مورچه خورت به دلیل ارزشهای معماری آن از یکسو و قرار گرفتن آن در محور جاده ارتباطی شمال به جنوب کشور از اهیمت ویژه ای برخوردار است.

اله یاری همچنین تاکید کرد: با همکاری سازمان میراث فرهنگی امسال سیاست توسعه اقامتگاه های بوم گردی در دستور کار قرار گیرد و در این راستا سازمان برای حمایت از سرمایه گذاران دراین حوزه وام یک میلیارد ریالی با بهره چهار درصد اعطا می کند.

در ادامه این نشست مقرر شد تا طرح ضربتی مرمت ارگ تاریخی مورچه خورت فراهم شود.

همچنین مقرر شد تا طرح های سرمایه گذران برای بهره برداری از کاروانسرای گز بررسی و این کاروانسرا به زودی به بهره برداری برسد.

قدمت کاروانسرای گز به دوره شاه عباس صفوی برمی گردد و به شماره ۳۷۹در زمان پهلوی به ثبت ملی رسیده است.

این کاروانسرا در حدود ۹۰در ۹۰متر است که به صورت چهار ایوانه بوده و اتاق ها در مجاورت یکدیگر قرار گرفته است.

از جمله ویژگی های منحصر به فرد این کاروانسرا وجود برجک مسقف گنبدی شکل در ضلع شمال شرقی این بنا است.

این بنا دارای تزیینات کاشی سردر و سقف هشتی ورودی گنبدی شکل بوده و تزئینات آجری زیبایی دارد.

بیش از 20 هزار اثر تاریخی در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد نزدیک به دو هزار اثر به ثبت ملی رسیده است.

چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان امام (ره )، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) درفهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: