راجر واترز 70ساله شد / کیوان هنرمند آهنگساز

1392/6/16 ۱۵:۲۸

راجر واترز 70ساله شد / کیوان هنرمند آهنگساز

15شهریور 1392، راجر واترز یکی از بنیانگذاران گروه بسیار موفق پینک فلوید 70ساله شد، در حالی که همین روزها در حال اجرای یکی از موفق‌ترین و شگفت‌انگیزترین اجراهای صحنه‌ای است که تاکنون اجرا شده است.



15شهریور 1392، راجر واترز یکی از بنیانگذاران گروه بسیار موفق پینک فلوید 70ساله شد، در حالی که همین روزها در حال اجرای یکی از موفق‌ترین و شگفت‌انگیزترین اجراهای صحنه‌ای است که تاکنون اجرا شده است. 34سال پس از انتشار آلبوم «دیوار»، هنوز شنیدن این آلبوم برای مخاطبان پینک فلوید جذاب است و اجرای صحنه‌ای این آلبوم، در این روزگار، با وجود تکنولوژی‌های جدیدتر و خلاقیت در ایجاد جذابیت، «دیوار» را به یکی از هیجان‌انگیزترین اجراهای صحنه‌ای تبدیل کرده است.

بی‌شک نمی‌توان ادعا کرد که راجر واترز بهترین نوازنده گیتارباس، خواننده، نویسنده یا حتی تکنیکی‌ترین آهنگساز در موسیقی راک است. در این میان رقیب‌های بسیار ماهرتر و توانمندتری در دنیای موسیقی وجود دارند اما می‌توان از او به‌عنوان بزرگ‌ترین خالق جذابیت، نو‌آوری، ترکیب صداها و اجرای نور و تصویر در اجراهای زنده یاد کرد.

پینک فلوید، گروه پیشرو موسیقی، در سال 1965 شکل گرفته بود. در سال 1973 با آلبوم «روی تاریک ماه» به اوج موفقیت رسید اما پس از انتشار چند آلبوم بسیار موفق دیگر متاسفانه در سال 1984 اعضای گروه از هم جدا شدند و هنوز تا این تاریخ، جز چند اجرای زنده، در کنار هم فعالیت جدیدی نداشته‌اند. پس از این جدایی، راجر واترز توانست با انتشار سه آلبوم متفاوت، ثابت کند که بخش زیادی از موفقیت‌های گروه پینک فلوید مدیون حضور راجر واترز بوده است. با اینکه توانایی‌های دیوید گیلمور در اجرای سازوآواز بسیار بالاتر از راجر واترز است، اما با بررسی آلبوم‌های بعدی پینک فلوید و راجر واترز به‌راحتی نقش مهم راجر واترز و خط فکری او در آلبوم‌های موفق پینک فلوید قابل درک است. راجر واترز با ایده‌های نو و با ظریف‌کاری‌های بسیار در استودیو، رنگ‌وبوی متفاوتی را به آثارش بخشیده است. اغلب آثار او از نظر موسیقی، ساختاری ساده و غیرپیچیده دارند، اما همین نگاه ساده به موسیقی، اهمیت زیاد به‌تنوع صداها و ایجاد جذابیت‌های شنیداری فراوان، موسیقی راجر واترز را کاملا از موسیقی‌های مشابه و حتی آثار همکاران سابقش، جدا می‌کند. راجر واترز با استادی تمام، با ایجاد جذابیت‌های جدید، مخاطب خود را غرق در هیجان می‌کند. استفاده از تکنولوژی هم یکی از ابزارهای همیشگی وی بوده است.
استفاده از نوار تکرار صدا در ابتدای آهنگ «پول» در آلبوم «روی تاریک ماه»، استفاده از سینتی‌سایزرهای بسیار جذاب در «ای‌کاش اینجا بودی» و ترکیب صداها و ایجاد صداهای جدید در آلبوم «حیوانات»، دوبل‌کردن صدای گیتار و آواز تقریبا در تمام آلبوم‌ها، استفاده بسیار زیبا از افه‌های صدایی و شبیه‌سازی صدای آدم‌آهنی در آهنگ «گوسفندان» از آلبوم حیوانات و حتی استفاده از صدا‌های ضبط‌شده، همگی مثال‌هایی از روش ایجاد جذابیت و زیبایی در یک ترانه است که وقتی این معماها حل می‌شوند، ساده به‌نظر می‌رسند اما جالب اینجاست که تقلید از آنها به‌هیچ‌وجه کاری ساده و تاثیرگذار نیست.
این استاد کهنه‌کار، حالا با شروع دهه هشتم زندگی، هنوز پرانرژی، ایده‌های نو رو می‌کند و هنوز هم بر اهمیت ارتباط جذاب با شنوندگانش پافشاری دارد؛ امری که هنرمندان جوان ما باید خیلی به آن توجه داشته باشند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: