بازدید از «موزه ملک» رایگان می‌شود

1392/6/13 ۱۰:۰۲

بازدید از «موزه ملک» رایگان می‌شود

بازدید از موزه ملی ملک تا دو سال آینده برای مردم رایگان می‌شود. بلیت این موزه هم‌اکنون برای همه بازدیدکنندگان اعم از ایرانی و غیرایرانی 300 تومان است. این خبر را «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و «موزه ملی ملک» به «شرق» اعلام کرد.



بازدید از موزه ملی ملک تا دو سال آینده برای مردم رایگان می‌شود. بلیت این موزه هم‌اکنون برای همه بازدیدکنندگان اعم از ایرانی و غیرایرانی 300 تومان است. این خبر را «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و «موزه ملی ملک» به «شرق» اعلام کرد. این مقام مسوول همچنین در رابطه با تعداد بازدیدکنندگان سالانه از موزه ملک گفت: به‌صورت مشخص سالانه 120‌هزارنفر به‌صورت مستقیم از کتابخانه و موزه ملک استفاده می‌کنند اما در مجموع تعداد بازدیدکنندگان ما به‌صورت غیرمستقیم در طول سال 200‌هزارنفر است.
حسینی می‌افزاید: قبول دارم که این عدد برای موزه‌ای با قابلیت‌هایی مانند موزه ملک بسیار کم است و فکر می‌کنم حداقلی که ما باید به آن برسیم 500‌هزارنفر است، البته این را هم تاکید کنم که آمارهای ما آمارهای احمدی‌نژادی نیست و واقعی است.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ توسط «حسین آقاملک» تاسیس شد و به‌همراه املاک و مستغلات وقف آستان‌قدس‌رضوی شد. در تیرماه ۱۳۲۳ قطعه زمین بزرگی را در باغ ملی تهران برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد. احداث ساختمان جدید کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۶۴ آغاز شد و در ۱۳۷۵ به پایان رسید. موزه و کتابخانه ملی ملک را می‌توان یکی از موفق‌ترین موزه‌های کشور دانست. این را هم از سر و شکل و نحوه اداره این موزه می‌شود فهمید و هم از عنوان‌هایی که کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به آن داده است.
به‌عنوان مثال در دو سال گذشته به‌صورت پیاپی دوبار موزه ملک از سوی ایکوم به‌عنوان موزه برتر کشور انتخاب و معرفی شد. از نظر ساختار تشکیلاتی، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک موسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که همچون سایر موسسات فرهنگی آستان‌قدس‌رضوی براساس وقفنامه زیر نظر مستقیم تولیت آستان‌قدس‌رضوی اداره می‌شود. ارکان موسسه عبارتند از: مجمع عمومی، ناظر استصوابی، هیات‌مدیره، مدیرعامل و بازرس قانونی. این موزه ملی روز گذشته برای اولین‌بار مخزن آثار تاریخی خود را روی خبرنگاران و عکاسان گشود.
در این روز هفت مخزن از مخازن آثار تاریخی موزه ملی ملک ساماندهی شد که از این تعداد چهار مخزن از جمله مخزن نسخ خطی، آثار هنری، سنگی، فلزی، لاکی و چوبی به مرحله بهره‌برداری رسیده است. در همین رابطه «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بیان کرد: شمار موقوفات مرحوم حاج‌آقا ملک 63‌هزار هکتار است و موزه و کتابخانه ملک از درآمد حاصل از سود خالص خدمات کشاورزی و دامداری این موقوفات اداره می‌شود.
وی درباره مخزن موزه ملک تصریح کرد: مخازن این موزه در طبقات چهارم، پنجم و ششم ساختمان موزه بود یعنی در بلندترین بخش ساختمان اما طبق استانداردهای جهانی مخازن باید در طبقه همکف یا نزدیک‌ترین مکان به همکف قرار می‌گرفت. همچنین مخازن آثار فرهنگی و تاریخی باید کمتر از 200 مترمربع باشد تا شرایط پایداری برای آثار ایجاد شود بنابراین بعد از مطالعه هشت‌ماهه راجع به وضعیت معماری در این ساختمان به این نتیجه رسیدیم که این مخزن به زیرزمین منتقل شود بنابراین محل موردنظر تخلیه و به سالن‌های یکدستی تبدیل شد که اکنون هفت مخزن برای آثار تاریخی چاپی، آثار هنری، نگارگری، فرش، منسوجات سنگی، فلزی و چوبی و مطبوعات تعبیه شده که از این هفت مخزن، چهار مخزن به بهره‌برداری رسیده است مانند مخزن نسخ خطی، آثار هنری، سنگی، فلزی، لاکی و چوبی.
حسینی خاطرنشان کرد: در این مخزن 19‌هزار کتاب خطی در هفت‌هزار جلد، 90‌هزار جلد کتاب چاپی، سه‌هزار و 500 قطعه سکه، بیش از 10‌هزار قطعه تمبر، 948 قطعه فرش، 479 قطعه آثار نگارگری و مینیاتور، 18 اثر از کمال‌الملک و 48 تخته فرش و حدود 48 دست‌بافته و منسوجات موجود است منتها تمبر و سکه باید بیشتر از این تعداد باشد که هنوز شمارش دقیق آن انجام نشده است. وی همچنین درباره تعامل سازمان میراث‌فرهنگی با این موزه با توجه به اینکه در مجاورت موزه ملی ایران واقع شده است، گفت: این موزه هیچ نسبتی با سازمان میراث‌فرهنگی ندارد و اتفاقا برخی از مدیران سازمان هنوز نمی‌دانند که موزه ملک جزو موزه‌های تحت پوشش سازمان نیست و تاکنون از حمایت سازمان‌های دولتی استفاده نکرده است. با این حال قطعا خواهان همکاری با سازمان هستیم.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: