بزرگداشت محمود دولت‌آبادی در سارایوو برگزار می‌شود

1392/6/12 ۰۹:۳۱

بزرگداشت محمود دولت‌آبادی در سارایوو برگزار می‌شود

سپتامبر امسال در شهر سارایوو میهمان ویژه‌ای حضور خواهد داشت، در ششمین دوره بی‌ینال انجمن مطالعات جامعه فارسی زبان (ASPS) محمود دولت‌آبادی نویسنده سرشناس ایرانی میهمان ویژه خواهد بود و به گزارش سایت (ASPS)، پژوهش‌های این انجمن نشان می‌دهد که در این سال‌ها ادبیات فارسی‌زبانی که در ایران تولید شده است بیشترین اثرگذاری را در دایره جغرافیایی وسیعی داشته است.


سپتامبر امسال در شهر سارایوو میهمان ویژه‌ای حضور خواهد داشت، در ششمین دوره بی‌ینال انجمن مطالعات جامعه فارسی زبان (ASPS) محمود دولت‌آبادی نویسنده سرشناس ایرانی میهمان ویژه خواهد بود و به گزارش سایت (ASPS)، پژوهش‌های این انجمن نشان می‌دهد که در این سال‌ها ادبیات فارسی‌زبانی که در ایران تولید شده است بیشترین اثرگذاری را در دایره جغرافیایی وسیعی داشته است. از آن سو ادبیات فارسی‌زبان برای سارایوو هم از اعصار گذشته قابل اهمیت بوده است، زیرا در سال‌هایی که این شهر تحت حاکمیت عثمانی‌ها بود یعنی تا سال 1878، زبان فارسی در این شهر نقش پررنگی داشت و هنوز نهادهایی که به بررسی و مطالعه در باب زبان فارسی می‌پرداخت، وجود داشت و البته چندین شاعر فارسی‌زبان در سارایوو حضور داشتند که شعر می‌سرودند.

امسال نیز این بنیاد از محمود دولت‌آبادی تقدیر می‌کند و او را به عنوان عضو مادام‌العمر این بنیاد معرفی خواهد کرد. در چند سال اخیر بخش‌هایی از رمان مشهور او، کلیدر، به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. اما این انجمن قصد دارد با حمایت‌هایش نسخه رمان کلنل را در بوسنی منتشر کند، رمانی که اکنون نسخه‌هایی از آن به آلمانی و انگلیسی و ایتالیایی منتشر شده است، اما مردم ایران از خواندن نسخه فارسی آن محروم مانده‌اند. محمود دولت‌آبادی روز شنبه اول سپتامبر بخش‌هایی از رمان کلنل را در بوسنی خواند. ششمین دوره بی‌ینال انجمن مطالعات جامعه فارسی‌زبان برای تقدیر از محمود دولت‌آبادی میهمانان ویژه‌ای دعوت خواهد کرد، در این همایش سه روزه بیش از 45 کارگاه تخصصی زبان و ادبیات فارسی برگزار خواهد شد و 250 چهره سرشناس ادبیات فارسی از آمریکای شمالی، آسیا و اروپا گردهم می‌آیند. چهره‌های سرشناس ادبیات فارسی همچون استادان بخش ادبیات فارسی دانشگاه ویرجینیا در این برنامه حاضر خواهند بود. برنامه تقدیر از محمود دولت‌آبادی امسال با مدیریت دکتر احمد کریمی‌حکاک برگزار خواهد شد و در این برنامه علاوه بر تقدیر از دولت‌آبادی، در کارگاه‌های تخصصی داستان‌ها و رمان‌های او نقد و بازخوانی خواهند شد.

در برنامه بزرگداشت محمود دولت‌آبادینويسنده مطرح ایران، آریانا برکشی و امین‌الله حسین قطعاتی از مشهورترین سمفونی‌ها را با پیانو اجرا خواهند کرد، همچنین سمفونی از علیرضا مشایخی که ادای احترامی است به حکیم عمر خیام در این بی‌ینال اجرا خواهد شد. عنوان این قطعه در جست‌وجوی زمان از دست رفته است، عنوانی که برگرفته از یکی از مشهورترین رمان‌های مارسل پروست است و اعضای انجمن مطالعات جامعه فارسی‌زبان معتقدند رمان کلیدر به لحاظ حجم و تعداد شخصیت‌های حاضر در این اثر سترگ به اثر ماندگار پروست تنه می‌زند. امسال ریاست این بی‌ینال برعهده دکتر پوران پورشریعتی است و با حمایت‌های او صدها اثر برجسته فارسی که به شکل نسخ خطی در کتابخانه دانشگاه‌هایی همچون آکسفورد، برکلی، ویرجینیا و جان هاپکینز نگهداری می‌شوند، به این شهر آورده می‌شوند و به نمایش در‌می‌آیند. علاوه بر این کتابخانه‌های سارایوو هم نسخ خطی بسیاری در اختیار دارند که در این بی‌ینال به نمایش می‌گذارند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: